Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кой ще спечели най-много от "безплатните" влакове на Испания

Правителството в Мадрид обяви нова мярка, с която до края на годината пътуването с влак става безплатно... но с уловка Снимка: iStock
Правителството в Мадрид обяви нова мярка, с която до края на годината пътуването с влак става безплатно... но с уловка

Докато правителствата в Европа се опитват да намерят решение за все по-големия проблем с инфлацията и растящите цени на горивата, Испания реши да предприеме една смела крачка в тази посока, която има за цел да ограничи разходите за път на гражданите - от септември тази година влаковете в страната стават напълно безплатни.

Инициативата на правителството в Мадрид означава, че пътниците ще могат да прескачат от столицата до Каталуния, да се потопят в архитектурното великолепие на Андалусия или да изследват музеите и ресторантите на страната на баските, на много по-ниски или дори никакви цени.

Решението на коалиционното правителство беше обявено в началото на миналата седмица, като идеята е мярката да бъде валидна до края на 2022 г.

Важен момент в случая е, че безплатните пътувания няма да важат навсякъде, а само до дестинации на по-малко от 300 км. Освен това те няма да са валидни за абсолютно всяко пътуване.

За да могат да се възползват от това да се возят безплатно на влаковете, испанците и туристите в страната трябва да са закупили минимум 10 билета за отиване и връщане. Едва след това те ще могат да пътуват без пари до края на годината.

Схемата ще важи само за железопътната мрежа на Ренфе - испанската държавна железопътна компания, оперираща в континенталната част на Испания и осигуряваща лесни връзки през по-голямата част от Иберийския полуостров.

Мярката се въвежда, най-вече за да подпомогне онези испанци, които пътуват за работа и притежават сезонни карти за Ренфе.

С това доминираното от социалистите правителство иска да облекчи пътните разходи на семействата и също така да стимулира хората в страната да пътуват повече с влакове, отколкото със собствените си автомобили.

Влаковият транспорт продължава да е един от най-екологично чистите и същевременно с това безопасни начини човек да се придвижи от едно място на друго. Снимка: iStock
Влаковият транспорт продължава да е един от най-екологично чистите и същевременно с това безопасни начини човек да се придвижи от едно място на друго.

По този начин пътуващите с крайградски железници - и по-специално хората, живеещи около Мадрид и Барселона - са едни от най-големите бенефициенти на плана на властите. Около 80% от пътниците във влаковете в Испания пътуват до двата най-големи града в страната от по-малки населени места, намиращи се в радиус от 100 километра.

"Бих искал хората в Испания да знаят, че съм напълно наясно с ежедневните трудности, които имат повечето хора. Знам, че заплатите покриват все по-малко и става все по-трудно да стигат до края на месеца", заяви испанският премиер Педро Санчес при представянето на мярката.

Намаленията на цените се прилагат, за да смекчат въздействието на инфлацията и бързо растящите цени на енергията.

"Тази мярка насърчава в максимална степен използването на този вид колективен обществен транспорт, за да се гарантира необходимото ежедневно пътуване с безопасно, надеждно, удобно, икономично и устойчиво транспортно средство, на фона на извънредните обстоятелства на постоянното нарастване на цените на енергията и горивата", се казва в изявление на испанското министерство на транспорта.

Въвеждането на схемата беше предшествано от общо намаление от 50% за цените на влаковете, както и 30% спад в цените за всички видове публичен транспорт в страната, за да се стимулира употребата им вместо пътуването с автомобил.

Паралелно с безплатните билети и редуцирането на разходите за транспорт испанските власти планират още мерки за намаляване на стреса върху домакинствата с по-ниски и средни доходи.

Правителството в Мадрид лансира наскоро и пакет от мерки за смекчаване на икономическите последици от войната в Украйна, като там попада и намаляване на данъка върху продажбите на електроенергия и задължителните вноски за държавните пенсии и замразяване на цените на бутилките с бутан.

Освен това хората, които печелят под 14 000 евро годишно, също ще получат еднократно плащане от 200 евро за енергийни разходи за зимата, докато правителството повиши данъците за енергийните компании и банки, за да компенсира разходите.

Испания не е единствената европейска страна, която се стреми да намали разходите за обществен транспорт.

През май "Дойче Бан", националната железопътна компания на Германия, пусна билет на цена от 9 евро, който може да се използва в местния и регионален транспорт в цялата страна. Сделката, част от правителствен пакет за енергийни помощи, е планирана да продължи до края на август.

Според нея пътниците могат да пътуват на цена от 9 евро между всеки две гари в Германия, което ще позволи на онези, на които им се налага да пътуват по над 100 км, да спестят пари.

Още в края на 2021 г. Австрия пък въведе своя "Klimaticket" (климатичен билет), който осигурява на стотици хиляди пътуващи възможността да се придвижват сутрин до работа много по-евтино.

"Климатичният билет" е вид абонаментен план, който струва 1095 евро на година или по-малко от 3,5 евро на ден.

Билетът е валиден за всички видове обществен транспорт в страната, с цел да насърчи хората да оставят колите си у дома, а още с пускането му системата за продажби на билетите се срина заради огромния интерес.

Предстои да се види дали и на други места в Европа ще лансират подобни мерки за ограничаване на разхода на гориво и за облекчаване на икономическия натиск върху домакинствата.

   

Най-четените