Тейлър Суифт е машина за пари и е крайно време малка България да престане да се прави, че този планетарен феномен на шоубизнеса не съществува.
Турнето на певицата оставя реки от мед и масло през всички места, откъдето мине, защото с Тейлър вървят орди от верни суифтита, готови да отидат и на края на света, само и само за да станат част от мегатурнето Eras.
Особено показателен е скорошният пример на шотландската столица Единбург, която се похвали с близо 100 млн. долара приходи от трите концерта на звездата, пръснати от джобовете и кредитните карти на около 200 000 фенове, стекли се към града за събитието.
За целта шотландците се бяха погрижили добре за гостите и им предлагаха безкрайни възможности да харчат пари.
Местните власти и бизнеси направиха фен хъб на туристическия сайт на града, където бяха събрали всичко, което интересува феновете - бургери с пържено пиле, както Тейлър го харесва, карамелено лате (любимото на Тейлър), сладки на имената на песни, следобеден Суифт-чай, наръчник какво, кога и как да се види в града (обикновен справочник, но наречен "упътване за фенове на Тейлър Суифт").
Дори имаше оферта за 25% отстъпка от зоопарка за хора с билети за концерта.
Суифтитата, най-вече американските, са установили, че заради някои особености на пазара на билети за подобни събития в САЩ, да посетят шоуто на певицата в Европа струва толкова, колкото и в родната им Америка. И пълнят стадиони, а покрай тях и сметките на сума бизнеси - от настаняване, през храна до сувенири.
Явлението дори си има име - суифтономика, с което е наречено икономическото влияние на турнето върху местата, откъдето минава.
В случай, че някой ще каже: "Да не е луда Тейлър Суифт да прави концерти баш в София", има и такъв дял от суифтономиката и той се базира на най-стария принцип: взаимната изгода.
Или с други думи - покана с чек.
Това, сочи опитът на Сингапур, е в състояние да доведе дори суперзвезда като певицата.
Градът-държава плати на представителите на Суифт турнето ѝ да мине само оттам, пренебрегвайки останалите страни от региона. Официална сума няма, но се говори за 2-3 млн. долара.
При очаквани многократно по-големи приходи, София спокойно би могла да се бръкне с няколко милиона и отсега да започне преговорите с промоутърите на Тейлър за следващото ѝ турне. И да има предвид, че освен директната печалба, един-два концерта на световния феномен ще имат и огромна добавена стойност. Например:
Американците най-накрая ще разберат къде е България
Тази нация е печално известна с ограничените си познания по базова география. Немалко граждани на САЩ се чудят дали Франция е в Европа, или Европа е във Франция. Ако изобщо подозират за съществуването на България, повечето вероятно смятат, че е кратер на тъмната страна на Луната.
Пристигането на 200 000 американци начело с най-голямата им звезда ще центрира криво-ляво София на картата на планетата и ще ни позиционира ако не в Европа, то поне в Северното полукълбо, някъде около Гърция и Турция.
Ричард Алибегов ще е щастлив
Мине не мине, и топ ресторантьорът и говорител на части от гилдията се оплаче колко тежко е да въртиш бизнес на пъпа на София. Ту клиентите поръчват една пица с две чинии, ту някой има наглостта да поиска вода от чешмата без пари, а бакшишът не е задължителен, а по желание.
От Алибегов се иска само да освежи менюто си с някой и друг Тейлър-акцент. Суифт-салата, пица с кюфтенца "Тейлър", свински каренца Ready For It? и сладолед Cruel Summer са достатъчни, за да се строи опашка от ентусиазирани американци пред заведението му.
Е, те са свикнали да им сервират безплатна чешмяна вода, но Ричард ще компенсира загубите като елегантно пропусне да спомене на US феновете, че тук бакшишът не е задължителен като в родината им.
Ще асфалтират и измият София
Както си му е редно като за висок гост. Специално за звездата може да сложат от скъпия асфалт, който трае по две зими, и накрая да лъснат пред стадион "Васил Левски" с машини, вода и малко шампоан да разкош, вместо с ромки с метли.
КАТ пък може най-накрая да разкара каруците от улиците, за да не се излагаме пред чужденците.
Северномакедонците ще завиждат
Тейлър Суифт със сигурност има македонски корени от пра-прадядо си Трайче, но вероломна България не иска да ги признае. Точно обратното - възползвайки се от слабите познания на американизираната Тейлър, представя София за Скопие, и отмъква идентичността на звездата и доларите на феновете ѝ.
В отговор в Северна Македония се организира контраконцерт с Драгана Миркович, Миле Китич и Весна Змиянац, а българите ги е яд.
Софиянци ще си изплатят ипотеките
200 000 души трябва да бъдат посрещнати подобаващо, с прословутото българско гостоприемство. За целта софиянци ще се изнесат по родните си места, за да осигурят място за настаняване на чужденците. И ще дадат под наем апартаментите си на суифтитата на десеторна цена.
Така де - ден година храни, а цените на имотите в София гонят тези в Лос Анджелис.
Затова му викат суифтомика и влиянието на това да станеш център на вселената за три дни.