Виктория Гъркова е от Пловдив и е на 20 години. Тя е състезател по картинг и рали пилот в Hyundai Racing Trophy. Едномарковият шампионат се провежда успешно за трета поредна година като е единствения такъв в България. В спортната платформа се обучават млади състезатели, които управляват напълно еднакви Hyundai i20 Coupe R, имат треньор в лицето на Петър Гьошев и специално оборудвана база в Твърдица.
Виктория, ти тази година дебютира като рали пилот в Hyundai Racing Trophy – един смятан за мъжки спорт. Съгласна ли си с това твърдение и какво те мотивира да се пуснеш по отсечките?
- Мисля, че е предимно мъжки спорт, но това не означава, че не може да има и жени в него, особено ако са смели. Има доста жени навигатори, но малко пилоти. Едно от нещата, които ме мотивираха е точно това, че жените в този спорт са много малко и трябва да покажем, че и за нас има място и ние можем. Интересно е да се състезаваш по отсечките, предизвикателство е и развива много добри рефлекси, които помагат и при шофирането в градски условия.
Как опитът ти от картинга се развива в рали дисциплината?
- Опитът от картинга ми помага най-вече в градските етапи на състезанията и да определям траекторията на движение. Тези знания са много полезни. Въпреки че машините в двата спорта са абсолютно различни по характеристики, уменията от картинга са много ценни и приложими.
Имаш 6 старта тази година – 5 състезания от календара на Hyundai Racing Trophy и 1 рали спринт. Какво научи след всички тях?
- Научих, че записките са едно от най-важните неща в състезанието, както и ролята на навигатора. Много е важно кой стои до теб на дясната седалка. Ние се сработваме много добре с Велислава Павлова, с която заедно се състезаваме от самото начало на кариерата ми като пилот. На рали спринт „Дряново“ за пръв път бях с друг навигатор и малко трудно се отпуснах. Но всичко това е ценен опит. Рали спортът никак не е лесен. За мое щастие колата е много издръжлива и не ме предава. Освен че се бориш за време, носиш и голяма отговорност – все пак сте двама в автомобила.
Разбрахме от твоя треньор – Петър Гьошев, че бързо си свикнала с автомобила в началото на сезона и постепенно вдигате темпото. Смяташ ли, че се учиш бързо?
- Мисля, че свикнах сравнително бързо и с колата, и с начина на каране. В началото ми беше трудно самото спиране, но постепенно започнах да се справям по-добре. И все пак автомобилът Hyundai i20 е нов, специално разработен за нашето ниво от едномарковия шампионат и няма как да не свикнеш лесно с него. Треньорът ни е неотлъчно с нас на всяко състезание и със сигурност така се учим по-бързо и правилно.
Не се даваш лесно на конкуренцията в Hyundai Racing Trophy. Качвала си се няколко пъти на подиума и продължаваш смело напред. Има ли напрежение, когато седнеш зад волана на състезателната кола и как ти влияе адреналинът?
- Разбира се, че има напрежение, но то е само преди да стартирам отсечка. След това нямам време да мисля за нищо друго, освен да се фокусирам върху пътя, записките, скоростта и колата. Стремя се да се представя добре в конкурентно време. Не ме е страх и от катастрофите, но дори и една ти коства много, най-вече в класирането.
Кое ти беше любимото рали през този сезон и кое най-трудното?
- Любимото ми беше рали „Троя“, Турция, въпреки голямата жега от над 40 градуса. Тя не ми влияеше никак добре и след всяка отсечка ми трябваха поне 15 минути, за да се съвзема. Всеки етап беше различен, с много фракция, тежки и трудни завои и коварна пътна настилка. Радвам се, че и моят Hyundai издържа на предизвикателството и завършихме успешно. Но там най-много ми харесаха отсечките. Най-трудното рали за мен беше „Твърдица-Елена“. Българските ралита са най-сложни според мен.
Ти и колата ти успешно финиширахте много трудни и технични състезания с тежки пътни условия. Това е сериозно предизвикателство за човек и машина. Как ставате едно цяло и как те подготви спортната платформа на Hyundai Racing Trophy за тези изпитания?
- За съжаление аз тренирам най-малко от всички останали, защото работя и уча. Ценни са ми всички тренировъчни километри, които правя със състезателната кола, естествено под наставленията Петър Гьошев. Карам доста по-внимателно от останалите ми колеги в едномарковия шампионат, но с всяко изминало рали вдигам темпото и не им се оставям лесно. Благодарна съм на спортната платформа, че имам тази възможност да се обучавам и състезавам едновременно, както и че го правя с нов и абсолютно подготвен автомобил.
На последното засега рали - „Сливен“, ти седна на навигаторското място. Какво е впечатлението ти?
- Хареса ми много на дясната седалка, усещах скоростта и движенията на колата по различен начин, както и адреналина. Беше нещо ново и много интересно за мен и определено бих го повторила отново. Няма излишен опит в рали дисциплината.
Какво е твоето послание към всички млади бъдещи рали пилоти?
- Когато аз започнах, нямах идея с какво се захващам. Оказа се един съвсем различен свят, изпълнен с много адреналин. Не съжалявам за избора си. Посланието ми към бъдещите пилоти е да не се страхуват, ако ще сядат зад волана на състезателен автомобил. Пригответе се за разнообразни емоции и предизвикателства и изберете най-правилния начин за развитие, както го направих аз.