Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Краят на една рали ера – Focus WRC

Ford Focus WRC напуска световните ралита след 173 старта, 44 победи и две световни титли
Ford Focus WRC напуска световните ралита след 173 старта, 44 победи и две световни титли

С рали „Великобритания", 13-и кръг от световния рали шампионат приключва жизнения цикъл на автомобилите версия WRC, появили се през 1997, които дадоха възможност на някои от най-големите автомобилни производители да се пробват в надпреварата.

Състезанието в Уелс е и последният старт за Ford Focus WRC - автомобилът, с които пилотите на M-Sport и Ford спечелиха две световни титли при конструкторите и водеха поредица оспорвани битки за първото място в индивидуалното класиране.

Малко преди старта на ралито, по покана на шефа на M-Sport, компанията, която представлява Ford във WRC - Малкълм Уилсън в Кардиф се събраха огромната част от пилотите, състезавали се с Focus за британския тим.

И списъкът е впечатляващ: Маркус Грьонхолм, Петер Солберг, Тони Гардемайстер, Франсоа Дювал, Мико Хирвонен, Симон Жан-Жозеф, Яри-Мати Латвала, Марко Мартин, Томас Радстрьом, Дани Сола и Хенинг Солберг. Оказа се, че отсъстващите са много малко - Карлос Сайнц, но той бе представляван от навигатора си Луис Моя, Роман Креста и Яне Туохиньо. Пилотите, които в последните 12 години са се състезавали с Focus WRC.

Естествено, всеки път, когато човек погледне Focus WRC, няма как да не се сети за легендата Колин Макрей, който загина в катастрофа с хеликоптер, но в негова памет в Кардиф пристигнаха баща му Джими Макрей и навигатора му Ники Грист.

И макар звездите на Ford да не успяха да се преборят за титлата при пилотите, Focus WRC се оттегля с впечатляващи постижения: 173 старта в световния шампионат, 44 победи и 131 поредни състезания от първенството на планетата, в които пилоти, каращи такъв автомобил са печелили точки. Тук включваме и двете поредни титли при конструкторите през 2006 и 2007.

С Focus WRC приключва една ера от развитието на рали спорта, а от началото на сезон 2011 започва нова - новите WRC автомобили с 1,6-литрови двигатели с турбо.

Малкълм Уилсън и преди него вицепрезидента на Ford Европа Йън Слейтър с гордост припомниха някои от най-важните успехи в кариерата на Focus WRC - победата в рали „Сафари" в Кения през 1999 - едва третият старт за новия модел, двойната победа „Акрополис" през 2000, битките на Макрей и Сайнц за световната титла през 2001 и 2002, първото място на Марко Мартин в Гърция през 2003 - първа за второто поколение Focus WRC, началото на сезон 2005, когато Тони Гардемайстер излезе начело в класирането, 7-те победи на Грьонхолм през 2006, както и първото му място в Нова Зеландия през 2008, когато авансът на финландеца на финала беше едва 0,3 секунди. После идват успехите на Хирвонен и Латвала, но Уилсън наблегна на нещо, което обикновено остава встрани от вниманието на феновете и медиите - Мартин е единственият пилот, побеждавал в две последователни асфалтови ралита Себастиен Льоб - годината е 2004, а състезанията са във Франция и Испания.

„Преди първото ми състезание с Focus WRC - вече като заводски пилот на тима, прекарах нощта преди полета ми за Кения на летището в Осло, притеснявах се да не изпусна самолета", заяви Солберг, за когото Уилсън беше приготвил интересна история.

„При първото минаване на шейкдуана в Кения, Петер и навигатора му Фред Галахър се връщат в бокса", разказа Малкълм със смях. „И първото нещо, което ми каза Фред беше: „Даваш ли ми разрешение да му ударя един зад врата, този млад норвежец кара като луд". Петер беше успял да го впечатли."

После Фред допълва историята: „Петер караше все едно стартираме в рали „Финландия", навсякъде на пълна газ, а това в Кения не е за препоръчване. Постоянно се удряхме - в канавката, малки дръвчета и т.н, а след един по-сериозен удар видях как ме задминава задното дясно колело на колата и си казах: „Благодаря ти, Господи, най-после!"

И последваха още много спомени - на Тони Гардемайстер за атаката в началото на сезон 2005 - с едно второ и едно трето място той изненада всички асове и оглави класирането, на Мартин за асфалтовите битки с Льоб и нежеланието му да кара в мъгла, на Грьонхолм - за победата в Нова Зеландия (онази, която спечели с 0,3 секунди аванс), както и за катастрофата му в Ирландия през 2007, отново Уилсън и Солберг и така до безкрай. Всъщност, „раздувките" са най-сладкото нещо в автомобилния спорт, а когато ги разправят някои от най-добрите рали пилоти в света, няма как да не е интересно.

Някои от най-големите звезди в световния рали, събрани в една сладкарница, някои от които не са се виждали от доста време, споделят спомени, раздават автографи и си припомнят „доброто старо време". Супер, нали?

И последно, от Ники Грист: „За първото състезание с Focus WRC - през 1999 - „Монте Карло" почти не бяхме правили тестове с колата, тя беше съвсем нова. И още в първата отсечка, 9 километра след старта автомобилът се подпали - нагорещеният ауспух изгаряше боята на купето. Дотогава никой не го беше карал толкова дълго и затова проблемът не беше отбелязан. Самият ауспух също обгаряше. Колин казва: „Какво е това? Кога се запалихме?", а аз не знам какво да му отговоря. После гасихме, обадихме се по телефона и продължихме. Предавам ви накратко реакцията на Колин, защото повечето неща, които каза тогава, просто не могат да бъдат цитирани. Но Колин много харесваше Focus WRC, за него това беше колата, която можеше да му донесе поне още една световна титла. За съжаление, не стана."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените