Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Краят на магията - Представяне на нов болид

Важно е представянето на пистата, а не на сцената
Renault R30
BMW Sauber C29
BMW Sauber C29

Икономическата криза вършее безмилостно из света на автомобилите - от проблемите на големите производители, през спасяването на отделни марки до битката за съществуване на част от екзотичните структури в бизнеса - професионалните състезателни тимове.

Точно те сега усещат в пълна сила студа, който идва не от датата в календара, а от липсата на рекламодатели и свежи пари, които да запазят бизнеса в движение. До началото на миналата година представянето на един болид от Формула 1 си беше малко тържество - стотици гости, пищна церемония, като локацията беше изключително важна, музикална програма, допълнителни атракции и т.н.

Но по това време големите автомобилни производители бяха важна част от Формула 1 и подобни разходи бяха приемливи. Сега обаче всичко е различно - пример за това може да е представянето на новите болиди на Renault и BMW Sauber на пистата „Рикардо Тормо" край Валенсия. Това са два от най-важните тимове, които обаче имат финансови трудности и затова пестят от всичко. И пищното представяне сигурно е най-лесният разход за съкращаване.

Защото допреди няколко години бившият шеф на Renault Флавио Бриаторе беше способен да затвори центъра на някой красив италиански град или поне някоя класическа ж.п. гара за представянето на болиди на тима, но наследникът му Ерик Булие е от друга порода. Няма смисъл да се харчат излишна пари, интересът към новата кола е достатъчно голям, за да минем с една простичка церемония, на което пилотите позират с колата, после с шефовете и след това всичко влиза в познатата програма - групови интервюта на различни езици, после с телевизиите и така до вечерта.

Явно обаче тази година тимовете пестят здраво и от пари за оформление на автомобилите си - чисто цветово. Еднотоновите BMW Sauber (без рекламни лога на борда), Mercedes (макар и тимът да показа само цветовете, не и новата кола в Щутгарт) и на практика липсата на промени в McLaren не са никак окуражаващи. В Renault също не са се справили на висока - новият R30 прилича на кола от сериите GP2 или Световните серии Renault, въпреки че идеята да се използват традиционните за марката състезателни цветове от 70-те и 80-те години - жълто и черно е отлична.

С оглед на ограничените тестови дни преди началото на сезона, премиерите на новите болиди вече не са толкова важни, изпитанията стават по-интересни и за медиите. Правилата са повече от консервативни, ФИА се опита да предвиди полета на мисълта на конструкторите, така че всяка една малка разлика в колите може да се окаже предимство или недостатък. Затова и статичната премиера губи срещу дори 30-минутна тестова сесия.

Важно е представянето на пистата, а не на сцената. Затова и премиери с раздаване на мобилни телефони на гостите и теглене на томбола кой от тях ще си тръгне с нов автомобил са част от миналото, за което по-възрастните винаги ще твърдят, че е било по-добро. Но в момента Формула 1 и тимовете нямат избор, затова спорът е излишен.

Тагове: формула 1
 

Най-четените