90-те години на XX век са забележителни за автомобилния бранш. Това е периодът, в който масово производителите преминават към по-заоблени форми и така се раждат шедьоври като Nissan 300ZX и Mazda Miatas.
АвтоВАЗ се намира в състояние на хаос и тих ужас от разпадането на Съветския съюз, но инженерите в Толиати продължават да работят по разнообразни концепции.
Една от тях е под кодовото название "Рамзес".
От завода смятали, че автомобилът може да се превърне в невероятен хит не само в Русия, но и на запад. Колата действително е с доста не-руски дизайн - заоблена, с футуристичен вид на капсула и странни форми или, както е модерно да се нарича по онова време, колата е с "биодизайн".
Автомобилният експерт Михаил Колодочкин си припомня за сайта "За рулем" момента, в който открива кадър на "Рамзес" в архивите на АвтоВАЗ.
Той уточнява, че концепцията, която така и не се превръща в реалност, е трябвало да представи новия "визуален език" на руските автомобили. Може би един от основните проблеми на "Рамзес" е, че специалистите в Толиати започват разработката му отзад напред, което рядко е формула за успех.
Инженерите първо създават прототип, направен от полиуретанова пяна, вместо първо да уточнят параметрите на бъдещия автомобил.
Колодочкин обаче смята, че подходът към "Рамзес" е бил правилен.
Специалистът посочва, че е полезно да се направи макет в реален размер, за да се преценят физическите пропорции и общия вид на колата. Така дизайнерите могат да видят как ще изглежда автомобилът на пътя и тогава да преценят дали да хвърлят допълнителни усилия по проекта.
Според архивите на завода именно тогава концепцията за "Рамзес" е отхвърлена като неперспективна.
АвтоВАЗ предпочита да заложи на сигурното и познатото, за да успее все пак да премине през сложната ситуация, в която се намира. Освен това инженерите там преценяват, че толкова заоблен и футуристичен автомобил може би няма да се хареса на руския потребител.
Трябва да се признае, че именно през 90-те руската марка съумява да сътвори и няколко много популярни модела.
Именно тогава се ражда втората генерация на "Лада Самара" както и "Семейство 110" на "Лада".
Друг сравнително смел експеримент на АвтоВАЗ също стига до поточните линии. "Лада Надежда" се появява на руския пазар през 1998 г. и е първият съвременен миниван на Русия, произведен в около 8000 екземпляра.
Колкото до "Рамзес" - той е любопитен спомен от едно турбулентно десетилетие, в което руската автомобилна индустрия е разкъсвана между амбицията за модерност и нуждата да оцелее.

