Януари в Прага може да е неприятно студен по един влажен и пронизващ начин, затова един ден реших да си спестя малко ходене и да се кача на трамвай. Без особена изненада се оказах в яркочервенa ČKD Tatra T6A5 - чешка гордост, произведена някъде в средата на 90-те.
Излишно е да казвам, че същият модел трамваи непрекъснато снове из чешката столица, без някой да гледа на тях като на летящи с 80 км/час ковчези.
В София обаче всички гледат на трамвайния транспорт така, както зла мащеха гледа на доведеното си детенце.
Пътниците се чувстват все по-несигурни в заплашително застаряващите мотриси, като най-старите са от 60-те години на миналия век.
Само в рамките на злополучния 2 септември, когато трамвай се разби в подлеза до "Ситняково", край Подуяне дерайлира още един, друг се запали пред очите ми на пл. "Гарибалди", а късно вечерта трети се блъсна в микробус на бул. "Христо Ботев".

Съвсем справедливо е хората, които ежедневно използват електротранспорта, да се почувстват меко казано в опасност и да се чудят докога ли ще са само зрители на инцидентите с мотриси.
Живущите около трамвайни линии пък се оплакват, че е шумно, и са прави - в България трасетата не се изпълняват качествено, занемарени са и водят до оглушителен джангър, когато минава трамвай.
Столична община също предпочита да е в ролята на мащехата, която има нежелано доведено дете под формата на трамваен транспорт. Да, столицата очаква 18 чисто нови мотриси, които постепенно да започнат да заменят старите, но в същото време с размах закрива трамвайни трасета.
Така докато във Франция, Финландия, Естония и Словакия се разкриват нови линии, в София все повече се надига глас да си спестим мъките и директно да елиминираме трамваите.
Призивът е в разрез с всякаква здрава логика, която сочи, че няма голям град в света, който да разчита само и единствено на метрото си.
Датският архитект Ян Геел, отдал живота си на създаването на зелени градове за хората, също е категоричен, че едно от огромните предимства на столицата са именно нейните трамваи. Датчанинът припомня, че точно те са допринесли за бързото развитие на София в самото начало на XX век.
Затова вместо да търсим бързи и спорни решения, които са в ущърб на пътниците, е време да оценим с какво удобство разполагаме.
При правилна поддръжка на трасетата и мотрисите трамваите са екологичен, безопасен, удобен и бърз почти колкото метрото транспорт.
Могат да бъдат и още по-бързи, ако най-накрая последваме европейския пример и мотрисите преминават с предимство пред автомобилите, а не обратното.
Не се изискват задължително чисто нови футуристични трамваи, а само съвестно отношение - такова, каквото има в Прага към същите яркочервени мотриси, които видяхме обезобразени вчера.
А и всъщност наличието на стари и прастари трамваи из трамвайните депа и дебрите на "Трамкар" е страхотна новина.
Крайно време е София да се сдобие с музей на трамваите, който да запознава посетителите си с богата история, с която столицата може да се изфука.