Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Най-добрият сезон от години?

Британците очакват силен сезон от Бътън и Хамилтън
Британците очакват силен сезон от Бътън и Хамилтън

Когато говори Патрик Хед, най-добре е да слушаме внимателно.

"Всички продължават да ме питат кой ще е най-бърз, сякаш аз трябва да знам отговора", заяви Патрик Хед, директор по инженерните въпроси в Williams в една от почивките на тестовете в Барселона.

"Но аз не знам отговора. Никой не знае какво ще стане, не е ли в това смисъла на подготовката за новия сезон? Всички ние ще трябва да почакаме, за да разберем кой ще е най-бърз в първото състезание, а след това и през сезона."

Анализирането на постиженията от тестовете е един от любимите ритуали на всички във Формула 1, който обаче рядко дава точни прогнози. Най-общо погледнато, поне седем отбора демонстрираха в хода на изпитанията, че разполагат с бързи болиди и имат сериозни амбиции за присъствие в челото.

Може би Ferrari и McLaren имат малка преднина пред Red Bull и Mercedes, като веднага след тях идват Williams, Force India и възроденият тим на Sauber.

Сезон 2010, с който Хед ще започне петото си десетилетие във Формула 1, обещава да бъде един от най-интересните и оспорвани в историята, като мнозина правят аналогия с великите битки на Менсъл, Прост, Пикет и Сена от края на 80-те години.

Защо? Първо, забраната за дозареждане в хода на състезанията направи резултатите от тестовете през зимата направо неразгадаеми, но първо да започнем със завръщането на най-успешния пилот в историята Михаел Шумахер. Неговата репутация и постижения буквално преобразиха спорта, освен това Михаел разделя феновете на две по-бързо отколкото печели състезания. Без значение дали го харесвате или не, пак ще го гледате.

Завръщането му след три години извън спорта беше новина №1 в цял свят. Дали отново ще бъде претендент за първото място, подобно на Ланс Армстронг, който миналата година завърши трети в "Тур дьо Франс"? Дали отново ще бъде толкова бърз и безмилостен?

Или пък Михаел изведнъж ще се окаже остарял и бавен в сравнение с новите звезди като Люис Хамилтън и Себастиан Фетел, които никога досега не са виждали каската на Шуми в огледалата си за задно виждане?

Шумахер ще е един от четиримата световни шампиони, които тази година ще преследват световната титла с може би най-добрите коли на стартовата решетка.

Завръщането му при Рос Браун в Mercedes допълнително обогати шампионата, в който вътрешно отборните съперничества са на път да достигнат нови висоти.

Съвсем скоро медения месец на Хамилтън и Дженсън Бътън в McLaren ще свърши, а напрежението във Ferrari е осезаемо, там Фернандо Алонсо и Фелипе Маса ще се борят за статута на първи пилот. А подновяването на съперничеството на звездите на Red Bull Себастиан Фетел и Марк Уебър също не звучи зле.

Предстоят ни битки, които винаги сме искали да гледаме, но не сме вярвали, че ще се случат наистина.

Милионите фенове, които проследиха в нета тестовете и десетките хиляди, които се събраха по трибуните на пистите са още едно доказателство, че големите звезди във Формула 1 предизвикват огромен интерес.

За разлика от 2009, когато единственият реален съперник на Brawn GP беше тимът на Red Bull, сега трябва да очакваме силния ответен удар на Ferrari и McLaren. Дали двата най-авторитетни тима ще дръпнат напред или ще са част от "Голямата четворка" още е трудно да се каже.

Може би това, че един пилот разполага с най-добрата кола, в никакъв случай няма да му гарантира успех през 2010. Промените в квалификациите и забраната на дозареждането ще накарат тимовете да търсят нови стратегии, изоставяйки предвидимите решения, използвани досега и подчинени на доливането на гориво.

Сега стратегиите ще трябва да са още по-гъвкави, тимовете ще трябва да следят внимателно своите съперници, за да осигурят на пилотите си "чиста писта", когато те се връщат на трасето с нови гуми. Никой няма да може да си позволи да се озове зад някой от опашкарите и така да унищожи гумите си.

За първи път от седем години насам съботната квалификация ще е съставена от три вълнуващи части. Вече няма да се пресмята темпото спрямо горивото, ще е важна само бързината.

Първите десет в квалификацията обаче ще трябва да стартират в състезанието с гумите, с които са записали най-доброто си време в третата част на квалификацията. Дали някои ще рискуват да спечелят полпозишън, но след това да им падне темпото преди първата третина на надпреварата или пък други тимове ще заложат по-консервативния подход - не толкова висока скорост в квалификацията, но по-добро темпо в състезанието?

В състезанията в Монако и Унгария, тези, които взимат решенията за стратегията на всеки тим определено ще имат доста работа.

Тимовете се стремят към спирания в бокса, които няма да продължават повече от 3 секунди - все пак ще се сменят само четири гуми, така че бързината на работа на механиците става все по-важна.

Всеки един от болидите ще стартира с около 170 кг - два пъти повече в сравнение с миналата година, което означава, че пилотите трябва да са изключителни постоянни в първите си обиколки. Но задачата им става все по-трудна - те трябва да внимават за гумите, работата на спирачките, разхода на гориво и постоянните промени в поведението на колата. Състезанията като в електронна игра отиват в миналото.

В крайна сметка новите отбори се оказаха три, а с оглед на представянето им по време на зимните тестове, то пътят им към точките може да се окаже доста дълъг, но ще е интересен. Все пак тази година точки ще взимат първите 10 на финала, което трябва да подейства на всички окуражаващо.

За позитивния имидж на спорта ще помогне и завръщането на легендарната марка Lotus, макар и с напълно нови собственици, както и появата на световноизвестен бранд като Virgin.

Не пропускайте и изявите на Нико Хулкенберг в Williams, до момента представянето му съвпада с постиженията на Люис Хамилтън в по-малките формули. Струва си да му се хвърля по едно око още от Бахрейн. Агресията и хъсът на Камуи Кобаяши в Sauber също ще са вълнуващи, а най-накрая ще можем да гледаме и Бруно Сена, който след няколко опита успя да се пребори за титулярно място.

Новият сезон има потенциал да се нареди сред най-интересните в историята, дано да оправдае очакванията ни.

 

Най-четените