Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Рискови стратегии във Формула 1 през 2011

Поведението на гумите и спиранията в бокса ще са решаващи през 2011
Поведението на гумите и спиранията в бокса ще са решаващи през 2011

Състезателните стратегии ще са изключително важни през новия сезон във Формула 1 и също изключително рискови - основно заради качествата на новите гуми Pirelli. Това прогнозират повечето от тимовете малко преди края на предсезонните тестове в Барселона.

Пилотите продължават да осигуряват една и съща информация на инженерите - гумите на Pirelli се износват много бързо, като разликите в постиженията в две последователни обиколки, когато гумите вече си „отиват" са доста сериозни. Вчера пилотът на Lotus Renault Виталий Петров обясни точно това - когато гумите на Pirelli започнат да губят сцепление и да се износват, при тях не се наблюдава връщането на някакво прилично ниво на сцепление след няколко тура, както това ставаше при продукцията на Bridgestone, а положението се влошава прогресивно, заедно с него - и времената за обиколка.

„За една обиколка разпада на повърхностния слой на гумите може да ти струва до половин секунда, след това започваш да губиш по секунда и половина на обиколка, после - две, после - три секунди - обясни руснакът. - Ако решиш да влезеш в бокса за нови гуми една обиколка по-късно, можеш да загубиш две секунди и този, който е спрял един тур преди теб, да получи предимство."

В изказването на Петров се крие опасността за този сезон - стратегиите за състезанията ще трябва да са прецизно изчислени и много вариативни, за да могат инженерите на стената на бокса във всеки един момент да предложат на своя пилот най-доброто решение. И моментът за влизане в бокса за нови гуми вече става невероятно важев.

На тестовете тази седмица пилотите успяваха да завъртят на пистата „Каталуня" около 15-16 обиколки със сходно темпо с един комплект гуми. Което не е особено окуражаващо, затова и Петров смята, че екипите в бокса ще трябва да правят точно преценка кога да викат своя пилот за смяна на гуми.

„Когато стратегията е ясна, нещата вървят добре, но решението кога точно да влезе пилотът за гуми ще е трудно - прогнозира Виталий. - По време на тестовете, вчера, се опитахме да направим една много дълга серия от обиколки без да сменяме гумите и времената се влошиха с 3-4 секунди за тур, темпото спада драстично."

Пилотът на Red Bull Марк Уебър споделя общото мнение, че качествата на гумите и по-сложните стратегии ще направят грешките в състезанията доста по-чести. Според австралиеца обаче, отборите бързо ще се справят с новото предизвикателство.

„Стратегията винаги е била важна за всеки тим - обясни Уебър. - Но сега ще има много повече възможности да се издъним, за това няма спор. Но, ако утре има състезание на пистата край Барселона и не вали, няма да има кой знае какви изненади. Все пак сега тук правим тестове. Скоро всеки ще е наясно какво може да очаква от колата си с различните типове гуми, остава въпросът да се нагодиш или да неутрализираш стратегията на съперниците си, което винаги е интересно."

 

Най-четените