Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Малкият герой срещу големите пожари: Шведските самолетчета работят там, където гигантите се провалят

Дали не е време страната ни да се сдобие с подобен тип машини Снимка: Getty Images
Дали не е време страната ни да се сдобие с подобен тип машини

През последните няколко лета страната ни редовно бива засегната от огромни пожари, които с всяка година като че ли стават все по-трудни за овладяване.

Комбинацията от по-топло, по-сухо време и човешка дейност усложняват обстановката.

Настоящият сезон все още не е приключил, а страната ни вече се принуди за първи път от доста време насам да потърси помощ по европейския механизъм за гражданска защита.

Така у нас дойдоха пет хеликоптера и два самолета, специализирани в гасенето на пожари. По-специално внимание получиха самолетите, които пристигнаха от Швеция.

Те доказаха своята ефективност, но и повдигнаха дискусии дали не е време страната ни да се сдобие с подобен тип машини, за да може в бъдеще да реагира по-бързо и по-ефективно.

Конкретният модел, който все още действа на терен, е Air Tractor AT-802 Fire Boss, собственост на Saab.

Произвежда се от американската компания Air Tractor от 1990 г. и в своята стандартна, базова версия, е предвиден като селскостопански самолет. Платформата му обаче е достатъчно гъвкава и позволява различни конфигурации, включително и като лек щурмови боен самолет.

С малко допълнителна настройка и добавяне на два поплавъка от американската компания Wipaire самолетът става амфибиен с възможност да каца и излита както от стандартни писти, така и от вода.

Същите два поплавъка действат като резервоари, в които могат да се съберат общо 3100 литра вода в движение. Не е неoбходимо кацане. Зареждането с вода става директно в движение от реки, язовири или езера.

Това е основната идея на такъв тип едномоторен витлов самолет като Fire Boss.

Той е малък, маневрен и бърз с максимална скорост от 275 км/ч. Турбинният му двигател не изисква предварително загряване, което означава, че машината може да бъде вдигната във въздуха за минута след получаване на сигнал.

Самолетът разполага и с компютъризирана система за управление на резервоарите, която е полуавтоматична и позволява на пилота да се концентрира върху управлението. В допълнение самолетът може да бъде оборудван с резервоар за противопожарна пяна.

Цялостната конструкция е замислена така, че Fire Boss да е пригоден за работа в трудни терени. Има нужда от само 600 метра пространство за излитане от почти всякакъв терен. Т.е. самолетът може да бъде презареждан в непосредствена близост до потенциалните огнища.

От компанията производител изчисляват, че Fire Boss има максимален капацитет да излее 50 000 литра вода за един час.

Тук идват сравненията и с други видове специализирани машини. Из социалните мрежи у нас се разпространи фалшива информация за руския "Бериев" Бе-200, за когото се твърди, че е гасил пожари в България през 2007 г.

Тогава обаче пристига не големият Бе-200, а друг модел, който е вариант на Ил-76.

Това са големи машини с възможност да побират огромно количество вода. По-конкретно Бе-200 може да зареди 12 000 литра в движение. Той обаче е ефективен в големи и открити пространства, има нужда от специализирана поддръжка, дълго време за зареждане и е с високи експлоатационни разходи.

В сравнение с него Fire Boss маневрира далеч по-лесно в условията на Пирин, Рила и Родопите. Там няма толкова голям водоизточник, от който руският реактивен самолет би могъл да зареди вода в движение.

Казано с други думи - в този случай по-малката витлова машина, макар и да събира четири пъти по-малко вода, може да действа по-ефективно заради своята маневреност и честота на обливания.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените