Някога пионерите в интернет са гледали на световната мрежа като на средство, което ще освободи информацията, ще даде повече демокрация, повече възможности за учене и като цяло ще донесе повече свобода. Днес обаче нещата не са толкова оптимистични. Вече осъзнаваме, че всичко това има своите ефекти и не всички са положителни.
Интернет промени из основи начина, по който хората консумират информацията. Мащабът и разнообразието от съдържание, което се предлага онлайн като новини, са толкова големи, че просто не могат да бъдат обхванати от човек.
Така обикновеният потребител е залят от информация и трябва да избира на какво точно да кликне. А на фона на всичко това се появява и дезинформацията с цялата си унищожителна мощ.
Този процес до такава степен се е развил, че вече има множество нови термини, а старите изменят значението си.
За да помогнем за разбирането на ситуацията, събрахме различни популярни термини в един своеобразен речник на епохата на дезинформацията:
Вирусност; Вирусно съдържание (Virality)
Ефективността на снимка, картинка, видео, публикация или новина, която бива разпространена широко в интернет - първо от един източник, а след това от все повече и повече (подобно на вирус).
Дезинформация (Disinformation)
Информация, която се разпространява целенасочено с идеята да заблуждава. Употребата й винаги е нарочна (не е случайно объркване) и често се използва за постигане на стратегически цели. В КГБ е имало специален отдел "Дезинформация", отговарящ за пропагандата. Понастоящем терминът се използва широко в политиката като спомагателен термин за описание на ситуация, свързана с лъжи и пропаганда.
Ехо камера (Echo chamber)
Терминът идва от акустичните ехо камери, където звукът се отразява в кухината и се повтаря като ехо. Тук вместо звук имаме информация, послания, идеи и вярвания, които се подсилват и подкрепят от непрекъснато общуване и повтаряне в границите на определена система от хора. В ехо камерата съвпадащите със собствените възгледи мнения минават без проверка и потвърждение, докато противоречащите биват отхвърлени почти на мига или биват игнорирани. Там истина и неистина се определят от това дали подкрепят централната идея и гледната точка на авторитета. До голяма степен този термин се припокрива (и допълва) със "социалния балон", при който човек общува само с подобни на него като възгледи хора, което го кара да мисли, че неговите собствени позиции и идеи са масови и общоприети.
Интернет пристрастност/ предубеденост (Internet bias)
Разбирането, че в интернет се позволява да се пише и публикува каквото и да било, без да е необходима експертиза, квалификация или цитиране на източници. Ако в редакциите на медиите пристрастността се разглежда като основната идеологическа призма, през която се прекарва информацията по дадена политическа или социална тема, тук идеята е, че интернет няма филтър, през който написаното да преминава, и следователно всичко може да бъде публикувано като "факт".
Кликбейт (Clickbait) - (Примамка за кликове)
Негативен термин, описващ уеб съдържание, което цели генерирането на приходи от онлайн реклама, правейки компромис с качеството и точността на предоставяната информация. При кликбейта се разчита на сензационни заглавия и "хващащи окото" илюстративни картинки, които да привличат кликвания върху тях и така да насърчават разпространението и споделянето на манипулативни материали из онлайн социалните мрежи.
Конспиративна теория (Conspiracy theory)
Алтернативно обяснение за дадено събитие, което има за цел да докаже, че незаконни действия, извършвани от могъщ играч (държавата, чужда държава, могъщ милиардер или корпорация и т.н.), са реалната причина за това събитие. Конспиративните теории най-често се появяват известно време след като самите събития са се случили и продължават да се разпространяват години и години след това. Например - кацането на Луната през 1969 г. или атентатите от 11 септември 2001 г. С разпространението на интернет този период на изчакване, преди конспирацията да се появи, е все по-кратък.
Пазач на информационния вход (Гейткийпър) - (Gatekeeper)
Влиятелен субект онлайн, който решава дали на голяма общност от потребители ще бъде даден достъп до дадено съобщение, разпространяващо се чрез масов носител, напр. социална мрежа. В случая Facebook играе ролята на такъв пазач на информационния вход, който определя информация от кои сайтове може да достига до потребителите, и от кои - не (или от кои по-малко).
Пародия (Parody)
Творба, създадена с намерението да се подиграе на оригинално произведение, личност или организация чрез сатирично или иронично подражание. Тук попадат различни шеги, карикатури и т.н.
Постистина (Post-truth)
Време или съвкупност от обстоятелства, при които обективните факти имат по-малко влияние върху изграждането на общественото мнение и бъдещите резултати, отколкото създадените емоционални и лични убеждения и вярвания. Буквалният превод означава "след като истината е вече известна", но се смята, че най-новото значение на термина може да се разбира като "след като истината стана без значение". Терминът е избран за "Дума на годината" за 2016 г. от Оксфордския речник.
