Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Шпионските тунели на Лондон - от МИ-6 и Джеймс Бонд до нова туристическа атракция

"Когато приключим, ще е също толкова иконично, колкото и Окото на Лондон" Снимка: Getty Images
"Когато приключим, ще е също толкова иконично, колкото и Окото на Лондон"

Един британски бизнесмен обещава, че начинанието му ще се превърне в най-голямата туристическа атракция на Лондон.

Намеренията му са да засенчи всички легендарни площади на британската столица, а заедно с тях и Биг Бен, Окото на Лондон, двореца Кенсингтън и други. Той се казва Ангъс Мъри, бивш банкер е и се е насочил не към някоя викторианска сграда или към някой лъскав небостъргач в лондонското сити.

Мъри се обръща към мрежа от тунели, част от които преминават под река Темза и се оплитат в сложна мрежа с много разклонения, зали и изходи. Има амбицията да инвестира в тях почти 220 милиона паунда.

Но първо малко история. Тунелите са изградени по време на Втората световна война и е трябвало да послужат за бункери.

Строежът им започва през 1941 г., но докато бъдат завършени, най-свирепите атаки над Лондон са приключили. Затова в тях се настанява институция, чието име на пръв поглед звучи съвсем невинно - Бюро за междуведомствени проучвания.

Тунел, разкрит под метростанция "Чърчил" в Лондон Снимка: Getty Images
Тунел, разкрит под метростанция "Чърчил" в Лондон

Това всъщност е дирекцията по специални операции, която се занимава с държавната шпионска дейност. Някои я наричат "Секретната армия на Чърчил", която впоследствие става част от МИ-6.

Именно в тази дирекция работи и Иън Флеминг, който по-късно се вдъхновява от работното си място и създава своя Джеймс Бонд. Това би трябвало да говори достатъчно за действията, които са се случвали далеч от погледа на обикновените лондонски жители, преди там да се настани Британската телефонна палата.

Тунелите се простират на площ от 8000 кв. метра и са на дълбочина до 40 метра и постепенно са изоставени като непрактични.

Сега Ангъс Мъри иска едновременно да съхрани тази безценна лондонска история, но и да я модернизира.

Тунелите са обявени за продажба още преди 15 години, но до 2023 г. към тях няма интерес. Мъри е готов да отдели за закупуването им 12 млн. паунда лични средства и да дофинансира сделката с пари от инвеститори. Оттам нататък ще започне укрепване и обновяване на инфраструктурата.

Бизнесменът планира в тунелите да бъдат обособени тематични галерии и изложби и да се направи най-дълбокия бар в Лондон.

"Представете си да чувате как лондонското метро се тресе точно над вас, докато пиете своето разбито-а-не-разбъркано мартини", пише в сайта си Мъри. Извън бара ще има изложби, посветени на Втората световна война и музей с ценни артефакти от времето на МИ-6.

Плановете на Ангъс Мъри са през 2027 г. тунелите да са обезопасени и голяма част от замисленото от него и екипа му да функционира. Предприемачът вече е привлякъл към проекта една от най-популярните архитектурни фирми на Острова - Wilkinson-Eyre.

"Историята на тези тунели, техният мащаб и локацията им могат да ги превърнат в една от най-популярните туристически дестинации на Лондон", категоричен е в сайта си той.

Мъри има защо да мисли така - британската столица е доказала, че туристите се впечатляват от подземни забележителности. В града посетителите могат да направят обиколка, наречена "Скритият Лондон", която показва изоставени тунели и станции на метрото.

Зловещата гледка на забравената от Бога инфраструктура привлича десетки туристи годишно. Почти изцяло под земята се намира и Транспортният музей на Лондон.

Ретро влак, запазен в Лондонския транспортен музей Снимка: Getty Images
Ретро влак, запазен в Лондонския транспортен музей

Ангъс Мъри обаче тепърва трябва да убеди лондонската община, че проектът му си заслужава тези натоварени с историческо значение тунели да бъдат ремонтирани.

Именно местните власти са тези, които издават разрешението за подобрения и преустройство на такъв тип инфраструктура.

Холивудското студио Paramount Global е имало сходна идея за въпросните тунели, само че инженерите ѝ се натъкват на рядък вид паяци, чийто хабитат не искат да разрушат.

Мъри не крие, че в стените се съдържа и известно количество от отровния азбест.

Пред "Блумбърг" той все пак не дава признаци на човек, който лесно може да бъде отказан от начинанието си, напротив.

"Когато приключим, ще е също толкова иконично, колкото и Окото на Лондон", заявява Ангъс Мъри.

 

Най-четените