Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Какво не е наред с разследването за МН17

Какво не е наред с разследването за МН17 Снимка: Getty

Докладът на холандската следствена група назова конкретната причина за падането на Boeing 777 на Малайзийските авиолинии - руска зенитна ракета от комплекс Бук, версиите за това кой я е изстрелял отново се разминаха кардинално.

Всъщност за всички наблюдатели беше ясно още преди началото на разследването, че двете страни - холандският Съвет за сигурност и руските следователи и експерти от Алмаз-Антей - ще достигнат до коренно противоположни заключения.

Какво обаче не е наред?

На първо място - местопроизшествието.

Всяка авиационна катастрофа се разследва изключително внимателно и подробно, като се започва от мястото, на което е паднал самолетът.

Извършва се предварителен оглед, заснемане и маркиране на отломките, телата на загинали и на всичко, паднало от небето. След това се извършва разпит на свидетели и очевидци, чиито показания могат да помогнат да се сглоби картината на случилото се.

Да, но нищо от това не беше направено.

Ракетата, свалила самолета, е изстреляна от ориентировъчна зона от около 320 кв.км, голяма част от която е под контрола на сепаратистите и върху която се водеха сражения седмици след злополучния 17 юли 2014 г.

Отломките от самолета бяха разместени, районът беше утъпкан от сепаратистите, някои от които ровеха и плячкосваха багажа на жертвите.

Има документирани случаи на опити за теглене на пари с банкови карти на пасажерите на Боинг 777.

По заповед на т.нар. министър на отбраната на Донецката народна република Игор Гиркин-Стрелков от юли 2014г. всичко плячкосано трябва да се предаде в държавен фонд на ДНР.

Русия поиска сама да разследва катастрофата, което беше отхвърлено от всички засегнати страни. Така със следствието се зае Холандия, която загуби най-много граждани при инцидента.

Тогава руснаците започнаха паралелно разследване, в което се включваха всевъзможни органи и се излъчваха разнообразни конспиративни версии, главно с цел да всяват смут и объркване, т.е. да доведат до ситуация, в която нито една версия - нито руска, нито западна - да не бъде приета за достоверна.

Една след друга излязоха невъобразими хипотези: първо, MH17 бил натоварен от ЦРУ с "несвежи" трупове и взривен над Украйна; после дойде версията, че Боингът бил свален с ракета "въздух-въздух" от украински изтребител Су-25 (всъщност Су-25 е щурмовик по руската класификация и е предназначен за работа по земни цели).

Единственият смисъл на тиражирането на тези спекулации беше да се хвърлят колкото се може повече неща във вентилатора, наречен информационен поток.

Международен екип от следователи поиска да получи достъп до местопроизшествието веднага след катастрофата, за да разпита свидетели и да потърси мястото, от където е изстреляна ракетата (след пуск на ракета по земята и околността има ясно забележими следи). Исканията им обаче бяха отклонени от Русия с прозрачния мотив, че не може да се гарантира сигурността на служителите.

В крайна сметка, под контрола на наблюдатели от ОССЕ голяма част от останките бяха натоварени на камиони и влакове и изнесени от зоната на конфликта, с което пропадна възможността за оглед на място.

Останаха косвени доказателства - статуси и снимки в Twitter и Instagram, които уличваха определени руски военнослужещи в това деяние.

Про-руските медии побързаха да ги обявят за измислени, но цифровите следи са също толкова лесни за проследяване, колкото и шрапнел от ракета, намерен в останките от самолета.

Остават и снимки на качен на влекач Волво зенитен комплекс Бук, заснет в Донецк, остават и прихванати разговори по телефона между сепаратистите с ключовите думи "Птичката падна" и ругатни, когато осъзнават, какво точно са направили.

Засега наличните данни сочат към една определена войскова част от Курск, Русия, която е била в летен отпуск заедно със зачисления им ЗРК "Бук".

Всички тези свидетелства съществуват и до днес, но невъзможността да се проведе щателен оглед на мястото и разпит на свидетели са слабото място на това разследване.

Руснаците отлично знаят това и затова преднамерено обявиха своите резултати от проведен експеримент и заснет клип с взрив на ракета до носова част на самолет ИЛ-86, който "много прилича на Boeing 777".

MH17 crash test simulation

'#MH17 crash' test simulation video: Il-86 plane cockpit hit with BUK missileRead more http://on.rt.com/6tq1

Posted by RT Play on Tuesday, 13 October 2015

Този руски експеримент съвсем очаквано доказа основната версия на Кремъл - виновни са украинските военни, които са изстреляли стара ракета, каквато Русия вече няма. Точка.

"Натоварен" с разследването се оказа производителя на ракетата "Алмаз-Антей", на чиято версия Кремъл се надява да сложи етикета "експертна".

Тази хипотеза беше лансирана минути преди холандският съвет за сигурност да обяви своите резултати - няма съмнение, че времето за дезинформация и облъчване е внимателно подбрано.

Полетите над зоната на катастрофата на 17 юли 2014 г.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените