Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ще изчезнат ли Тейлър Суифт и Риана от TikTok - новата война за бъдещето на музиката

Universal иска справедливи авторски права за своите артисти Снимка: Getty Images
Universal иска справедливи авторски права за своите артисти

В днешно време кариерата на музикалните изпълнители зависи все повече и повече от TikTok.

Социалната платформа за споделяне на кратки клипчета, която е толкова популярна сред децата и младежите, може да изстреля дадена песен до огромна популярност и да ѝ донесе милиони слушания.

Един от ключовите моменти за TikTok е, че платформата насърчава потребителите си да качват видеата си с поставен зад тях музикален фон. Така дадени песни могат да се превърнат сами в тренд и да предизвикат лавина от нови клипчета.

Сега обаче една от най-големите музикални компании в света заплашва да изтегли цялото си съдържание от TikTok, в което попадат изпълнители като Тейлър Суифт, Ариана Гранде, Риана, Лейди Гага и други.

В официално изявление Universal Music Group обяви, че споразумението за лиценз на музиката им с TikTok изтича на 31 януари.

Сега от компанията претендират, че за да има подновяване на лиценза на социалната платформа, оттам трябва да предоставят "подходящи компенсации" за изпълнителите и авторите на песните, които се появяват в клипчетата.

Според Universal разговорите с TikTok не са довели до продуктивно решение до този момент, тъй като платформата, която е собственост на китайската технологична компания ByteDance, е предложила да плаща само част от ставката, която социални медии от този мащаб плащат по принцип за авторски права за музика.

Затова и от лейбъла настояват за по-справедливо заплащане за правата на техните артисти.

Universal обвинява платформата, че се опитва "да изгради бизнес, базиран на музика, без обаче да плаща справедливата стойност на музиката".

От компанията обясняват, че въпреки масивната потребителска база на приложението, бързо растящите приходи от реклами и все по-голямото влияние на музиката за съдържанието в платформата, TikTok продължава да отказва да плаща достатъчно за авторски права за песните.

За да акцентират на това, от Universal посочват, че приходите, които получават от TikTok, са едва около 1% от общите годишни приходи на компанията.

Според базирания в Нидерландия музикален лейбъл има и още един проблем пред подписването на ново споразумение с TikTok и това е въпросът с генерираните от изкуствен интелект песни.

От компанията претендират, че се опитват да предпазят своите изпълнители от "вредните ефекти" на изкуствения интелект.

Според Universal социалната платформа позволява да бъде "наводнена" с музика, създадена от ИИ, и дори предоставя на потребителите си инструменти, с които те сами да създават свои парчета за клипчетата си.

На свой ред от TikTok посочват, че Universal се опитва да наложи "фалшив наратив и реторика".

Оттам обвиняват музикалната компания, че поставя собствената си алчност над интересите на артистите и авторите на песни, които представлява.

"Те избраха да се откажат от мощната поддръжка на платформа с над един милиард потребители, която служи като безплатно средство за промоция и средство за потребителите да откриват техните изпълнители", се казва в изявление на TikTok.

Там още се посочва, че компанията е постигнала споразумения с всички останали лейбъли и издатели на музикално съдържание.

Ако не се стигне скоро до споразумение между двете компании, това може да доведе до изтеглянето на целия музикален каталог на Universal от социалната медия.

Подобен сценарий обаче в никакъв случай няма да е от полза за лейбъла именно заради огромното влияние, което TikTok оказва в момента върху музикалната сцена.

Така например абсолютният хит на Тейлър Суифт "Cruel Summer" миналата година оглави класацията Hot 100 на сп. Billboard четири години след пускането си, като причината за това до голяма степен беше фактът, че парчето се превърна в тренд в TikTok.

Песента е използвана в 2,4 млн. публикации, което я превръща в 10-ата най-използвана в платформата за миналата година, според доклад на TikTok.

С подобно постижение може да се похвали и The Weekend, чиято пресен от 2017 г. "Die For You" се превърна в един от хитовете на 2023 г. отново заради TikTok.

Големият въпрос в случая обаче е дали вече приложението не се е превърнало в незаобиколим фактор, който е от такова значение за музикалната индустрия, че да накара дори големи лейбъли като Universal да "клекнат" под натиск.

Именно затова битката между двете компании ще е ключова и ще покаже какво ще е бъдещето на музиката.

 

Най-четените