Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Битка срещу времето (и за пари)

При раждането на US F1 Питър Уиндзър сериозно експлоатира миналото си във Формула 1 на успешен и надежден професионалист
При раждането на US F1 Питър Уиндзър сериозно експлоатира миналото си във Формула 1 на успешен и надежден професионалист

20 дни преди началото на новия сезон във Формула 1 „червените фенери на колоната" вече са ясни - два от новите отбори, които до момента нямат нито един тестов километър, нямат пилоти, а нямат и болиди. Естествено, става въпрос за US F1 и Campos. Две много интересни структури, които обаче още на старта се омотаха в проблеми и бъдещето им в световния шампионат е под въпрос.

ФИА очаква четири нови тима на стартовата решетка в Бахрейн в средата на март, два от тях - Virgin F1 и Lotus вече записаха участие в тестовете на „Херес" и показаха новите си коли, които за момента са по-бавни, но поне са в състезанието. Докато при другите новаци новините стават от лоши по лоши.

Но, поред в групата на изоставащите. При раждането на US F1 на Кен Андерсън и Питър Уиндзър двамата сериозно експлоатираха миналото си във Формула 1 на успешни и надеждни професионалисти, спечелиха си доброжелателното отношение на медиите и един през друг обясняваха, че US F1 ще докаже, че „Формула 1 може и да не е толкова скъпа" и едва ли не накараха Бърни Екълстоун да признае, че точно този тим ще е „вратата на Ф1 за връщането й в Америка". После обаче тимът започва да излъчва само тишина и се появиха първите слухове - че фабриката на отбора не е обзаведена, че US F1 не разполага с почти никакво състезателно оборудване, че няма мощности да проектира и произведе болид и т.н. Андерсън и Уиндзър опровергаваха всичко, качиха на сайта на тима виртуална обиколка на фабриката, обясняваха, че имат договори с много външни изпълнители (повечето от които им са съседи в Северна Каролина и работят в NASCAR) и не им се налага да купуват оборудване и т.н. Дори се появи и първият пилот на тима - миналият през GP2 аржентински пилот Хосе Мария Лопес, който е сред желаните дебютанти от опашкарите, защото спонсорите му са готови щедро да инвестират в кариерата му във Формула 1 - става въпрос за суми от порядъка на 8 милиона долара на сезон.

Малко по-късно гръмна поредната американска „бомба". Източник от ФИА обясни, че US F1 се опитва да се договори с федерацията да пропусне първите три състезания от сезона, защото тимът няма да е готов навреме. Андерсън отново отрече, но броени дни по-късно беше принуден да признае за тези преговори пред вестник New York Times. Андерсън обясни, че в идеалната ситуация отборът му ще пропусне първите четири състезания извън Европа - в Бахрейн, Австралия, Малайзия и Китай и да изгрее на стартовата решетка в Барселона през май. Наскоро новият президент на ФИА Жан Тод косвено потвърди, че правилата на световния шампионат и договора „Конкорд" позволяват подобен компромис за новите тимове, но сега всичко е въпрос на договорки с Бърни Екълстоун.

При другият закъсал новак положението не е толкова тежко. Бившият пилот Адриан Кампос и до днес няма смислено обяснение как неговата кандидатура беше предпочетена пред други, с които той се състезаваше. Испанецът, който създаде Campos имаше проблеми с финансирането още миналата година, а в последните два месеца ситуацията стана направо драматична. Това наложи спасяването на отбора - досегашният миноритарен акционер Хосе Рамон Карабанте пое контрола над отбора, естествено срещу солидна финансова инжекция. Първата работа на Карабанте беше да смени Кампос с Колин Колес, който вече има зад гърба си опит в управлението на тим - Колес беше начело на Force India, освен това се изявява като бос и ръководител на няколко странични проекта - най-големият е участие в Льо Ман и сериите Льо Ман с частни прототипи Audi R10 TDI, което си е сериозна инициатива. Та Колес призна, че идва, „за да оправи хаоса" и да помогне да се намерят още малко пари, за да може Campos (или както вече ще се казва отборът) да замине навреме за Бахрейн, с пилоти и готови болиди. Почти сигурно Колес ще успее да отмъкне вече споменатия аржентински пилот Лопес от US F1, а проблемът с колите е почти решен - колата за тима беше разработена от специализираната и авторитетна компания Dallara, която обаче „запорира" готовите шасита, докато не си получи парите за тях от испанския отбор. Трудно ще е, но все пак Campos е по-напред от US F1.

И докато двата нови тима твърдо окупираха дъното на класирането, встрани от стартовата решетка загрява още един новак - сръбският (точно така, няма грешка) Stefan GP на белградския бизнесмен Зоран Стефанович. Той твърди, че има пари да участва във Формула 1, твърди, че е откупил по-голямата част от програмата на Toyota във Формула 1, включително и готовия болид на японците за 2010 година, привлече 60 човека от тима на японците в Кьолн, преследва за първи пилот световния шампион за 1997 година Жак Вилньов и се бори да измести US F1 от стартовата решетка. Сърбите намериха съюзник в лицето на Бърни Екълстоун, но в последните дни стъпиха накриво, след като се оказа, че нямат гуми, за да осъществят първия тест на болида си за 2010 година на пистата в Портимао. Дали всичко това е истина ще се разбере съвсем скоро, но историята на „сръбската мечта за Формула 1" заслужава да се разкаже отделно. Защото е „сочна", както казваше един мой бивш колега. 

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
Тагове: формула 1, us f1, campos
 

Най-четените