Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Опашки по бензиностанции и купонна система за бензин: Как украинските дронове удрят руската икономика

Покачващи се цени на горивата и километрични опашки по бензиностанции из различни части на Русия Снимка: iStock
Покачващи се цени на горивата и километрични опашки по бензиностанции из различни части на Русия

Докато САЩ, европейските държави, Украйна и Русия обсъждат вариантите за мир, Киев и Москва продължават да водят активни военни действия.

Русия води кампания на почти ежедневни масирани въздушни удари по военни и цивилни цели, докато Украйна отговаря с атаки по петролна и енергийна инфраструктура. 

Резултатът вече е видим под формата на покачващи се цени на горивата и километрични опашки по бензиностанции из различни части на Русия и окупираните от нея територии.

Различни оценки показват, че от началото на юли досега украински дронове са съумели да увредят между 10 и 15% процента от капацитета за рафиниране и пренос на петролни продукти. Тук влизат рафинерии, помпени станции и горивни депа в Саратов, Сизран, Новокуйбишевск, Рязан, Краснодар, Брянск и Сочи.

В допълнение атаки срещу железопътната инфраструктура в централна Русия водят до смущения във веригата на доставки.

Ситуацията допълнително се усложнява, тъй като сега е момент на пиково сезонно търсене поради летните пътувания и предстоящия сезон на прибиране на реколтата.

Първите сигнали за недостиг на горива по бензиностанциите идват още в началото на август от Приморския и Забайкалския край, където дори е въведена купонна система в бензиностанциите.

Впоследствие Крим също е засегнат от недостиг най-вече на бензин Аи-95. Това бе потвърдено и от лидера на окупираната територия Сергей Аксьонов.

"На някои бензиностанции в Крим има прекъсвания в доставките на определени видове гориво. На първо място, говорим за бензин Аи-95. Заедно с федералното правителство предприемаме всички възможни мерки към днешна дата, за да закупим необходимите количества гориво и да стабилизираме цените", обяснява той пред местна медия.

Аксьонов отдава това на "намалените обеми на производство и проблеми в логистиката". Според него пълно възстановяване на пазара ще бъде възможно едва след края на войната срещу Украйна.

Още на 28 юли правителството наложи забрана върху износа на горива, но това не спомогна за овладяване на скока в цените. Financial Times отбелязва, че на 20 август цената на едро за тон A95 на борсата в Санкт Петербург е достигнала 1023 долара, което представлява 55% ръст спрямо януари и 8% увеличение от началото на август.

Цените на дребно се покачват по-бавно благодарение на държавни субсидии за петролните компании на вътрешния пазар. Все пак бензинът на дребно е поскъпнал с 9% от миналото лято и с 5% от януари насам.

Засега увеличението на цените и недостигът варират по региони, като по-сериозно е положението в отдалечените части на страната и тези с по-сложна логистика като полуостров Крим.

Засега очакванията са, че цените ще вървят нагоре поне до края на септември, когато потреблението ще спадне, а повредените рафинерии пак ще бъдат поправени и ще започнат да работят с нормален капацитет.

••• Украйна целенасочено нанесе удари и по мрежата на Русия за международни доставки на петрол. Вижте повече тук: 

Въпросът е дали Украйна може да продължи да оказва същия натиск със същото темпо?

Потенциалът за нанасяне на въздушни удари дълбоко в територията на Русия е важен фактор в стратегията на Киев да нарушава ритъма на руската икономика и оттам - възможността на Кремъл ефективно да поддържа и подкрепя армията си в Украйна. Подобен натиск би могъл да склони Путин към по-благоприятни условия за прекратяване на огъня.

През първите месеци на войната Украйна разполага с лимитирани възможности за достигане на цели в Русия.

За последните три години и половина обаче арсеналът на Киев от далекобойни оръжия се разшири значително не само заради доставките на западни образци от ракети и дронове, но и чрез развитието на собствен арсенал.

Последното попълнение към него е крилатата ракета "Фламинго" с оперативен обхват по спецификации от 3000 километра, възможност да носи бойна глава от 1150 килограма и максимална скорост от 950 км/ч.

От компанията производител очакват към октомври да постигнат капацитет от производство на около 200 подобни ракети месечно.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените