Какво ще кажете да направим кратко психологическо упражнение за двойки? Представете си, че сте човек, който е във връзка/брак/неформално семейно съжителство, и ви помолят да се опишете с няколко думи. Какво ще кажете за себе си? Че сте обвързан? Женен? Баща или майка? Ще включите ли задълженията от домакинството като част от идентичността си?
Знаейки, че става дума за психологическа оценка, отговорите ще се използват не само за да уточнят семейния ви статус, а и за да покажат доколко възприемате връзката си като част от характера. За обвързаните с години е трудно видят себе си извън рамките на семейството, дори и когато отношенията им започнат да куцат.
Седнали един до друг, героите на Джесика Частейн и Оскар Айзък - Мира и Джонатан, от минисериала на HBO "Сцени на един семеен живот" са типичен пример за двойка, която успешно се преструва, че всичко между тях е наред, въпреки че битовите им задължения отдавна са убили романтиката и страстта.
Подобно на оригинала, от който е заимствана идеята - шведският сериал "Сцени на един брак" на Ингмар Бергман, поредицата на HBO ни представя семейство, зациклило в рутината на ежедневието си дотам, че самото всекидневие е станало част от личността им.
Мира (Джесика Частейн) е издигащ се в кариерата си корпоративен мениджър във фирма за технологии. Когато говори за работа пред докторант по психология, изследващ дефиницията за семейно щастие, в очите ѝ се виждат хъс и отдаденост.
Но когато темата се прехвърля върху брачните отношения, показва видимо неудобство, разсейва се и използва клишетата от женските списания, за да обясни как със съпруга ѝ са успели да прехвърлят критичната граница от 8,5 г. - средната продължителност на брака в Америка според интервюиращата ги психоложка.
Мира сериозно се затруднява да даде собствено описание на удовлетвореността от семейството може би защото не намира правилните думи, а може би и защото вече не изпитва това чувство.
От друга страна, половинката ѝ Джонатан (Оскар Айзък) е силно развълнуван от възможността да сподели впечатленията си относно модерния брак и връзките, съдейки не толкова от собствения си опит, колкото от количеството прочетени книги.
Джонатан е академик, който прекарва по-голямата част от времето си вкъщи в грижи за дъщеря си, поради което се възползва от всеки повод да демонстрира колко е начетен. Но веднага след като интервюто приключва и се налага да приложи идеите си на практика, теориите му за перфектния съюз между двама души започват да издишат.
Мира и Джонатан привидно са идеалната двойка, събрана като по учебник - не си изневеряват, не се лъжат, имат едно дете, стабилни са финансово и двамата имат шанс да работят нещо, което обичат. Животът им тече гладко и няма защо това да не продължава по същия начин, но като че ли точно този вариант за бъдещето ги изнервя. Вероятно защото и двамата усещат фалша под повърхността.
Домът им може да изглежда идеален на пръв поглед, но ако се вгледаме по-близо и обърнем внимание на атмосферата, която ги заобикаля, ще забележим вещи, свидетелстващи повече за съвместното им съжителство, отколкото за силните им чувства един към друг. И от това следва тежкия въпрос - дали това семейство е заедно за благото на детето си, заради съвместната семейна ипотека или по навик? Защото по всичко останало личи, че любовта отдавана е избягала от тези отношения.
Вместо да отговори на въпроса рязко, например с една изневяра, която да запали фитила между отдалечилите се съпрузи, сценаристът и режисьор на "Сцени на един семеен живот" Хагай Леви е избрал по-бавен и детайлен подход, който да изгради пълна картина на процеса по разпадането на една стабилна връзка.
Започва се от дребните различия в характера, преминава към привички на партньора, които започват да дразнят другия човек, свалил розовите очила на тръпката от новата любов, посяват се стотици семена на премълчано негодувание, което с времето расте и създава дистанция между хора, които се обичат.
С бавния си темп на разказ Леви показва първо, че никоя връзка не е застрахована от разпад независимо колко страстно е започнала и колко перфектни изглеждат партньорите един за друг на хартия, и второ - че продължилите няколко години отношения не приключват с един подпис и сбогом.
Когато двама души са споделили една трета от живота си, както е в случая на 40-годишните Мира и Джонатан, е трудно да си обърнат гръб веднага и дори да осъзнават, че вече няма какво да градят заедно, се оказва непоносимо просто да се пуснат и да си позволят да намерят щастието поотделно.
Това донякъде се дължи на егоизъм, донякъде на сантименталност по миналото, а донякъде и на инат, който не им позволява да си признаят, че бракът им се е провалил и няма да изпълнят обещанието си да изживеят живота си заедно.
Препратките, които Леви прави по тази линия към Бергман, а и към "Семейна история" на Ноа Баумбах, са очевидни, макар че традиционните роли на мъжа и жената в семейството на "Сцени на един семеен живот" са обърнати. Мира е човекът с голямата заплата, който поддържа бюджета, а Джонатан е "домакинята", чийто ден се върти около кухнята и детето.
Въпреки тази несъществена разлика, сюжетът дава ясното послание, че романтиката и любовта имат срок на годност, а когато той изтече, двойката ще се превърне или в тандем на добри приятели, които си поделят отговорностите, или в прилични съквартиранти, които си затварят очите за страничните забежки, или в двама души, които не могат да се изтърпят и за 10 минути в една стая.
Джесика Частейн и Оскар Айзък пресъздават динамиката на третия вариант и толкова добре се потапят в ролите си, че е трудно да не си ги представим като истинска двойка. Всеки жест на Частейн е символ на отегчението на героинята ѝ, а всяка дума на Айзък е намек за неговия премълчаван с години гняв.
Обратно на цитата от "Ана Каренина" от Лев Толстой, който казва, че всяко нещастно семейство е нещастно по своему, "Сцени на един семеен живот" рисува нещастие, в което много семейства могат да припознаят като свое. Разводът и изчерпалата се любов вече не са мащабна житейска трагедия, както ги описва Толстой, в тях няма нищо необичайно, и приличат повече на обикновена сцена от живота, с която се разминаваме всеки ден.
Сериалът е наличен в платформата HBO GО от 13 септември.