Депутатът от БСП Елена Йончева уличи директора на държавната компания "Автомагистрали" Стоян Беличев в търговски отношения с Гинка Върбакова, кандидат-купувач на ЧЕЗ.
Йончева обвърза ръководството на "Автомагистрали" в "използване на дружеството като черна кутия за разпределяне на милиарди" заради поръчката за строителство на част от автомагистрала "Хемус".
"Имам обосновано съмнение за това, че една държавна фирма се използва като черна кутия за разпределяне на милиарди. Държавната фирма "Автомагистрали" няма капацитет за изграждане на АМ "Хемус". Нейните финансови резултати за 2018 г. са влошени. Интересното е, че нейният изпълнителен директор не е заставал пред медиите. Нашият въпрос е вярно ли е, че изпълнителният директор на фирма "Автомагистрали" Стоян Беличев е бивш съдружник с Гинка Върбакова, която е кандидат за купуване на ЧЕЗ?", попита Елена Йончева.
Справка в Търговския регистър показва, че Стоян Беличев няма преки фирмени отношения с Гинка Върбакова, но е бил съдружник с нейни роднини.
Името му се появява като съсобственик и управител на дружеството "Сими груп" ООД, регистрирано в Пазарджик през 2004 г. В него Беличев е съдружник с Кръстанка Малинова Върбакова, майка на съпруга на Гинка Върбакова - Славчо.
През март 2009 г. Беличев е прехвърлил дела си от "Сими груп" на сестрата на Славчо Върбаков - Малина, след което е напуснал управлението на компанията.
Съпругът на Гинка Върбакова е бил съдружник със Стоян Беличев и в компанията "Атлас-3-груп" за производство на строителни материали от 2004 до 2005 г. Фирмата е дерегистрирана по закона за ДДС още през 2011 г., а в началото на 2017 г. е заличена от Търговския регистър. Стоян Беличев е член на ръководството на "Автомагистрали" от декември 2017.
Елена Йончева обяви, че ще поиска от Агенция "Пътна инфраструктура" да даде достъп до договора си с "Автомагистрали" за строителството на АМ "Хемус". Става дума за изграждане на участък от 134 км между п.в. "Боаза" и разклона за Велико Търново, който беше възложен в края на 2018 г. още докато Светослав Глосов беше председател на УС на АПИ.
От пътната агенция обявиха, че "Договорът ще бъде изпратен за информация в Агенцията по обществени поръчки /АОП/ в законоустановения срок до един месец от сключването му. Преди неговото подписване в АПИ е постъпило положително становище от АОП".
До момента "Автомагистрали" не е слючвал договор с подизпълнители за строителството, пишат от АПИ. Те посочват, че държавната компания е работила по "редица обекти с висока обществена значимост като тунели, виадукти, мостове, асфалто-бетонови настилки на автомагистралите „Хемус", „Тракия", „Люлин", „Струма" и „Марица".