Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Миражът "Формула 1"

Румен Петков и Богдан Николов - двамата, които имат предварителен договор за старт от Формула 1 Снимка: Getty Images
Румен Петков и Богдан Николов - двамата, които имат предварителен договор за старт от Формула 1

Формула 1 възкръсва в България, ако се вярва на президента на БФМ Богдан Николов, бившият вътрешен министър Румен Петков, министър Трайчо Трайков и т.н. участници в срещата на най-високо ниво с поредната арабска делегация, пристигнала у нас, водена този път от шейхът на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки.

От цялата тази среща, която развълнува медиите стана ясно следното: Арабите ще инвестират у нас, с техни пари ще се строи писта за Формула 1, държавата ще дава терен на Петков и Николов и двамата ще организират състезание от споменатия световен шампионат по автомобилизъм.

Щеше да е хубаво, ако беше вярно. Но, за съжаление, шансът това да се случи е нулев или дори минусов.

В последните няколко години Петков и Николов, които работят добре заедно от много време - още когато вносът и продажба на крадени автомобили не беше престъпление, упорито твърдят, че до Формула 1 ни остава една крачка. И медиите и обществото се правят, че им вярват. А някои балъци наистина им вярват.

Какво е общото между България и Формула 1, освен мераците на Петков и Николов? Нищо. Причините поради които Формула 1 няма да стъпи у нас са много и все сериозни, а ние се правим на ударени. На практика у нас няма сериозен пистов автомобилен спорт, липсват пистови пилоти, няма нито една друга писта (за състезания от по-нисък ранг, сертифицирана за Формула 3 примерно), няма сериозни инвестиции в автомобилния спорт у нас (изключенията са в ралитата и са големи за нашите стандарти), няма инфрастуктура, заради дълги години погрешна държавна политика в областта на спорта интересът към автомобилизма не е особено висок и накрая - твърде бедни сме, за да си позволим Формула 1.

Формула 1 се движи от 80-годишния Бърни Екълстоун (в чиято биография има един общ щрих с историята на Николов и Петков, но това е друга тема и никой не успя да го докаже) и той винаги казва ясно какво иска. А то винаги е много: сериозна такса от организатора, за да получи кръг от Ф1 (20 милиона долара на старт), като му оставя само приходите от билетите и държавни гаранции, че пистата ще се построи и че състезанието ще се проведе. Държавни гаранции. Не само твърдения от рода на "Ние даваме само земята пък ще видим...". Към това добавяме и дългият списък, на който трябва да отговаря града или областта-домакин на състезанието, който е толкова сериозен, че у нас просто липсва такова място.

И един "дребен" факт - всички нови писти във Формула 1 в последните над 10 години са проектирани от Херман Тилке и неговата компания. Проектът на Петков и Николов не носи подписа на хер Тилке, което при Бърни е задължителен елемент. Но за нашите ширини по-интересен ще е въпросът с парцела, който дава държавата - през пролетта, при преговорите с Катар, стана ясно, че половината от терена на бившето военно летище "Доброславци" ще отиде за строежа на пистата, а за другата половина - "свободна програма": хотели, увеселителен парк, дори безмитна зона? Защо не, тук изпъква интересът на родните организатори на Формула 1. А може и да не е така, всичко да се прави от любов към спорта.

При втория опит да се финансира Формула 1 у нас с арабски пари отново се пропуска нещо много важно: дори и да построиш писта, няма гаранции, че ще влезеш в календара. Мистериозният документ, когото Петков и Николов наричат "Предварителен договор", но крият съдържанието му защото е "търговска тайна" всъщност не гарантира състезание от Формула 1 у нас. Такива "предварителни договори" в Русия и САЩ имат по няколко за последните няколко години, както и сериозен брой европейски, азиатски и дори африкански държави.

Строежът на самото трасе струва около 200 милиона евро, следва инфраструктура, поддържане на пистата и т.н, все сериозни разходи, които могат да бъдат възстановени със състезания и тестове. Точно от тестовете на отбори, автомобилни производители и т.н печелят пари пистите по света. Но в нашия край на Европа много рядко идва някой да прави тестове. Дори и в Гърция, където има писта, отговаряща на изискванията на Формула 3.

Българското желание за домакинство на кръг от Формула 1 се разминава с новата насока за развитие на шампионата, зададена от президента на ФИА Жан Тод - състезания оттук нататък ще има в държави, където има интерес към спорта, където има спонсори и където могат да се изкарват пари от Формула 1.

България не е такова място и едва ли някога ще стане. За съжаление.

 

Най-четените