Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

6 нови жанра в гейминга, които не съществуваха преди десетилетие

Как се промениха жанровете в гейминга за изминалите 10 години Снимка: Epic Games
Как се промениха жанровете в гейминга за изминалите 10 години
Auto battlers

Въпреки, че по азбучен ред е на първо място, този нов жанр всъщност придоби популярност съвсем наскоро от всички. Базиран на механиката на игрите с карти и анимираните двубои от някогашните РС игри като Battle Chess, Auto battler жанрът е странна комбинация. Геймърите избират екипа си от голям брой герои, които се сражават автоматично. Онзи, който има най-много оцелели герои в края, печели.

Жанрът стартира с Pokemon Defense - мод за Warcraft 3: Reign of Chaos, базиран на уникалните умения на различните джобни чудовища. Засега всички игри в жанра следват същата формула, която се разпространи чак до DotА 2 с нейния мод Auto Chess, а наскоро достигна и собствената DotА Underlords на Valve. Тогава пък студиото Riot Games се намеси с Teamfight Tactics и трите са еднакво популярни. Новообявеният мод Battlegrounds за Hearthstone пък изглежда като перфектното заглавие от жанра за РС и мобилни устройства.
Battle royale

Battle royale жанрът експлодира на сцената с появата на PlayerUnknowns Battlegrounds през 2017 г. Концепцията на battle royale жанра вероятно вече ви е добре позната: озовавате се на една голяма територия с минимална екипировка и трябва да направите всичко, за да оцелеете в тази враждебна среда, в която наред с опасностите дебнат и всички останали 50-100 играчи.

За да е още по-динамична и напрегната надпреварата, игралната територия непрекъснато се смалява, затова маневрирането е задължително, а победител е последният оцелял. Откакто PUBG, а после Fortnite окупираха трона в този нов и изключително популярен жанр, мечта на практически всеки разработчик стана някак да измисли battle royale игра, която да достигне техните астрономически успехи.

В кралската битка на разработчиците се включиха не само независими ентусиасти, но и големи компании като Activision с техния Blackout режим в Call of Duty: Black Ops 4, както и Apex Legends на EA и Respawn.
Clicker games

Преди август 2013 г. такова нещо като clicker game чисто и просто не съществуваше. Tогава разработчик на име Orteil създаде прототипа на игра, наречена Cookie Clicker, която бързо си спечели почитатели. Днес жанрът се радва на особена популярност в Steam и за мобилни устройства.

Какво е clicker game? Това е игра, в която просто трябва да кликнете върху един бутон или поредица от бутони отново и отново. Като мине достатъчно време, игрите почти започват да се играят сами. Ето защо феновете и най-вече критиците също ги наричат "празни игри". Под повърхността си, "жанрът за щракане" извлича тръпката от оптимизацията. Как кликвате по-малко, като същевременно правите всяко щракване да струва повече като стойност?

Най-добрите заглавия в крайна сметка разкриват характера си чрез сложните им системи, където слоевете от малки компоненти и изчисления изведнъж се проявяват в завършен вид под формата на по-могъща армия, по-добре защитена база и т.н.
Loot shooter
Borderlands постави началото на Loot shooter истерията още през 2009 г. с обещанието за милиони уникални оръжия на разположение. Сега жанрът е сред един от най-успешните на пазара, привличайки най-големите студия. Тематично той варира от научната фантастика на Destiny 2 до мрачния реализъм на близкото бъдеще на Tom Clancy: The Division 2. Общият знаменател обаче са оръжията - нови и нови средства за елиминиране на враговете, които ви изкушават с различни характеристики, променящи начина, по който играете, стига да сте готови да вложите десетки и стотици часове. Очакваме този тип шутъри да се превърнат в своеобразни геймърски платформи, тъй като сегашните заглавия и новите игри ще имат все по-дълъг живот, благодарение на лекотата, с която могат да се добавят нови режими, оръжия и екипировка. Снимка: Ubisoft
Loot shooter

Borderlands постави началото на Loot shooter истерията още през 2009 г. с обещанието за милиони уникални оръжия на разположение. Сега жанрът е сред един от най-успешните на пазара, привличайки най-големите студия. Тематично той варира от научната фантастика на Destiny 2 до мрачния реализъм на близкото бъдеще на Tom Clancy: The Division 2.

Общият знаменател обаче са оръжията - нови и нови средства за елиминиране на враговете, които ви изкушават с различни характеристики, променящи начина, по който играете, стига да сте готови да вложите десетки и стотици часове. Очакваме този тип шутъри да се превърнат в своеобразни геймърски платформи, тъй като сегашните заглавия и новите игри ще имат все по-дълъг живот, благодарение на лекотата, с която могат да се добавят нови режими, оръжия и екипировка.
Souls-like

Souls-like игрите са сред най-популярните за последното десетилетие, а по своя характер са и може би най-трудните. Жанрът дължи името си на култовата вече класика от 2009 г. Demon's Souls на японското студио FromSoftware, а бе популяризиран от неговата серия Dark Souls. Поджанр на екшън ролевите игри, Souls-like заглавията изискват търпение, рефлекси, здрави нерви и абсолютно съвършенство при овладяването на техните геймплей механики. При тях се развиват не толкова виртуалните герои, колкото вие самите като играчи, научавайки постепенно всяка една опасност и това как да й противостоите успешно.

Най-добрите Souls-like игри отново идват от FromSoftware, които затвърдиха славата си с Bloodborne и излязлата тази година Sekiro: Shadows Die Twice. Много добри претенденти са още Nioh и The Surge.
Walking simulators

Може би най-осмиваният жанр, създаден през последното десетилетие, "ходещият симулатор" е и сред най-артистичните и изразителни.

За първи път пусната като модификация на енджина Source през 2008 г., Dear Esther стартира десетилетието на жанра със завършената си версия през 2012 г. Играчите вървят от точка А до точка Б, докато около тях се разказва някаква история. Това е преживяване, не много по-различно от мултимедийната художествена изложба. Но "ходещият симулатор" обърка очакванията на играчите, защото всъщност изобщо не изисква никакъв принос от тяхна страна; играта работи, защото освобождава играча да наблюдава и размишлява. Почти веднага някои се зачудиха дали изобщо това може да се счита за игра. По-късно заглавия като Gone Home и Firewatch биха повдигнали подобни въпроси - независимо, че всички те постигат както търговски успех, така и признание от критиката.

Други игри са заимствани от жанра на ходещия симулатор със смесен успех, включително The Witness на Джонатан Блоу и Death Stranding на Хидео Коджима. И двете използват пътувания из масивни пейзажи, за да разкажат своята история и да предизвикат емоционални реакции в играча. Разбира се, и двете разчитат на по-традиционната гейм механика.

През последното десетилетие при видеоигрите се наблюдават забележителни промени. То започна с пускането на две нови конзоли - PlayStation 4 и Xbox One - и в крайна сметка се появи трета в лицето на Nintendo Switch.

Междувременно компютърните игри потвърдиха своята доминация, докато мобилните продължиха по своя уникален път. Закономерно, през това време вкусовете на феновете и критиците за игри драматично се промениха.

Тези промени бяха белязани и от създаването на редица изцяло нови жанрове.

Ето поглед назад към всичко ново от 2009 г. и какво ни казват тези промени за игровия пейзаж през 2020 г. и след това.

Най-четените