Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Брук Шийлдс и Келвин Клайн: Когато сексът продаваше дънки

"Знаете ли какво стои между мен и моите Calvin's? Нищо." Снимка: Getty Images
"Знаете ли какво стои между мен и моите Calvin's? Нищо."

Има реклами, които продават добре. Има и такива, които само с няколкосекундно видео успяват да натрупат състояние за компанията, но единици са рекламите, които променят мисленето на цяло поколение и създават нова тенденция в модата.

Сред тези, да ги наречем "редки съкровища" за индустрията е колаборацията на 15-годишната Брук Шийлдс с бранда Calvin Klein, която през 80-те накара света да гледа с други очи на дънките.

Една реплика с двоен смисъл от непълнолетната тогава Брук и няколко кадри със сексуален подтекст, заснети от фотографа Ричард Аведон, станаха причина организации за закрила на децата да се самосезират за разпространение на детско порно, а 40 години по-късно Шийлдс и Келвин Клайн да обясняват какво са искали да кажат с онази реклама.

Кампанията, събрала няколко снимки за каталог и едно видео, излъчвано в телевизионната мрежа по цял свят, е заснета през 1980 г., няколко месеца след премиерата на "Синята лагуна" - филмът, който прави лицето на Брук Шийлдс по-популярно от това на папата.

И докато обществото все още дискутира дали майката на актрисата - Тери Шийлдс, е позволила на 15-годишната си дъщеря да играе в сексуални сцени, красотата на самата Брук става апетитна хапка за модния бранш. Снимат я за списания, канят я за корици и никой не се интересува от възрастта ѝ.

Телефонът на Тери прегрява от предложения за работа за дъщеря ѝ, а едно от тях е на Ричард Аведон - човекът, който дирижира предстоящата тогава реклама на Calvin Klein за новата им линия дънки.

"Общо взето, майка ми ме попита: "Искаш ли да обуеш чифт дънки и да направиш тази реклама?". А Ричард Аведон ми обясни, че снимките ще са уникални, с исторически препратки и литературни препратки. Ще е интелектуална въртележка и ще си играем с думите", разказа наскоро Брук в интервю за Vogue.

От нея се искало да държи книги, да си подсвирква и да казва името на бранда възможно най-често, а кулминацията идва, когато 15-годишната Брук поглежда към камерата и пита: "Знаете ли какво стои между мен и моите Calvin's? Нищо."

Тази реплика в комбинация със сластното движение на обектива по краката на модела и нейният предизвикателен поглед действат като взрив за публиката. Редица организации и за правата на жените, и за закрила на децата обвиняват модната марка, че използват непълнолетно момиче за промотиране на продукт с открито еротично послание.

Властите в Канада забраняват излъчването на рекламата, а на други места по света тълкуват съдържанието ѝ като нецензурно и я пускат по телевизиите само вечер.

В това време Брук и майка ѝ са атакувани от журналисти, които искат да се разровят по-дълбоко из потенциалния сексуален живот на младия модел и живо се интересуват от мотивите на Тери Шийлдс, с които тя изпраща дъщеря си на снимачната площадка.

И двете тогава не спират да повтарят: "Не сме вярвали, че рекламата ще се приеме по толкова вулгарен начин". Но когато се връща назад към тези изявления, Брук смята, че медиите са ги търсили не са за да покажат тяхната гледна точка, а за да подгреят допълнително скандала.

Интервю след интервю въпросите към 15-годишната актриса и модел стават все по-лични, като водещите редовно излизат от рамката на заснетата рекламна кампания, опитвайки се да ѝ създадат профил на момиче, чието детство е пропиляно заради популярността.

Капак на серията неловки ситуации, в които ученичката е поставена, обаче е участието ѝ в шоуто на Барбара Уолтърс, която я пита в ефир дали прави секс и дали е носела бельо по време на снимките.

"На практика това е престъпно. Това не е журналистика", коментира Шийлдс за подкаста Armchair Expert, години след като е била притисната от водещата.

И докато Шийлдс изяснява пред напълно непознати, че все още е девствена и все още е дете, Келвин Клайн трупа състояние от продажбата на дънки. По това време дизайнерът вгражда сексуалните намеци като част от рекламната си стратегия и това му се отплаща щедро.

Лозунги като "Дънките са секс. Колкото по-стегнати са, толкова по-добре се продават" попиват в умовете на клиентите и водят опашки от жени пред магазините му. A чифтът, с който Шийлдс позира по билбордовете, става известен като "Дънките на Брук". Купува се в големи количества и обръща нова страница за модата.

Свободните, "хипи" дънки на Levi's се превръщат в отживелица през 80-те. Жените вече търсят нещо, което да подчертае формите им и да ги направи по-съблазнителни в очите на мъжете, а мащабните реклами с марка Calvin Klein им подсказват къде могат да го намерят.

Когато е попитан дали не се притеснява поне малко от факта, че използва секса като инструмент да продава дрехите си, дизайнерът Келвин Клайн казва, че не е длъжен да удовлетворява моралните капризи на обществото и отговаря с още по-провокативни стоки - парфюми, бельо, тениски, които крещят "секс".

Някои от тях са популярни и до днес и продължават да окупират мрежата, обещавайки по-забавен живот между завивките, ако си ги купите. Между рекламите тогава и сега обаче съществува отчетлива разлика - моделите вече са пълнолетни.

"Ако рекламата ми за Calvin Klein е направила нещо положително, то е да покаже подводните камъни в индустрията. Аз подходих много наивно. Смятах се за по-умна, отколкото бях в действителност. Но въпреки това се гордея с кампанията, която впоследствие се превърна в огромен успех. Тогава се зададе тон, който продължи с десетилетия, а Келвин Клайн отвори духа от бутилката за нещо ново в модата", коментира още Брук.

Най-четените