Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Той беше първият космически турист, а сега иска да откара жена си до Луната с ракетата на Мъск

На 82 години Денис Тито се готви да стане най-възрастния човек летял в Космоса Снимка: Getty Images
На 82 години Денис Тито се готви да стане най-възрастния човек летял в Космоса

Първият космически турист в света иска да се върне обратно в открития Космос. И този път той се е записал за обиколка на Луната заедно със съпругата си на борда на кораба Starship на SpaceX.

През 2001 г. Денис Тито записа името си в историята като първия цивилен в Космоса, платил сам за пътуването си. Тогава той излетя до Международната космическа станция с руската ракета Союз ТМ-32 и стоя там почти осем дни.

Сега 82-годишният мултимилионер и неговата съпруга Акико са си осигурили места на полета на Starship до Луната. Корабът няма да каца на повърхността на спътника на Земята, а ще го отведе на 200 километра от далечната страна на Луната.

Тито отказва да каже колко плаща за пътешествието си около Луната, но е много възможно то да е по-скъпо и от пътуването му до Международната космическа станция, което му излезе официално около 20 милиона долара.

За разлика от другите два частни полета на SpaceX, обявени до момента, първият закупен от милиардера Джаред Айзъкман, а вторият - от милиардера Юсаку Маезава, Тито и съпругата му не са купили целия полет, а само две места в него. Това означава, че лунният полет е "отворен за още 10 други да се запишат".

До момента от космическата компания на Илон Мъск не са обявили официално датата за изстрелването на Starship. Космическият кораб е един от основните приоритети в момента за компанията, предвид амбициите на Илон Мъск да транспортира хора и товари до Луната и до Марс.

Със своите 120 метра дължина и 7,7 милиона кг тяга при излитане, това е най-голямата и най-мощна ракета, създавана до този момент. SpaceX има сключен договор с НАСА, според който корабът Starship трябва да кацне на Луната с астронавти на борда си през 2025 г., което ще е второто стъпване на човек на спътника на Земята от мисията на "Аполо 13".

Самият Мъск досега се е изказвал, че има за цел да изпрати ракетата в орбита за пръв път още през ноември тази година. Този тестови полет трябва да покаже как се държи ракетата в Космоса и да даде зелена светлина за пътувания с хора на борда.

Но дори след това Тито ще почака. Неговият полет е предвиден да бъде четвъртата пътническа мисия на Starship. Преди това SpaceX трябва да изпълни ангажимента си за кацане на астронавти от НАСА на Луната, а след това вече са планирани другите две обявени пътувания на частни клиенти.

По време на специалната пресконференция тази седмица, с която беше обявено, че Тито ще се завърне в Космоса като турист, милиардерът заяви, че е подготвен за това, че пътуването около Луната "няма да се случи в близко бъдеще".

По думите му той сам очаква SpaceX да изпълни "стотици" полети със Starship, преди той и съпругата му Акико да полетят в Космоса.

"Трябва да се поддържаме здрави толкова години, колкото са необходими на SpaceX, за да завърши този кораб. Можеше да си седя в люлеещ се стол и да не правя никакви натоварващи упражнения, ако не беше тази мисия", коментира Тито, цитиран от "Асошиейтед прес".

Договорът, подписан между него и космическата компания на Мъск още през 2021 г. включва опция за полет в рамките на пет години от изнасянето на информацията за него.

Директорът на програмите за екипаж и товари на SpaceX, Арти Матюс, коментира по време на брифинга, че планът за полета на Тито е пътниците да прекара три дни в полет до Луната, да стигнат до около 200 километра от лунната повърхност и след това да се върнат на Земята.

"Тази мисия е наистина новаторска, тъй като ни поставя на много стабилна стъпка към операции, подобни на авиокомпаниите, при които сега за първи път можете да закупите индивидуално място до Луната", коментира Матюс.

Макар да е известен като първия космически турист, Денист Тито винаги е предпочитал бъде наричан "независим изследовател", тъй като е изпълнил до момента няколко научни експеримента в Космоса.

Самият той е инженер и известно време е работил като учен в Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА, преди в крайна сметка през 1972 г. да се откаже и да основе фирмата за управление на инвестиции Wilshire Associates.

Историята на пътуването му до Международната космическа станция става знаково както с това, че за пръв път цивилен пътува в Космоса, така и със сблъсъка, който Тито има с НАСА.

Американската космическа агенция отказва офертата му, така че той се обръща към руснаците, чиято космическа програма има нужда от свежи пари. Така Тито става кандидат на проект на пионерската компания МирКорп на Роскосмос, но космическата станция Мир е свалена от орбита.

В крайна сметка се насочва към компания за космически туризъм Space Adventures, Ltd. Под нейно ръководство лети на космически полет Союз ТМ-32 на 28 април 2001 г. и прекарва почти 8 денонощия в космоса, като прави 128 обиколки на Земята.

След неговия полет космическият туризъм се разрасна значително, а НАСА отвори Международната космическа станция за повече комерсиални начинания.

Оттогава досега десетина туристи са летели дотам с помощта на Space Adventures.

Първият изцяло цивилен екипаж посети космическата станция през април, координиран от компания, наречена Axiom.

Към момента няколко компании, включително SpaceX и Virgin Galactic на Ричард Брансън, се надяват да направят пътуването в Космоса за туристи отново реалност, докато Blue Origin на Джеф Безос в момента предлага подорбитални развлечения, които издигат хора до около 100 км над Земята.

 

Най-четените