Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Този самолет трябва да е правен от клоуни, ръководени от маймуни"

Как служителите в Boeing обсъждат злополучния 737 Max помежду си, още докато той е сертифициран Снимка: Wikimedia Commons
Как служителите в Boeing обсъждат злополучния 737 Max помежду си, още докато той е сертифициран

Служители на Boeing са се подигравали с напредъка по сертифицирането на 737 Max и грубо са изразявали съмненията си относно способността на самолета да лети безопасно.

Това се вижда от множество вътрешни съобщения между служители на компанията.

В четвъртък от Boeing изпратиха до Камарата на представителите на САЩ и до Сената над 100 страници документи с вътрешната кореспонденция между служителите на компанията между 2017 и 2018 г.

Целта на американските власти е да открият дали компанията е знаела за други слабости на машината, освен тези, които вече са разкрити.

На самолети Boeing 737 Макс не се разрешава да летят от март 2019 г. насам, след като две машини от тази серия претърпяха фатални катастрофи и отнеха живота на 346 души. Загубите от тези катастрофи за компанията все още се изчисляват, но вероятно ще надминат 10 млрд. долара.

Оценките засега са, че системата за безопасност, която има за цел да стабилизира самолета, вероятно е изиграла основна роля за инцидентите.

Като част от разследването американските власти изискаха компанията да предостави вътрешната си комуникация по проекта 737 Max. Някои от съобщенията датират още от 2013 г.

Засега около комуникацията все още има известна неяснота, тъй като в нея не са включени имената на участващите. Също така някои от документите съдържат разговори, които изглежда са проведени през отделна система за директен чат.

Кореспонденциите обаче дават ясна представа за това, което се е говорело в компанията по време на тестовете, когато моделът получава сертификация и самолети от него започват да влизат в експлоатация.

"Честността е единственият път в тази професия - почтеността, когато животи са застрашени в този самолет. А програмите за обучение не трябва да се приемат с лека ръка", пише един от служителите на компанията в комуникация с друг по мейл, датираща от февруари 2018 г. Служителят също така споделя, че не би качил семейството си на този самолет.

Някои оценки на дизайна на 737 Max са откровено негативни. Съобщенията, които са изпратени по имейл през април 2017 г., месец след сертифицирането на първата версия на самолета, показват, че един служител описва самолета като "проектиран от клоуни, които от своя страна са контролирани от маймуни". Добавен е още един коментар: "отвратителен дизайн".

От Boeing, които публикуваха документите и в медиите, излязоха с позиция в четвъртък, че съобщенията "не отразяват компанията, която сме и която трябва да бъдем", и са "напълно неприемливи".

"Съжаляваме за съдържанието на тези съобщения и се извиняваме на Федералната администрация на авиацията (FAA), на Конгреса и на клиентите на нашите авиолинии за тях", се казва в позицията на Boeing.

Документите са поредният удар през лицето на компанията, която рекламираше модела си 737 Max като подходящ наследник на последното поколение от неговия най-продаван модел - 737.

Кризата коства оставката на бившия изпълнителен директор Денис Мюленбург и вероятно ще продължи да представлява главоболие за неговия наследник Дейвид Калхун, който започва работа в понеделник.

Ключов момент за продажбата на новите самолети бе обещанието на Boeing, че пилотите, които са квалифицирани да летят на по-ранни версии на 737, могат лесно да преминат към Max, без да се налага да отделят време за симулатор, което би създало огромни разходи за авиокомпаниите.

Новият самолет трябваше да бъде достатъчно подобен на предишните, за да може пилотите да се нуждаят само от елементарен компютърен курс, преди да са готови да полетят във въздуха. Според новите документи обаче не всички в компанията са съгласни с това твърдение.

В един от публикуваните в четвъртък имейли се вижда как главният технически пилот на Boeing набляга на това колко е важно за компанията да не се изисква обучение в специален симулатор.

"Искам да подчертая значението на това да се борим да няма какъвто и да е вид обучение на симулатор, необходим за преминаване [към пилотиране 737 Max]", пише той до служителите на Boeing през март 2017 г. "Boeing няма да позволи това да се случи. Ние ще се изправим лице в лице срещу всеки регулатор, който се опита да направи това изискване задължително."

Но нито обучението на Max, нито ръководството за полети разкриват наличието на системата за стабилизиране на машината, известна като MCAS, която е проектирана да работи на заден план, така че моделът с по-големите си двигатели и различна аеродинамика да лети по подобен начин на предишната версия на Boeing 737.

А именно тази система за стабилизиране MCAS беше масово обвинена за причинител на двете катастрофи, тъй като принуждава самолетите да се спускат в стръмни "гмуркания".

Самата система още през 2013 г. попада в кореспонденцията между служителите на Boeing, като тогава служител препоръчва тя да бъде описана като допълнение към съществуващата система за ограничаване на скоростта, вместо като съвсем нова функция. По този начин, според него, би се избегнало излишно вниманието към MCAS и би предотвратило нуждата от допълнителна сертификация или обучение на пилоти.

Съобщенията, които бяха публикувани в четвъртък, показват, че поне някои служители са притеснени от това, което са били помолени от шефовете си да кажат на Федералната авиационна администрация като част от одобрението на самолета. Други междувременно се подиграват с целия този процес.

"Наистина бих се борил да защитя [симулатора] пред FAA следващата седмица", пише един служител в съобщения, изпратени по електронната поща през май 2018 г.

"Притеснявам се, че ако X (редактирано име) реши да поиска симулатор на Max за своите пилоти извън програмата, която всички други регулатори изискват, това ще създаде трудно и ненужно бреме за вашата авиокомопания, както и ще създаде прецедент във вашия регион за останалите клиенти на Max", се казва още в друг имейл.

"Бог все още не ми е простил за прикриването, което направих миналата година", казва друг служител по това време, очевидно визирайки някакво друго събитие, свързано с агенцията.

В крайна сметка в началото на тази година от Boeing обявиха, че се препоръчва всички пилоти все пак да преминат през курс на обучение в полетен симулатор, преди да се пристъпи към връщане на 737 Max в експлоатация. Това беше и едно от първите големи решения след смяната на ръководството на компанията.

FAA вече е прегледала документите, след като Boeing й ги предостави още през декември. Компанията има надеждата, че все още може да спечели одобрение за това самолетът да лети отново преди края на 2019 г. Но администраторът на FAA Стивън Диксън обяви на 11 декември, че такова одобрение няма да се случи поне до средата на 2020 г.

FAA също пусна изявление и заяви, че не е открила нищо в документите, "което да посочва рискове за безопасността, които вече не са идентифицирани като част от текущия преглед на предложените модификации на самолета".

"Всички потенциални пропуски в безопасността, установени в документите, са отстранени", казват от агенцията. "Докато тонът и част от съдържанието в документите са разочароващи, FAA остава фокусирана върху следването на задълбочен процес за връщане на Boeing 737 Max обратно към обслужването на пътниците"

Отново агенцията повтори, че няма времева рамка за това кога ще приключи целият процес по оценка на способността на машините от този клас да летят безопасно.

Председателят на американския транспорт Питър де Фацио заяви пред репортери в петък, че служителите на комисията ще се срещнат с адвокати на Boeing, за да обсъдят документите, които той самият определи като "смущаващи".

"Тук имаме умишлено укриване на информация в продължение на години", каза Де Фацио.

Най-четените