На 14 август 16-годишната Грета Тунберг за пореден път демонстрира, че не иска да се занимава с нещата, които един тийнейджър обикновено прави в средата на август.
Тя позира самоуверено на палубата на яхта с агресивен дизайн, а в очите й се чете решителността, че ще преплува Атлантическия океан, без да отделя вредни емисии. Дори показва пред обективите кофата, в която... сещате се...
Яхтата е спортна, няма място за санитарни помещения.
Датата вече е 29 август, а всички погледи са вперени в младата шведка, която след по-малко от месец ще говори пред лидерите на света в ООН.
Тя възприема себе си за будител и водач на вълна от глобални протести, които настояват да се предприемат мерки веднага. Само че с шумния си активизъм, гръмки лозунги и противоречив личен пример Тунберг привлича като магнит едни, но озадачава други с крайния и наивистичен подход към опазването на околната среда.
Вдигнете ръка, ако двуседмичният й преход от Европа до Америка по море ви се струва по-удачен вариант за редовен масов транспорт в сравнение с осемчасовите полети.
Грета не летя със самолет до Ню Йорк, а плава с яхта, предоставена й от принц Пиер Казираги. Само че за да бъде върната обратно в Европа яхтата, до САЩ ще отлетят двама души екипаж.
Капитанът, с когото Грета плава - Борис Херман - също ще предпочете самолет, за да се прибере в Германия. Правилно прочетохте - заради обявеното като свръх екологично пътуване на Тунберг не един, а трима души ще летят със самолет. Самата тя още не е решила как ще се прибере.
Да си екоактивист започва да изглежда лесно като детска игра, измислена от 16-годишна тийнейджърка.
Тунберг настоява "големите лоши корпорации" веднага да прекратят дейността си. Но въпросите за социалните ефекти от евентуалното "радикално решение" на климатичните промени - евентуалната загубата на десетки хиляди работни места или високата цена за достъпа до алтернативни еко-услуги, не попадат на радара.
Самата тя едва ли ще се сблъска с подобен проблем - майка й е прочута оперна певица в родната Швеция, а баща й е известен писател.
Подобни противоречия, комбинирани с ефектните, но кухи лозунги, отблъсква хората от идеите за опазване на околната среда и борба с климатичните промени, които вече са факт.
Имиджът, който Грета гради около себе си, води на нейна страна хомогенна група почитатели. Изглеждат много, защото са доста кресливи, и си приличат до един в желанието си да бъдат чути. Проблемът е, че посланията им в много случаи са просто въпрос на модни тенденции.
Днес е модерно да си еколог, но тази екология често се изразява единствено в дребнави ежедневни действия, надлежно документирани из социалните мрежи.
Повечето от тези последователи не говорят задълбочено за промените в климата и как да ги предотвратим. Те с удоволствие обаче ще ви покажат новата си сламка за многократна употреба, бамбуковата си четка за зъби или новите си клечки за уши с картонени дръжчици.
На опашката в супермаркета си купуват хартиени пликове за покупките и гледат с истинско превъзходство. Опазването на околната среда и намаляването на въглеродния отпечатък станаха нещо като моден аксесоар, с който да се кичиш пред връстниците, а те да въздишат завистливо. И тази тенденция беше въведена не от кого да е, а от самата Грета Тунберг.
Защото не е достатъчно да посочиш, че "къщата ни гори" (по реч на Тунберг от 2018 г. от срещата на върха на ООН по темата за измененията в климата).
За да бъдеш правилно разбран и сериозно възприет, трябва да предложиш начин пожарът да бъде изгасен.
Или поне да се обадиш на пожарната...