Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Шест начина да се справим с фалшивите новини онлайн

"Фейк" новините са на път да променят интернет завинаги
"Фейк" новините са на път да променят интернет завинаги

В YouTube можете да намерите много неща, включително и видео с Барак Обама, което по чудо успява да е както истинско, така и фалшиво. То е откъс от официално събитие с бившия президент на САЩ, но думите, които казва, всъщност са от съвсем различна негова реч.

Оказва се, че хората, които живеят в развитите страни, по-често са изложени на фалшиви новини, отколкото на реални такива. Добре дошли в свят, в който средностатистическият човек вече не е в позицията да знае дали дадена информация е реална, или не.

Всъщност разпространението на така наречените фалшиви новини е старо колкото света. В Древна Гърция тиранинът Пизистрат е бил майстор на този тип дезинформация. Той е печелил власт благодарение на пропаганда, базирана на фалшификация на гръцката литература.

В наши дни е още по-лесно - Facebook, Twitter, YouTube и т.н. дават безпрецедентна сила на дезинформацията, тъй като алгоритмите, които използват, за да ни предлагат съдържание, се базират на предходните ни търсения.

Влечението към печалба подхранва тази "чума", тъй като създаването на подправена информация не изисква кой знае какви средства, но примамва хората към определени реклами.

Какво можем да направим? Това се опитват да открият хиляди анализатори дори и в момента, докато вие четете този материал. Ето все пак няколко решения.

"Задушаване"

Фалшивите новини просперират в система, базирана на икономика, която превръща вниманието в доходи: тази система насочва интернет потребителите към реклами, а рекламите носят пари. За да се "задуши" този модел, някои специалисти си представят свят, в който достъпът до информация не е задължително безплатен.

Но тъй като повечето потребители все още не са съгласни да плащат за качествена информация, по-реалистично за момента е бойкотирането на брандове, които се рекламират в сайтове с фалшиви новини.

Регулации

САЩ може и да изисква от социалните платформи да станат "сериозни медии", но това създава морални, икономически и законови проблеми. Дали наистина е работа на социалните мрежи да сортират съдържанието си? По какъв критерий точно Facebook ще определя, че една новина е фалшива, сатирична или с политически пристрастия?

Другият въпрос е как да накараме платформите да подхождат еднакво без значение за коя държава става въпрос и дали ще се наложи да бъдат наемани армии от цензори, чието заплащане със сигурност ще е ниско, предвид работата, която ще вършат.

С критериите, които Facebook прие за борба с порнографията, сайтът доказа, че може да заеме етична позиция по обществен въпрос. Но екипът, който наскоро увеличи броя на инициативите за проверка на информацията, явно не смятат да отиват много далеч в усилията си. "Ние сме инструмент в услуга на медиите и работим ръка за ръка с тях", казва Едуард Брауд, директор по медийното сътрудничество за Франция и Южна Европа.

Проверка

На социалните мрежи трябва да се гледа не като на медийни платформи, а като на рекламни агенции. Не можем да ги накараме да бъдат едновременно съдии, филтриращи съдържанието, и заинтересована страна, която инвестира в брой кликове. Проверката на информацията трябва да бъде предоставена на трета страна.

Една стартъп компания във Франция се опитва да направи точно това - Storyzy е сайт, който проверява цитати. Благодарение на технология за изваждане на цитати, те са способни да идентифицират цитати, споделяни от доказани сайтове за фалшиви новини. И така могат да открият сайтове, които използват тези цитати и по тази причина изглеждат съмнителни.

Сътрудничество

Отделите по киберсигурност в Силициевата долина обменят информация един с друг в момента, в който засекат нова хакерска заплаха. Добра идея е "Големите пет" - Google, Facebook, Amazon, Apple и Microsoft - също да си струдничат, ако се натъкнат на фалшиви новини.

Без цензура

Да сложиш гриф "съмнителна информация" на статия, публикувана в социалните мрежи, често не произвежда желания ефект. Авторът на публикацията може да нарече премахването й цензура, а премахването на съмнителните аргументи понякога може да предизвика още повече съмнения и спекулации.

И все пак дори и фалшивите новини да продължат да се разпространяват неконтролируемо, това няма да убие социалните мрежи по простата причина, че потребителите им са там не само заради информацията. Със сигурност обаче фейк новините ще принудят платформите да направят някаква промяна.

 

Най-четените