Войната в Украйна в никакъв случай не е само война на оръжия, но и на информация и пропаганда. И разкриването на някои мащабни операции е важна част от тази информационна борба за надмощие.
Именно по тази линия в понеделник руските медии избухнаха със заглавия за разбита диверсия на украинското и британското разузнаване за вербуване на руски пилот на изтребител. По-интересното е, че в цялата история беше въвлечен и българският разследващ журналист от платформата Bellingcat Христо Грозев.
А самият той впоследствие разказва една доста по-колоритна история за същата операция, само че с много по-различни изводи от нея.
Базираната във Великобритания разследваща платформа и Грозев отдавна са трън в петата на Кремъл, след като публикуват множество разследвания, които засягат действията на руските силови служби ФСБ и ГРУ зад граница, включително около отравянето на Сергей Скрипал, каталанския опит за отцепване от Испания, отравянето на българския оръжеен магнат Емилиян Гебрев, отравянето на опозиционера Алексей Навални и експлозиите в чешки оръжейни складове през 2014 г.
Москва открай време лансира тезата, че Грозев и Bellingcat работят с британското разузнаване Ми-6, като именно тази теза се застъпва и в сегашната история.
Според разпространена от "РИА Новости" и ТАСС информация от ФСБ руските служби са осуетили операция на Главното разузнавателно управление на украинското министерство на отбраната за отвличане на руски бойни самолети, контролирана от тайните служби на страните от НАТО.
От ФБС съобщават, че контраразузнаването на Кремъл е получило информация за подготвяната диверсия от Киев, благодарение на която "руските въоръжени сили са унищожили редица украински военни обекти".
Междувременно по телевизия "Россия 24" бяха показни фрагменти от в чат приложение между руски пилот, съгласил се уж да участва в отвличането на руските самолети, и Христо Грозев, който според ФСБ има важна координираща роля в украинската операция.
Руското разузнаване твърди, че българският журналист е намерил двама куриери, които да се срещнат на гарата в Липецк с друг куриер от Москва, нает от украински разузнавачи. Той носел авансово плащане от 4000 долара за руски пилот.
"Напоследък украинското разузнаване престана да крие връзките си с тайните служби на страните от НАТО, а се стреми да заеме място по-близо до лидерите от Вашингтон и Лондон", коментира пред "Россия 24" служител на ФСБ.
Пред телевизията се появява и единият от куриерите, които руските служби твърдят, че са били използвани за операцията. Той е бил задържан от служители на ФСБ в апартамента му в Казан.
"Всъщност съм много ядосан на Христо Грозев. Мога да обясня защо. Вярвах му като на човек, който никога няма да ме заблуди... Затова лесно се съгласих на всичко това, защото бях напълно сигурен, че нищо не застрашава никого. Не съм мислил, че там е толкова мръсна работа", разказва задържаният диверсант пред камерите.
Според директора на Службата за външно разузнаване на Русия Сергей Наришкин разследващата платформа Bellingcat е използвана от Ми-6 за оказване на натиск върху всяка страна, както и върху физически и юридически лица.
"СВР има информация кой ръководи този проект на уж журналистически разследвания, в който участват и бивши служители на спецслужбите', отбелязва Наришкин.
Наративът на Москва за тежка шпионска игра и мащабна операция на украинските служби придобива съвсем друго измерение, когато самият Грозев решава да разясни какво действително се е случило.
В серия от туитове той обяснява как ако към разказаната от ФСБ история се добавят и малко картинки, може да се получи сериозна шпионска книжка за деца и юноши.
It took me about 5 minutes to discover that the pilot's "lover" (waaay too hot for him, FSB) was an FSB asset, working as a fitness trainer by day, but moonlighting as an FSB girlfriend-for-hire the rest of the time. (The Ukrainians figured that out too). pic.twitter.com/ozZLARlU6o
— Christo Grozev (@christogrozev) July 25, 2022
"Използвайки традиционна комбинация от фалшиви "доказателства" и свободно интерпретирани факти, ФСБ също ме обвини лично, че съм замесен в заговор за отвличане на самолет", обяснява Грозев.
Той посочва, че един от важните моменти, върху които ФСБ акцентира - скрийншота от разговора му с руския пилот, всъщност е фалшив, тъй като той никога не е разполагал с британски номер.
"Това, което е вярно обаче, е, че бях замесен в тази по-откачена от която и да е измислена история за тройни агенти, фалшиви паспорти и фалшиви гаджета - в качеството ми на режисьор на документални филми. Да, описвахме една от най-откачените контра-контра-разузнавателни операции на всички времена. И документалният филм все още се прави", посочва журналистът от Bellingcat.
Той коментира още, че макар официалният наратив на Москва в случая да е, че ФБС е извършила хитроумна операция срещу украинските служби, всъщност руснаците са допуснали една кардинална грешка, позволявайки да бъдат разкрити неволно самоличностите на десетки офицери от контраразузнаването на Русия, както и техните методи на работа и техните активи под прикритие.
Според Грозев всичко започва от идеята на група бивши украински агенти от службите да примамят руски военни пилоти да предадат самолетите си, като за примамка използват приетия през април Закон за насърчаване на предаването на оръжия. Грозев посочва, че според руснаците тяхната собствена "разработка" в отговор на украинските амбиции е започнала още през март, което няма как да е възможно на практика.
"Ние разбрахме за инициативата (на украинските агенти - б.р.) и решихме да си осигурим предно място, като направим документален филм за тази нагла операция", пише Грозев на фона на снимка на кутия пуканки в киносалон.
По думите му няколко руски военни пилоти са били потърсени, като някои от тях са откликнали и дори са изпратили "доказателства", че имат достъп до машините - видеоклипове от пилотските кабини на самолети. Журналистът подчертава, че някои от кадрите са били доста подробни и от тях само може да се извади важна информация.
Грозев коментира още, че впоследствие ФСБ е представило същите тези клипове за "контролирани изтичания", а в медиите те са пуснати и въпреки това замъглени.
Макар "преговорите" между украинските "вербовчици" и пилотите да започнали според очакванията, в един момент украинските агенти усетили как пилотите сменят "тона", с който пишат. От това те стигнали до извода, че е много възможно пилотите вече да говорят контролирано - вероятно след обучение от куратор от ФСБ.
Един от ясните знаци, че ФСБ е прихванала комуникациите, се усетил, когато един от пилотите внезапно заявил, че иска да напусне Русия не с жена си, а с "любовницата си".
"Отне ми около 5 минути, за да открия, че "любовницата" на пилота (твърде готина за него) е агент на ФСБ, работеща като фитнес инструктор през деня, а през останалото време гадже под наем за ФСБ. Украинците също го разбраха", обяснява Грозев.
Дупките в историята започват да се появяват още при представянето на самата "любовница" - пилотът не знае елементарни неща за нея. Така например е искрено изненадан е, че тя разполага с международен паспорт и дори е била в Истанбул преди няколко месеца и в Барселона преди около година.
Въпросът с паспорта на младата жена се оказва една от сериозните подсказки, че нещо не е наред в случая. Според пилота приятелката му няма международен паспорт и иска помощ от украинците да се уреди този проблем - вероятно с цел ФСБ да види агентурната мрежа на Киев за снабдяване с подобни документи.
Агентите обаче знаят, че "любовницата" всъщност разполага с международен паспорт и изтъква това. Ден по-късно в руското МВР жената подава сигнал за загубен документ.
Когато украинците питат пилота какво се случва, той отговорил, че бившият приятел на любовницата му е скъсал международния ѝ паспорт при скандал - руската версия на "кучето ми изяде домашното", както отбелязва българският журналист.
Междувременно Грозев публикува и разпечатка от входящите и изходящите разговори на "любовницата" с офицер от военното контраразузнаване на ФСБ.
Друга улика идва, когато внезапно един от другите пилоти започва да разпитва украинските агенти как да обезвреди своя втори пилот с успокоително.
"В този момент ми стана ясно, че първоначалната операция по примамването е приключила - и се е превърнала в двойна "оперативна игра", в която всяка от двете страни се опитва да извлече максимално количество информация от другата, като същевременно я захранва с максимално количество дезинформация", коментира журналистът.
The Ukrainians started feeding the "pilots" - imem the FSB -fake maps of their anti-aircraft deployments, as well as disinfo on the operational airstrips.
— Christo Grozev (@christogrozev) July 25, 2022
At the same time, the pilots sent (probabably equally fake) approach and descent maps of their own. We kept filming. pic.twitter.com/cKcKSkxcIY
Украинците започват да подават на "пилотите", а оттам и на ФСБ, фалшиви карти, а руското контраразузнаване им отвръща със същото. Грозев оценява като голям успех това, че в един момент агентите на Киев успяват да убедят ФСБ да изпрати съпругата на един от пилотите (следвана от цял екип на руските служби, които да я следят) в Минск, където трябвало да се направи среща с украински агенти. Такива обаче така и не пристигат в Минск.
Това слага и край на операцията - от ФСБ осъзнават, че украинските агенти си играят с тях. А украинците, на свой ред, разбират, че няма да хванат истински пилот.
"Въпреки неочаквания край (засега), все още планираме да завършим този луд филм", пише Христо Грозев, анонсирайки бъдещ документален филм.
В следващ туит той уточнява, че украинската операция не е организирана нито от Службата за сигурност на Украйна, нито от Главното разузнавателно управление (военното разузнаване, известно като ГУР - б.р.) на страната.
"Всичко беше организирано от бивши оперативни служители, с които се запознахме покрай разследването на "Вагнер", обяснява журналистът.
"Така че всички руски изявления, че това е операция на ГУР "с подкрепата на НАТО", са пълни, неподправени глупости. Цялата разузнавателна агентура на ФСБ се бори със зъби и нокти срещу куп, по същество, доброволци. И то не за първи път", допълва той.
Като един от най-забавните детайли от цялата операция Грозев цитира участието на руския майор Никита Бухтатов, който отговарял за наблюдението над контактнатите от украинците пилоти. Младият мъж е офицер от контраразузнаването на ФСБ, но в профила си в Instagram той публикува снимка на собствената си кола на военното летище, където служи един от пилотите.
"Човекът от контраразузнаването на ФСБ обича колата си... и Instagram! Предизвикателство за геолокация", шеговито пише Грозев, намеквайки че по този начин успява да хване действията на агента.
"Виж, мамо, аз работя в контраразузнаването и ще взема пускан в Instagram снимки от всяка задача, за да знаеш, че съм добре", шегува се още журналиста с непрофесионалното поведение на руския контраразузнавач.