Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как се родиха легендарните Air Jordan

Проектът на Сони Вакаро издигнал Nike до нови висоти, направил Майкъл Джордан милионер, „Air Jordan” станала митична линия, а самият той година по-късно бил включен в 100-те най-влиятелни личности в спорта.
Майкъл гледал червено-черния модел и казал, че „червеното е дяволски цвят и всичко щяло да е прекрасно, ако е било в кралско синьото на Северна Каролина“.

Ако свързвате известната спортна линия на Nike с висок и атлетичен афроамериканец, значи грешите.

За нея стои един нисък и дебел италианец с присвити очи, приличащ на мафиот. Човек, който прави една от най-грандиозните сделки в историята на спорта. За него Майкъл Джордан казва, че не е бил сигурен, че иска да се забърква с „толкова тъмен елемент“.

Сони Вакаро обаче е всичко друго, но не и мафиот. Напротив, името му се свързва с все чисти хора. Самият той просто се възползва от ситуацията през 1978 г., когато човек би могъл да си купи благоразположение дори в ада.

През 80-те години Сони прекарва месеци наред в Лас Вегас, където отлично се вписва в обстановката. Митична фигура сред много други митични фигури.

Печели от залагания на футболни мачове, а името му е най-често споменаваното в букмейкърските пунктове. Цяла изненада е, че такъв човек би могъл да работи за Nike.

Но неговият нюх към печалбите е голям. Още на 24-годишна възраст той и един негов приятел създават баскетболен турнир, който впоследствие събира най-добрите гимназисти в страната и най-добрите колежански треньори. Именно там Вакаро създава най-важните си контакти.

Ценните приятелства, които завързва, му позволяват по-късно да седи почти на резервните скамейки на някои от най-добрите отбори в колежанското първенство. И да убеди треньорите да накарат състезателите си да излизат на мачове с кецове Nike.

Тези сделки са били един вид баскетболни рушвети – законни, но не и морални.

Сони Вакаро получавал по 500 долара месечна заплата, за да промотира марката. Уреждането на рекламни договори ставало, като италианецът дава 5000 долара на даден треньор и му предоставя цял куп безплатни обувки.

През 1982 г. Вакаро вече сключва договори за милиони и всичко върви повече от успешно. Две години след това се случва нещо съдбоносно. Нещо, което кара Сони да рискува всичко. Той гледа баскетболен мач на Северна Каролина и вижда Майкъл Джордан в игра. Италианецът е впечатлен от харизмата на баскетболиста и му идва идеята на направи цяла продуктова линия около него.

През 1984 г. Джордан все още е аматьор, който не е известен на повечето фенове. А Nike е сравнително малка компания, която има годишен оборот от 20 милиона долара и бюджет за реклами от 2,5 млн.

Още повече, че почти не е имало състезатели, които да сключват сделки със спортни марки за повече от 10 000 долара годишно. Единствено изключение е играчът на Лос Анджелис Лейкърс Карим Абдул Джабар.

Сони Вакаро обаче се опитва да убеди шефовете на Nike да вложат целия си бюджет в Джордан. Луда идея, която може да доведе компанията до фалит. Вакаро е готов да заложи всичко. Той цял живот се е занимавал хазарт, при това на печалба. Затова от спортната компания се доверяват на нюха му.

Nike решава да приложи маркетингова стратегия като за тенисист, защото при нея има повече индивидуалност.

През август 1984 г. Рон Щрасър и творческият директор Питър Мъри измислят името „Air Jordan“, след като са били убедени от Сони Вакаро, че Ем Джей може да лети. Същата година Джордан решава да прекъсне образованието си и да се включи в драфта на НБА, което придава още по-голяма стойност на идеята на Сони.

Фил Найт, бивш лекоатлет и съосновател на Nike, заедно с Вакрао се среща със семейство Джордан. И предлагат невиждана до този момент в историята на баскетбола оферта. 2,5 млн. долара, целия бюджет на компанията, и 25% от цента на всяка продадена обувка.

Майкъл гледал червено-черния модел и казал, че „червеното е дяволски цвят и всичко щяло да е прекрасно, ако е било в кралско синьото на Северна Каролина“.

Освен това поискал и кола, затвърждавайки първоначалното впечатление, което създал у Вакаро – че е „пикльо“.

Вакаро извадил от джоба си една играчка Lamborghini, хвърлил я на масата с думите „Това е колата ти! А с милионите, които ти предлагаме, може да си купиш каквото поискаш“.

В крайна сметка, последната дума била на г-жа Джордан - майката на баскетболиста. Тя се съгласила, а сделката дала началото на икономическата мощ на нейния син.

Проектът на Сони Вакаро издигнал Nike до нови висоти, направил Майкъл Джордан милионер, „Air Jordan” станала митична линия, а самият той година по-късно бил включен в 100-те най-влиятелни личности в спорта.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените