Преди две години, когато Google заговори за футуристичните хай-тек очила, които въображението доближаваше единствено до шпионските филми, ситуацията изглеждаше обещаваща за компанията от САЩ, но сега дори най-верните фенове на продукта на бъдещето изглеждат разколебани.
Въпреки изкусителната възможност в реалност време да имат пред очите си прогнозата за времето, съобщения и обаждания, навигация, социални мрежи, имейли - и буквално да не изпускат нищо от око. Един от основните аргументи е, че Google Glass могат да записват случващото се около вас - чрез функцияга Lifebits, без дори да подозирате - факт, създал имиджов проблем, с който интернет гигантът така и не успя да се пребори.
Това води до другия проблем - липса на интерес
Компанията отложи пробното пускане на първите партиди от „умните очила" за следващата година (според източници от кухнята) - срещу сумата от 1500 долара. Все повече заявки се отменят в eBay, цената падна наполовина, а малцината, успели да сложат Google Glass пред очите си, са непрекъснат обект на подигравки.
Макар че могат да бъдат полезни за определени офис дейности, анализаторите не предвиждат в близко бъдеще статута на пазарен хит за всевиждащото устройство - аксесоар, снабдено с екран с големината на пощенска марка, камера и процесор.
9 от 16 компании-разработчици на приложения за Google Glass, с които Reuters разговаря, признават, че са спрели работа по тези проекти или са ги прекратили изцяло, тъй като пазарът не е сигурен, липсват клиенти или поради ограниченията на самото устройство.
Сред тях е компанията за мобилни игри Glu Mobile, известна с анимираната „Kim Kardashian: Hollywood", както и програмистът Шон Маккракън, отказал да прави ъпдейти за играта Psyclops с извънземни, създадена специално за Glass след спечелен конкурс на стойност 10 000 долара, но която компанията така и не помества в Glass apps.
В официалния сайт на Google Glass са изброени над 100 приложения, сред които Facebook и OpenTable, въпреки скорошното отказване на един основен играч - Twitter.
Замъгляване
Междувременно някои от ключовите фигури в Google, свързани с Google Glass, са напуснали през последните шест месеца. Става дума за подразделението „X", натоварени с авангардните проекти като автомобили без шофьори. През миналата година Google пуснаха клип, който демонстрира възможностите на техните очила с добавена реалност - Project Glass.
Освен това, консорциумът, създаден за финансиране на амбициозния проект между Google Ventures и два от най-големите инвеститори на рисков капитал в Силициевата долина - Kleiner Perkins Caufield & Byers и Andreessen Horowitz, закри тихомълком своя сайт, препращайки потребителите към основния сайт Google Glass.
Източници от компанията твърдят, че направените инвестиции са прекалено малко, а официалният коментар от консорциума е само, че закриването на техния сайт е с цел улеснение на потребителите.
Липсата на ясна дата за пускането на пазара се тълкува от някои компютърни специалисти като доказателство, че умните очила засега са просто експеримент за Google, а не стратегически връх.
Изпълнителният директор Сергей Брин настоява, че проектът за очилата на бъдещето не е изоставен - и няма да бъде, тъй като е ангажирал стотици специалисти, както и маркетинговата прима в модата Айви Рос, бивш изпълнителен директор на Calvin Klein. Затова очилата ще бъдат на пазара тогава, когато са изпипани докрай.