Един странен инцидент удиви британските лекари и авиационни експерти, които още не могат да си отговорят на този въпрос: как е възможно да прекараш 11 часа в шасито на Boeing 747 по време на полет и да оцелееш при нечовешките условия?
За първи път в историята специалистите се сблъскаха с подобен феномен, след като откриха 24-годишен мъж в критично състояние в шасито на пътнически самолет, летял от Йоханесбург (ЮАР) до Лондон.
По същото време тялото на друг мъж беше открито върху покрива на сграда на няколко мили от летище Хийтроу, като все се предполага, че двамата са летели с един и същи самолет.
Полетът по тази линия продължава около единадесет часа, при това по-голямата част от курса се извършва при ешелони от 9100 до 12 200 м.
Обичайната температура на атмосферата по този маршрут е около -54 градуса по Целзий, а концентрацията на кислород е едва 26% от показателите при морското равнище.
Експертите смятат, че вероятността да се преживее подобен стрес за организма при толкова продължителен срок е равна на нула. При това - без да се взема предвид, че съществува риск човекът да бъде премазан до смърт при вдигането или свалянето на колесника.
Въпреки всичко фактите са налице: лекарите все още успяват да поддържат живота на екстремния пътник от полета Йоханесбург-Лондон. Полицията все още не е установила самоличността и националността му.
"Не е възможно човек да оцелее при подобни условия", твърди Джак Крайндлър, специалист по оцеляване в условия на големи височини и основател на лондонския Център за здраве и издръжливост. "Хората прекарват около три месеца в аклиматизация, преди да изкачат Еверест. Дори това изпитание не е сравнимо, защото се качват бавно, с подходяща екипировка и могат да прекарат на върха максимум една нощ. А и това са хора на ръба на генетичните лимити, те не са обикновени хора".
Същото е и мнението на Дейвид Лермънт, редактор на портала Flightglobal.com.
"Ако някой има намерение да се качи на самолет без билет, той трябва да си намери място в херметическа и отопляема зона от самолета", коментира той. Това обаче е невъзможно да се случи в зоната на колесника, подчертава Лермънт.
"Южноафриканският пасажер" не е единственият, който успява да оцелее, скрит в шасито на самолет, но никога досега не регистриран подобен случай след толкова тежък полет.
През 2010 г. 20-годишен румънски гражданин е открит жив в отделението на колесника на самолет по полет от Виена до Хийтроу, но машината не се е вдигала на повече от 7 км височина.
През 1969 г. 22-годишният Армандо Рамирез оцелява при полет в шасито на DC-8, летящ от Хавана до Мадрид, облечен в летни дрехи.
Според анализите на американската служба за гражданска авиация, едва един от петима пътници "без билет" има шанс да преживее полета, при това - само ако той се изпълнява на относително ниска височина.
При по-кратките полети може да помогне топлината, която се отделя от нагорещените гуми на колесника, както и топлата течност по хидравличните линии в отделението.
Но те бързо се охлаждат след излитането на самолета, когато температурата пада под всякакъв критичен минимум за оцеляване. Колесникът на Boeing 747 е предпазен от влиянието на атмосферните условия по време на полет с "капаци", но те не са херметизирани и не предпазват от температурните спадове.
Здравият човешки организъм е способен да регулира телесната температура от 36 до 37,3 градуса при по-нормални условия, но ограниченото подаване на кислород при подобни височини не позволяват това да се случи, пише в анализ на американската Федерална служба за гражданска авиация.
В този момент тялото може да развие характеристиките на студенокръвните организми, чиято телесна температура се контролира от външната среда. При този случай е възможно да се изпадне в състояние "близко до хибернацията", състояние на регулирана хипотермия, което позволява запазването на енергията при продължителни ниски температури.
Телесната температура може да падне под 27 градуса, като човек изпада в безсъзнание, а сърдечният ритъм и дишането му се забавят.
"Ако някой беше попитал дали има шанс да оцелееш в колесника между Йоханесбург и Лондон, никой не би дал положителен отговор", казва Джак Крайндлър. Въпреки това, очевидно има изключения.
По думите на медицинския експерт - ако се окаже, че младият мъж от Йоханесбург е оцелял, без да използва кислородна маска, лекарите задължително трябва да изследват генетиката му.