Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Социалният експеримент на Германия - децата се връщат в класните стаи

Една немска провинция ще провери доколко е безопасно връщането в училище след пандемията Снимка: iStock
Една немска провинция ще провери доколко е безопасно връщането в училище след пандемията

През 2020 г. всички иначе нормални събития - от празници през отпуски и семейни събирания - крият доста неизвестни относно последствията, които могат да донесат за присъстващите.

Това важи с не по-малка сила и за началото на учебната година. Ето защо сега, когато една от 16-те федерални провинции в Германия отваря класните си стаи, всички гледат на това като на експеримент.

Става въпрос за Мекленбург-Западна Померания - слабо населен регион в североизточна Германия, който пръв отваря училищата си след пандемията с коронавирус.

Това накратко означава, че около 152 700 ученици ще се завърнат по своите чинове, където предстои нормалният училищен живот да удари бутона "рестарт".

Разбира се, с известни уговорки - властите не изискват от училищата да провеждат всички редовни часове от понеделник до петък, но изискват от учениците да присъстват най-малко на четири или пет часа всяка седмица. В програмата дори са се върнали часовете по музика и физическо възпитание.

И все пак не е случайно, че всичко това се случва именно в Мекленбург-Западна Померания - в провинцията процентът на заразените е нисък, а активните случаи са малко.

Въпреки това обаче в училищата са въведени строги хигиенни правила: на учениците се повтаря да не докосват парапетите, когато слизат по стълбите, както и да мият често ръцете си.

Дезинфектантът се използва пестеливо и само когато се прецени, че е наложително. За предпочитане се смесва с вода и не се използва чист. Маските не са задължителни, а учителите могат да се възползват от правото си на безплатни тестове за коронавирус.

Часовете пък са организирани наново, като по този начин се създават така наречените "кохорти" - групи от няколкостотин ученици.

Препоръчително е те да стоят разделени, но правилата за социално дистанциране се спазват в рамките на всяка група. Занятията се планират на етапи. Всяка "кохорта" си има своя зона в училищния двор, в гардеробните, както и в тоалетните и столовите.

Надеждата на властите е, че по този начин една потенциална инфекция би се ограничила само до съответната "кохорта", която ще бъде поставяна под карантина, вместо това да се случва с цялото училище.

При нови инфекции обаче отговорността за последващите решения не е на училищата, а на местните здравни власти, които решават как да действат по-нататък.

Целият този подход е съгласуван с Института "Робърт Кох", който е най-високият авторитет на Германия по отношение на здравните въпроси.

Неговият президент Лотар Вилер заяви, че е важно някои групи да останат заедно и да бъдат отделени от останалите, за да се сведе до минимум рискът от инфекция и да се подобрят възможностите за проследяване в случай на такава.

В провинцията също така ще се избягват онлайн часовете, а както пише в постановлението на образователното министерство, "допълнителното дистанционно обучение обикновено се състои в дигитална форма и трябва да се използва главно за упражнения и затвърждаване на знанията".

Министерството призовава още за "увеличаване на самоорганизираното обучение в съответствие с индивидуалния напредък" в основните и средните училища в страната.

Дистанционно обучение се използва също така и в случаи на недостиг на учители. Според ведомството около 400 учители от общо 13 000 се смятат за високорискови по отношение на COVID-19, заради което ще работят у дома.

За тази цел на училищата се предлага и специално разработена система за дигитално обучение, чиито производители са на пазара вече повече от 20 години.

Федералното правителство също така е отпуснало 10 милиона евро по така наречения Дигитален пакт. Това означава, че парите ще се използват, за да бъдат закупени лаптопи и други устройства за учениците в нужда.

И дори те да успеят да си набавят всичко необходимо, това далеч не е достатъчно за учителите, които далеч не са родени с технологии в ръка. Това е и причината около 2000 от тях да посещават специални онлайн курсове по дигитално ограмотяване през последните седмици.

Остава все пак въпросът колко висок е рискът при евентуално отваряне на училищата.

Оказва се, че много лекари подкрепят връщането към "нормалния" учебен ден възможно най-бързо, защото смятат, че средата там всъщност не крие големи опасности.

Така например през май и юни 2600 ученици и учители са били тествани като част от експериментален проект. Ръководителят на клиниката в Лайпциг заявява, че не е открита нито една остра инфекция, а около 20 души са имали антитела, което показва, че са боледували в миналото.

По думите му децата не са особено склонни към това да получават или предават инфекции, затова той е против мащабните затваряния. И когато той споменава, че ново блокиране би имало отрицателни психологически и физически последствия за младите хора, той всъщност говори за всички.

 

Най-четените