Френските потребители вече биват насърчавани да избират продукти, произвеждани в родната им държава - патриотичен отговор на френските икономически неволи. Когато икономиката е в упадък, решението според френските социалисти е в "купуването само от местни производители".
Като част от стратегия за ограничаване на вноса и подкрепяне на националната индустрия, френското правителство окуражава потребителите да четат етикетите, преди да купуват.
"Произведено във Франция" никога не е било по-модерно", твърди Le Nouvel Observateur, който посвещава цяла статия на първото голямо изложение на френски стоки под надслов: "Купувайте във Франция".
Докато икономиката запада, а производствените разходи на час струват с 20% повече от средното за Европа ниво, президентът Франсоа Оланд и неговата администрация се опитват да подпомагат родната индустрия - но подходът им неизбежно провокира някои въпроси.
Миналия месец Арно Монтебург - министърът на промишлеността на Франция, призова големите вериги супермаркети да въведат специални рафтове/раздели "Произведено във Франция" на територията на своите търговски обекти.
Самият Монтебург се превърна в рекламно лице на кампанията, позирайки за списание Parisien, облечен във френско сако, с френски часовник, а в ръцете си държи произведен във Франция блендер.
Французите изглежда харесват идеята му. 78% от респондентите заявяват, че подкрепят предложението за супермаркетите, а 2/3 от тях изразяват готовност да "плащат повече" за стоки, произвеждани във Франция.
Апелите за патриотично потребление не са нищо ново
Всъщност например правителството на Великобритания е стартирало първата от периодичните си кампании "Купувайте британското" още през 1931 г., в отговор на тогавашната криза на платежния баланс.
Навремето президентът на Франция Шарл Дьо Гол е призовал народа си да пие повече мляко и по-малко вино - инициатива, която обаче бързо се проваля и и така и не оставя никаква следа след себе си.
Ед Милибанд, опозиционният лидер на лейбъристите във Великобритания, лансира сегашното си послание за "Произведено в Британия" в реч през март т.г., в която заявява, че "не бива да се притесняваме за нуждата от повече патриотизъм в нашата икономическа политика".
Осъзнаващ риска от отблъскване на гласоподавателите обаче, той увери британските потребители, че "целта не е да накараме хората да се чувстват виновни, ако не купуват продукти, произведени от британския бизнес".
Във време на икономическа криза, всяко малко нещо може да се окаже полезно. Ала дали тези кампании действително ще имат ефект?
Статията в Le Nouvel Observateur предупреждава, че етикетът "Произведено във Франция" не означава задължително точно това, което пише на него. Той не е законоваа гаранция, че даден продукт наистина е произведен на територията на държавата.
В рамките на Европейския съюз поне до този момент няма задължение да се посочва изрично страната-производител на нищо друго, освен на хранителните продукти.
Фабиан Делайе, която ръководи кампанията "Произведено във Франция", заявява: "Винаги има големи марки, които се възползват от правилата, за да създават впечатлението, че техните стоки са произведени във Франция, когато всъщност са произведени в Китай". (И само понякога биват сглобявани във Франция).
Въпреки това, тя подкрепя кампанията, "защото е невъзможно да купуваш чужди продукти и същевременно да запазиш работните места във Франция". По нейни думи, "всяка година Франция изнася играчки на стойност 350 милиона евро, а внася за 1.5 милиарда евро," разкрива тя. "Дори подаръците за децата ни водят до обедняването на държавата."
Дали патриотичното потребление е отговор за европейските проблеми, или е просто политически трик с едничката цел да симулира дейност от страна на правителствата? Подкрепяте ли тази кампания в родната си страна?