С мозъци, полeти от окситоцина на носталгията, нека кажем: "През социализЪма, в нашето "детство и младост", имаше много хубави, качествени и най-вече - ЕВТИНИ стоки".
Чували сме за консервите, луканките, пижамите, гардеробите и изобщо целия бит на соца "по стандарт", който някак успяваше да замаскира обречената на фалит икономика на дефицита.
И изведнъж символи на режима започнаха да се реабилитират по положителен начин - под наименованието "хипстър", "винтидж", "носталджик" и т.н. етикет.
В Lidl го наричат "Ретро седмица от 11 май" на различни - изконно български, продукти.
В брошурата, както се вижда на снимките, се предлагат шокиращо ниски цени на неща, които отдавна би трябвало да се намират в музея на социализма.
Но не, те все още се произвеждат, а някои от опаковките, поне на стоките, представни в каталога на "Ретро седмицата", са същите, като преди години.
Което означава, че очевидно "традицията" продава.
Иначе как да си обясним пазарното позициониране на "Шампоан Кря-кря" - този лютив и неизмиващ косата бебешки шампоан в пластмасова опаковка, чието единствено предимство е, че мирише(ше) на дъвка, когато на пазара нямаше дъвки?
Да, през зрелия соц на 80-те години децата се радваха, че има нарисувано патенце върху "Кря-кря".
Днес, за 1.19 лв милият спомен за времето, когато нямаше други анимацционни герои, освен съветски, може да се върне и във вашия дом.
Но, майки, наистина ли искате да причините на децата си това, което са ви причинявали като малки?
Който се е бръснал някога с крем "Каро", може и сега да опита. Само за 1.29 лв. от голямата хранителна верига ви пожелават успех с отмиването и не обръщайте внимание на лигавия и трудно отстраняващ се остатък. Както и на липсата на пяна.
Доста интересно е какво можете да направите със замразената цаца на цена от 1 лев, която меланхолично ви предлагат в "Ретро седмицата".
Ето идея: можете да нахраните евтино кучето си (ако имате всеядно чудовище, например ротвайлер), но преди това измийте рибата от сол мнооого внимателно...
Ще приемем и локума, просто защото тук, на Балканите, си го обичаме.
Но каката, която събира все едни и същи неувяхващи жълти рози, от 60-те години насам, е най-малкото и меко казано... лошо "фотошоп"-ирана.
Най-най интересното в предлаганите артикули е разположението в каталога на съседни страници на чисто българския "Крем для рук" в близост до българското национално знаме.
Просто от любопитство е интересно да си дадем отговор на въпроса - през социализма дали сме изнасяли български национални знамена за СИВ?
Съвсем без да засягаме бизнесинтересите на голямата хранителна верига, в която, в интерес на истината, има много вкусни сиренца с ананас (вносни, а не такива, каквито имаше през соц-а), все пак сме длъжни да подчертаем, че намирисва на спекулация и черно-бялата "ретро" снимка, на които жена с красива рокля кара градско колело.
Ами да, в соца всички жени имаха прекрасни рокли и караха елегантни градски колела. Не като сега.
Така че - ок, социализЪма продава, ама какво и на кого точно продава?