Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Шахмат": Новият руски изтребител, който трябва да матира конкуренцията

Перспективен модел, който се очаква да полети през 2023 г., но съмненията остават
Перспективен модел, който се очаква да полети през 2023 г., но съмненията остават

Вече повече от едно столетие авиацията представлява един от стълбовете на въоръжените сили на всяка една държава, а контролът върху въздушното пространство се явява в много случаи решаващ за изхода на някой военен конфликт.

От началото на 20-и век досега бойната авиация изминава дълъг път на развитие от елементарни паянтови конструкции от дърво, метал и плат до днешните свръхтехнологични машини за стотици милиони долари. Към днешна дата върхът на военновъздушните сили се олицетворява от така нареченото пето поколение изтребители, които съчетават в себе си възможно най-високите технологии, а държавите, които имат капацитет да ги развиват и поддържат, се броят на пръстите на ръцете.

Една от тях без съмнение е Русия - военна сила с дълги традиции в развитието на самолетни технологии. В този смисъл ежегодното изложение в Москва МАКС се счита за едно от големите събития в тази сфера.

Тази година най-голямата новина се оказа представянето на чисто нов руски изтребител от пето поколение, който е разработван от "Сухой", част от държавната корпорация "Ростех". Очевидно събитието бе достатъчно важно, тъй като по време на представянето присъства и президентът Владимир Путин.

Машината, която ще бъде от семейството на изтребителите Су, все още няма име и е на етап проект, като за момента е представена просто като "Шахмат". Подход, очевидно предназначен да подчертае неговите превъзходни характеристики.

И наистина на хартия всичко изглежда повече от перспективно.

Той ще бъде първият руски "лек тактически самолет", а според производителите ще достига скорост 1,8-2 пъти по-голяма от скоростта на звука, като ще има обхват от 3000 километра. Ще използва използва внедрени множество свръхмодерни технологии, включително стелт, изкуствен интелект и възможност да атакува едновременно до шест различни цели.

Въпреки, че като размери е по-малък от Су-57, който е най-модерната машина, с която Русия разполага в момента, "Шахмат" ще може да бъде натоварен със 7 тона въоръжение.

Всичко това ще бъде интегрирано в една цялостна модулна система за поддръжка, логистика и обучение, наречена "Матрьошка", която ще позволява по-голяма икономическа ефективност и ще се възползва от много от компонентите на Су-35 и Су-57. Изобщо, като цяло проектът се оценява да бъде изключително конкурентен във финансово отношение с цена между 25 и 30 милиона долара за самолет.

За сравнение цената на F-35 може да достигне до 80 милиона долара.

"Нашата цел е да намалим цялостно цената на един летателен час. Да бъде икономически ефективно не само при закупуване, но и за експлоатация," заяви Юри Слюсар, президент на Обединената авиостроителна корпорация (OAK), част от която е Сухой.

Другото, с което се хвалят производителите, са изключително бързите срокове за развитие на проекта. Слюсар твърди, че в рамките на едва една година той е достигнал до етап на прототип за статични изпитания, до 2023 г. ще може да бъдат направени първите полети с него, а три години по-късно ще бъде готов и за серийно производство.

По неговите сметки се предвижда да бъдат построени поне 300 самолета в рамките на 15 години, включително и експортни версии към клиенти от Азия, Африка и Южна Америка, които тепърва трябва да бъдат привлечени от конкурентната цена и бързото развитие на проекта.

"Това, което виждаме днес тук, показва, че руската авиация има огромен потенциал за развитие, а нашата индустрия продължава да създава най-добрите самолети", казва и самият Путин след представянето на "Шахмат".

Дотук като че ли всичко наистина изглежда добре. Дори може би твърде добре.

Специално по отношение на изтребителите пето поколение през последните години Русия успява успешно да създаде прототипи, но след това изпитва сериозни затруднения в прехода към серийно производство.

Такава е съдбата на тежкия тактически изтребител Су-57, който бе представен по сходен начин през далечната вече 2011 г., но към момента има произведени едва около 10 бройки, като само две от тях са въведени на въоръжение във Военновъздушните сили на страната към края на миналата година.

През 2010 г. Индия проявява сериозен интерес към Су-57 и се включва в програмата му, но след осем години се оттегля заради постоянните забавяния и съмнения относно стелт характеристиките на самолета.

Така в момента най-добрата машина от ВВС на Русия няма кандидати за експорт, а като цяло производството дори за собствените нужди на армията върви мудно.

Да, Су-57 и "Шахмат" (вероятно Су-75) са различни проекти, но като цяло изглежда, че ще действат на сходен бизнес модел - представяне на иновативен и перспективен проект с цел привличане на клиенти, които да осигурят допълнително финансиране.

Така се случи с Индия и ПАК-ФА (прототипа на Су-57), като в крайна сметка вътрешните проблеми в производствения процес доведоха до изтегляне на Ню Делхи и почти пълно проваляне на проекта.

Не се знае и как ще се осъществява по-конкретно финансирането на "Шахмат", тъй като самата ОАК има известни финансови и юридически проблеми с държавата.

През последните няколко години руското министерство на отбраната съди ОАК за неизпълнени задължения по поддръжка на самолетите от ВВС и флота още от 2014 г., а стойността на иска за компенсации е на стойност близо 675 милиона долара.

В този смисъл може да се окаже, че намирането на клиенти е от ключово значение за бъдещето на "Шахмат".

В противен случай красивият модел, който бе показан на МАКС-2021, може да си остане просто едно добро пожелание.

Най-четените