Пътуването по магистрала "Тракия" сякаш вече не е същото. И то в добрия смисъл.
В неделя следобед едно нещо ми направи рязко впечатление - колко по-внимателни, дисциплинирани и каращи с адекватна скорост бяха повечето шофьори на излизане от София, та чак до отбивката за Велинград.
Нямаше я обичайната припряност, масово нетърпение да се прибегне до изпреварване при всяко леко забавяне - зад камион, преди тунела и пр. - и каране броня до броня. Караше се по-спокойно, като за тези 69 км с видимо превишена скорост ме изпревариха само 3 коли (2 SUV-та и познайте каква немска).
Още преди Нови хан ми светна на какво се дължи тази нормалност - нововъведеното следене за средна скорост с тол камерите.
Може би до масовия шофьорски мозък са стигнали новините, че вече няма да се следи само моментното превишаване на скоростта, а ще се изчислява и за колко време е взета отсечката между две камери, т.е. дали някой не е забавял само за преди камерите, а през останалото време да е порил със 180.
Неусетно и аз станах по-внимателен и в някакъв смисъл започнах да си давам по-малко зор. Включително заедно с редица други водачи да смъкна средната си скорост до под 120 за немалка част от пътя, вместо да се впускам да изпреварвам за самото изпреварване.
Усетих върху себе си възпиращото влияние на новите разпоредби, както - предполагам - го усещат и много други шофьори по най-натоварения и опасен път у нас.
И те, като мен, вероятно са пропуснали момента, че да, следенето на средната скорост вече започна тестово, но санкционирането започва едва от началото на септември.
Все пак разликата беше осезаема. А и е по-добре по-отрано да свикнеш да шофираш по "Тракия" с идеята за средната скорост, вместо да го направиш, когато залитането по старите навици на "тук може и с малко над 140" вече ще е скъпо.
Това, струва ми се, са работещи промени - такива, от които има видим резултат още преди да са станали факт. Мислех си, че може би си въобразявам, но шофьор по професия, който всеки ден е по пътищата, потвърди наблюденията ми - по думите му повечето водачи по "Тракия" в последно време се държат доста по-нормално.
Ясно е, че има и ще продължава да има майстори на вечния ляв мигач, които бъркат кърпената повече от чудовището на Франкенщайн магистрала със самолетна писта.
От онези, които пробват дали ако натиснат "бавареца" или кю-седмицата, ще им порасне скоростният лост.
И част от които вероятно не могат да се ориентират в сложната материя що е туй средна скорост, как се изчислява и защо ще бъдат глобени, след като са намалили рязко от 200 на 137 преди камера.
Но когато тези глоби дойдат, може би и на тях ще им светне лампичка. Може би - и само си го представете! - шофирането по "Тракия" вече няма да е такъв източник на нерви и още по-важното - ще е с една идея по-безопасно.
Само си викам "дано".
За сравнение: сряда следобед, Разлог-Симитли. Двулентов път, ограничение до 70, двама ме изпревариха опасно с идваща отсреща кола, а накрая един бус ми се залепи за бронята и се съсипа да мига и дава зор. За тази припряност и пълна не*бателност към правилата говорим.
Идеална ли е системата със средната скорост? Едва ли. Особено по нашарена с кръпки магистрала, където максималната скорост ту е една, ту друга и накрая може да се окаже, че колкото и да си внимавал, пак си получил честитка.
Човърка ме също, че с времето същите късолостови виндизеляци ще научат малкото места, които няма да са покрити от системата, и ще опитват там да си наваксат с газ до ламарината.
Има го и всеобщото притеснение, че въпреки автоматизацията, пак ще има глоби на "наши хора", които ще се изпаряват магически. Или че не става само с глоби, а трябва да има и събираемост.
Не ми се мисли и каква каша би настъпила, ако системата някъде започне да дава грешки и да глобява и най-примерните. Но това са аргументи, които ако се развяват всеки път, нищо никога няма да се промени.
Дори резултатът от следенето на средната скорост да е един спасен живот, че дори една катастрофа по-малко, браво!
Защото очевидно страх от глоби пази.
И това може да се разбира и в двата смисъла - че страхът да не бъдеш глобен те опазва от нарушаване на правилата и последващата санкция, но и че страхът от глоби, който шофьорите масово изпитват, ще пази и тях, и всички останали на пътя от инциденти, направени заради прекомерна самоувереност и склонността да пренебрегваме правилата.