Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кои са най-добрите изтребители в света

Те владеят небето Снимка: Getty Images
Те владеят небето

Над 100 години изминаха от първия боен полет със самолет в историята, извършен от лейтенант Джулио Гавоти по време на Триполитанската война през 1911 г. От този момент насетне авиацията придобива едно съвсем ново значение, а простото решение на един италиански пилот да хвърли бомби върху османски войници в либийската пустиня променя завинаги военното дело.

От времето на Гавоти ни дели цяло столетие, през което бойните самолети преминават дълъг период на развитие от елементарни паянтови конструкции от дърво, метал и плат до днешните свръхтехнологични машини за стотици милиони долари.

Към днешна дата върхът на военновъздушните сили се олицетворява от така нареченото пето поколение изтребители, които съчетават в себе си възможно най-високите технологии.

Все пак това са изключително скъпи машини, които не всеки може да си позволи. Затова и гръбнакът на повечето бойни авиации по света продължава да се състои от предишното четвърто поколение, чиито модели в някои случаи могат да бъдат надградени технологично до 4+ или 4++ ниво. 

В следващите редове ще може да прочетете кои са някои от многоцелевите изтребители, които владеят небето в началото на второто десетилетие на 21-и век.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Снимка: Getty Images

Някои го обичат, докато други не спират да го критикуват, заради изключително скъпата и сложна програма по разработката му. Никой обаче не смее да отрича безспорните качества, които притежава.

Три са основните варианти - F-35A е конвенционалният модел, F-35B е с възможност за вертикално излитане от самолетоносачи и F-35C, който също е предвиден за флота със система за катапултно излитане с идеята да замести напълно F/A-18. Има и четвърти вариант - "Adir", специално предназначен за нуждите на израелската армия.

Това, което отличава F-35 е ефективната комбинация от стелт технологии, изключителна маневреност и огромно разнообразие от системи за водене на електронна война и комуникация.

Всичко обаче идва и на съответната цена. Цялата програма за разработка на самолета струва над 1,5 трилиона долара, превръщайки го в една от най-скъпите оръжейни платформи изобщо. От своя страна единичната цена може да надхърли 150 милиона долара за бройка, което прави F-35 в най-луксозния изтребител на оръжейния пазар.

Освен САЩ и Израел, Великобритания, Италия, Япония, Холандия, Норвегия и Южна Корея също вече разполагат с F-35.

Досега самолетът е изпълнявал успешни бойни мисии в Близкия изток - най-вече в Сирия, а непотвърдени информации сочат и за използването му в поне две операции на израелските ВВС срещу цели в Иран.

Lockheed Martin F-22 Raptor

Снимка: Getty Images

Това може да се каже, че е по-големият брат на F-35 и първият изтребител от пето поколение в света. За разлика от "братчето" си, F-22 е с два двигателя, с по-сериозни габарити и пълна забрана от Пентагона за износ към други държави.

Другата съществена разлика е, че F-22 е специализиран в осигуряването на въздушно превъзходство и ликвидиране на противниковите ВВС. Затова и той е вероятно е най-маневреният изтребител с възможно най-ефективната стелт защита. Просто няма по-добре машина за класически въздушни двубои.

Chengdu J-20

Снимка: Wiki Commons

"Могъщият дракон" е едно от най-качествените оръжия, произведени някога от китайския военно-промишлен комплекс. Това е третият в света изтребител пето поколение след F-22 и F-35, което само по себе си е огромно постижение, като се вземе предвид, че Китай развива стелт технологии от едва две десетилетия.

За разлика от американските си конкуренти, J-20 има две допълнителни крила в предната част и разчита на съвсем различен дизайн. Като цяло китайците пазят в строга тайна техническите му характеристики, но това, което се знае е, че е създаден за овладяване на въздушното пространство с акцент върху скоростта и далекобойността.

Sukhoi Su-57

Снимка: Wiki Commons

Това е руският отговор на американските F-22 и F-35, който комбинира иновативни антирадарни системи от пето поколение с ефективността при близък бой на предишното поколение изтребители Су, произведени след края на Студената война.

По отношение на цената си Су-57 има съществено предимство пред останалите изтребители от своя клас, като той се явява най-евтината машина от пето поколение. Все пак разработката и производството му бе съпътствана от много проблеми и забавяния. Реално от полета на първия прототип през 2010 г. до официалното приемане на въоръжение изминават цели 10 години. За цялото това време Русия успя да го тества в няколко бойни мисии в Сирия срещу нископрофилни цели.

В момента руските ВВС разполагат с 10-12 бройки от самолета, а планът е до 2028 г. те да станат общо 76, оборудвани с нови и по-мощни двигатели, които все още са в етап на разработка.

Eurofighter Typhoon

Снимка: Getty Images

Това е гордостта на Обединена Европа и продукт от общите усилия на Великобритания, Италия, Германия и Испания. В момента се води мултифункционален изтребител от 4+ поколение, което означава, че изостава в някои отношения от най-добрите американски, руски и китайски машини. Това обаче в никакъв случай не го прави по-слаб, като той непрекъснато бива обновяван в технологичен аспект.

Последната модификация се нарича Tranche 4 като тя има значително подобрена радарна система, електроника и защитни системи.

Dassault Rafale

Снимка: Wiki Commons

Първоначално Франция също участва в проекта за Eurofighter, но конфликт по отношение дизайна и спецификациите разубеждава Париж от идеята за сътрудничество по общата идея. Така се появява изцяло френския проект Rafale, а крайният резултат е един от най-маневрените самолети, създавани някога.

Заради своята конструкция обаче, изтребителят е аеродинамично нестабилен - проблем, който е характерен също за J-20 и Eurofighter и налага нуждата от специален процесор за следене и регулация на позицията на самолета във въздуха.

Изтребителят има три варианта - едноместен, двуместен и пригоден за нуждите на френския самолетоносач "Шарл де Гол".

Първата бойна мисия на Rafale е още през 2002 г. И оттогава насам е използван в Афганистан, Либия и Мали по време на операция "Сервал" през 2013 г. Освен Франция, още Идния, Катар, Египет и Гърция са закупили изтребителя за своите ВВС.

Sukhoi Su-35

Снимка: Wiki Commons

Това е почти най-доброто, с което разполага Русия в момента и представлява значително подобрената до 4++ поколение версия на по-стария Су-27. В чисто технологично отношение малко изтребители могат да се конкурират със Су-35, като почти никой не може да се мери с него по отношение на маневреност, обхват и скорост.

За разлика от предшествениците си в семейството на Су, новата машина от 2014 г. сериозно подобрява възможностите за нанасяне на удари по наземни и морски цели. Това прави изтребителя универсален и подходящ за износ, въпреки относително високата си цена.

В момента Египет и Китай вече използват общо около 45 броя, други държави като Индонезия, ОАЕ, Индия и Турция също проявяват интерес към самолета.

Най-четените