Пристрастност (Bias)
Начинът, през който дадена информация се пречупва и представя за крайния потребител. Всеки автор на информация има своя лична пристрастност (или предубеждение), която влияе на създаденото съобщение. Колкото по-силно е предубеждението, толкова по-силен е оценъчният характер на съобщението и толкова по-малко обективно става то. Пристрастно съобщение може да съдържа обективни факти, но именно тази призма, през която са прекарани те, може да превърне цялото съобщение във фалшива новина.
Пропаганда (Propaganda)
Всяка информация и послание, използвано и главно с намерението да се повлияе на дадена аудитория по начин, който да предизвика подкрепа или противопоставяне на дадено съобщение. Това се прави с ясната цел да се придвижи напред дневният ред на автора на пропагандата (или хората зад него). Обикновено пропагандата се свързва с подготвени от правителства, управляващи сили и т.н. материали, но на практика всички политически партии, активистки групи, корпорации и медии, също произвеждат пропаганда. Терминът стана тясно свързан с манипулативност в подхода, която цели привлече аудиторията за дадена кауза, дори и това да означава настройването срещу човек, група, друга кауза и т.н.
Разпространяване на невярна информация (Misinformation)
Всяка фалшива информация, разпространена със или без знанието, че информацията е невярна. Това може да включва както целенасочена дезинформация, така и обикновена грешка и неразбиране на оригиналната информация. Съответно разликата с дезинформацията е, че тук неистините може и да не се разпространяват преднамерено и с цел.
Трол (Troll)
Жаргонен термин в интернет за обозначаването на онлайн потребител, чиято цел е да всее раздор в комуникацията и да създаде някакъв спор, отвличайки вниманието от основната тема най-вече на новинарски групи, форуми, чат стаи или блогове.
Има два вида тролове. При първите целта е просто да разруши комуникацията между останалите и да си прави шеги на техен гръб. Другите са често платени или контролирани от един център (партия, организация и т.н.), като тяхната цел е да пропагандират предварително зададени тези. Те могат да бъдат атака срещу определени личности и/или организации, възхвала на други, изразяване на подкрепа или неодобрение за действия и идеи. Целта тук е да се създаде усещане, че дадено мнение е доминиращо (или че въобще съществува), което да подведе останалите потребители в конкретния форум, социална мрежа и т.н.
Фалшиви новини (Fake news)
Информация, която е невярна или целенасочено изкривена и пречупена през определена гледна точка, за да наведе до някакви целени изводи. Често се създава с конкретното намерение да дискредитира или да навреди на човек/ група в рамките на тази общност, като по този начин създаде скандал. Има два типа фалшиви новини - изцяло невярно съдържание или изкривяване на информацията за действителни събития и факти през определена гледна точка, за да се наведе аудиторията до определен извод. Разчита се най-вече на технологиите и на социалните мрежи, за да разпространят съобщението до възможно най-голям брой хора.
В английския език има и термин hoax, който на български се превежда като измислица и попада под шапката на фалшивите новини. Това е невярна информация, която целенасочено е направена така, че да изглежда като истинска новина, за да подлъже аудиторията. Целите тук са същите - да създаде напрежение и да предизвика гняв спрямо някого. У нас примери за такива новини могат да се намерят в големи количества в разнообразни и почти анонимни сайтове.
Ферма/Фабрика за съдържание (Content farm)
Организация, използваща алгоритмично задвижвани данни за създаване на статии, видеоклипове и други форми на медийно съдържание, които са специално създадени, за да се класират високо в уеб търсачките. Обикновено фермата за съдържание използва хора, които или анализират данни, за да разберат кое съдържание има най-голям шанс да стане вирусно, или прекарват време за създаване на вирусно съдържание, което след това може да бъде споделяно. Целта на тези ферми за съдържание е да се увеличи ударно броя на посетителите на даден сайт, с което да се опитимизират приходите от реклама или да се популяризират максимално определени съобщения.
Филтърен балон (Filter bubble)
Състояние на самоукрепваща се интелектуална изолация, резултат от онлайн поведението на човек. Търсенията в мрежата, харесванията в социалните медии, публикациите и изказваните мнения там, изграждат алгоритми, които на база на това, на историята на търсенията, местоположенията и цялостното поведение в интернет оформят "балон" от привлекателни мнения, през който се пропускат предимно неща, които биха харесали на конкретния потребител (като съдържание и като мнения). Така с времето се показват все по-малко противоположни гледни точки и аргументи.