Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Заради мръсния въздух: Милано иска да спре колите в центъра

Мярката все още се обсъжда, но вече е получила одобрението на много от модните къщи в района Снимка: iStock
Мярката все още се обсъжда, но вече е получила одобрението на много от модните къщи в района

Милано от години насам си е изградил репутацията на един от най-натоварените градове в Италия що се отнася до пътния трафик. Сега градската управа там възнамерява да наложи забрана на движението на автомобили в центъра на града.

Целта на кмета Джузепе Сала е да се намали замърсяването, което 1,4 милиона жители и още несутановен брой приходящи генерират с автомобилите си. Орязването на достъпа на коли до центъра е само една от стъпките за това.

Ако градският съвет даде зелена светлина, мярката ще влезе в сила още през 2024 г.

"Това е нещо малко, но в същото време е нещо историческо", каза кметът Сала по време на фестивал за насърчаване на устойчивостта в средата на октомври. "Ние, Милано, трябва да сме пионери и да имаме смелостта и здравия разум да правим необходимото", допълва още той.

Този ход ще направи някои от най-натоварените райони на Милано по-удобни за пешеходци, включително елегантния моден квартал, където се намират много от луксозните бутици на града.

По думите на кмета много от модните къщи в района, където ще се прилага забраната, са подкрепили предложението му и дори са предложили зоната да стане пешеходна.

За да се спазва ограничението, властите ще монтират камери за наблюдение, които да записват трафика и да не допускат влизането на лични автомобили. А върху всички провинили се ще бъдат налагани санкции - глоба, чиято стойност засега не е била обявена.

Сегашното предложение на кмета Сала не е някаква прибързана зелена мания, а се базира върху съвсем реален проблем - Милано е един от най-замърсените градове в Европа.

Това се дължи на огромния обем фини прахови частици във въздуха, които представляват сериозен риск за човешкото здраве.

Според оценките на Световната здравна организация (СЗО) максималното допустимо ниво на фини прахови частици не трябва да преминава 5 микрограма на кубичен метър при дългосрочна средна стойност.

Официалните данни от Милано показват, че средно насищането на въздуха с фини частици е близо четири пъти по-високо - около 19,7 микрограма на кубичен метър.

Затова и Села е категоричен, че ограничаването на пътния трафик в центъра на града е необходима мярка.

"Аз не съм противник на капитализма, но честно казано, виждайки парада от суперавтомобили в центъра, които след това не могат да паркират, не мисля, че това може да продължи", обяснява кметът.

Ако тази промяна мине, Сала предвижда и други, допълнителни мерки за ограничаване на мръсния въздух в Милано.

И макар някои да посрещнаха идеята с отворени обятия, други са настроени срещу реформата за спиране на колите в центъра на града.

За някои малки крайградски общини това ще доведе до блокирането на движението в самия град, който става все по-неудобен за автомобили.

Според Роберто Ди Стефано, кметът на крайградската "комуна" "Сесто Сан Джовани", идеята на Сала е "пълен абсурд, който наказва не само миланците, но и всички граждани на покрайнините, които са принудени да пътуват всеки ден".

Милано не е първият европейски град, който обмисля забрана за автомобили.

По-рано този месец Стокхолм обяви плановете си да блокира влизането на бензинови и дизелови автомобили в центъра на града от 31 декември 2024 г.

Мярката цели да намали въглеродните емисиите и замърсяването, произвеждани от шведската столица.

Париж също се надява да премахне частните превозни средства от историческия си център до началото на 2024 г. преди Олимпийските игри. Този ход може да доведе до отстраняването на над 100 000 автомобила на дневна база от пътищата на френската столица.

 

Най-четените