Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Той е бизнес интелектът на Renault, но е нает да спасява Gucci и Balenciaga от фалит

Лука де Мео поема луксозната компания Kering в тежък момент Снимка: Getty Images
Лука де Мео поема луксозната компания Kering в тежък момент

В понеделник, 16 юни, парижката стокова борса се събуди с новина, която предизвика осезаемо раздвижване в акциите на луксозния пазар.

63-годишният изпълнителен директор на модния концерн Kering, Франсоа-Анри Пино, обяви, че предава поста си в компанията на италианеца Лука де Мео.

Бизнес експертът, който доскоро оглавяваше Renault, ще поеме фирмената група на брандовете Gucci, Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen и Bottega Veneta от 15 септември, а Пино ще остане председател в борда на директорите на компанията.

Тази промяна в управлението на втория най-голям холдинг за луксозни стоки в света е направена в кризисен период за Kering. И ходът до голяма степен изненада бизнеса.

В професионалната биография на Лука де Мео няма нито един ден опит във висшата мода. Той е работил във Fiat, Volkswagen, Toyota Europe и Renault, а след няколко месеца ще трябва да решава дълбоки и дългогодишни проблеми в компания за дрехи и козметика.

Снимка: Getty Images

Анализатори от сектора споделят за Le Figaro, че вероятно Пино не се е осведомил добре, когато си е избирал заместник. Въпреки че Де Мео безспорно притежава икономически познания, липсата му на опит може да се окаже препъни камък в стабилизирането на Gucci и Balenciaga - двата потъващи кораба от семейството на Kering.

Според Пино обаче Де Мео притежава нужната гъвкавост да "поеме юздите на групата" и макар че няма опит, има "профила на аутсайдер, способен да взема трудни решения".

По време на конферентен разговор с Le Monde Пино твърдо подчерта, че компанията му "не гори" и Де Мео не трябва да се възприема като "пожарникар". Но и така да е, неговото бойно кръщение в света на луксозната мода няма да е леко.

Kering се намира в предизвикателен период и пред бившия изпълнителен директор на Renault стоят няколко неотложни въпроса.

••• Цялата история на човека, създал втората най-голяма компания за луксозни стоки в света, разказваме тук:

На първо време компанията е в най-лошото си финансово състояние от много години насам. За последните 12 месеца е загубила 2,5 милиарда долара, а продажбите ѝ са паднали с 24%.

Нито една от модните марки вътре в концерна - Gucci, Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen и Bottega Veneta - не успя да се спаси от забавянето на китайската икономика, която разтърси целия пазар на дизайнерски стоки.

В същото време Gucci и Balenciaga преживяха свои миникатастрофи, които се отразиха както на името на бранда, така и на интереса към тях сред клиентите.

Проблемите започнаха в края на 2022 г., когато Balenciaga пусна скандална рекламна кампания за детската си колекция.

В серия от фотографии бяха показани деца, позиращи с плюшени мечета и облечени в аксесоари с елементи, напомнящи на БДСМ. Кадрите предизвикаха бурна обществена реакция и призиви за бойкот на марката, което се отрази на продажбите им, особено на тези в САЩ.

За изненада на мнозина огромният гаф не доведе до дисциплинарни последици. Шефът на маркетинга в Balenciaga, одобрил въпросната кампания, бе тихомълком преместен в Saint Laurent, а творческият директор на модната къща - грузинецът Демна Гвасалия - от тази есен оглавява Gucci.

И в Gucci положението далеч не е розово. След като водещият дизайнер на италианската марка, Алесандро Микеле, обяви, че напуска заради разминавания с ръководството на Kering, компанията изпитва затруднения в намирането на негов заместник.

••• Защо водещият дизайнер на Gucci ги напусна разберете тук: 

Шест месеца след напускането на Микеле, брандът отново мина през сътресение - дългогодишният изпълнителен директор Марко Бицари също обяви, че се оттегля, и то в момент, когато Gucci започваше да губи лидерските си позиции в модата.

Марката се оказа в неизгодна позиция след настаняването на "тихия лукс", тъй като естетиката му е пълната противоположност на наложилия се минималистичен и безлогов стил.

И докато всички тези фактори водят до устойчив спад в приходите на Kering, главният изпълнителен директор на концерна не спря да харчи.

Само за пет години - между 2019 и 2024 г. - той увеличи дълга на компанията от 2,8 на 10,5 милиарда евро.

Франсоа-Анри Пино, който казва, че не си купуваш лукс, за да се слееш с обществото, а за да се разграничиш от него, в последните години сложи ръка на 30% от акциите на Valentino, 53% от дяловете в холивудската агенция за таланти CAA, напълно придоби парфюмите Creed и купи няколко недвижими имота в Ню Йорк, Милано и Париж на стойност няколко милиарда евро.

Снимка: Getty Images

Пред борда директори Пино определи тези разходи за инвестиции, но разплащанията пак изнервиха инвеститорите.

Всички проблеми на Kering от края на 2022 г., заедно със срива на акциите, доведоха до натиска Пино да се оттегли от компанията след 20 години начело.

Наследникът трябваше да се признае за победен. Не успя да овладее задълбочаващата се криза в компанията, основана от баща му, и да върне спокойствието на работещите за него над 47 000 служители. И за да се дистанцира физически от Kering, през май Пино се премести със съпругата си Салма Хайек от Париж в Лондон.

Дали преходът за компанията му обаче ще бъде успешен, остава под въпрос. Особено като се има предвид, че правилата в автомобилната индустрия, откъдето идва новият изпълнителен директор Лука де Мео, са съвсем различни от тези в света на лукса.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените