С провелото се събитие #BeautyTalks столичният Парадайс Център се превърна в сцена за представяне на новите колекции за сезона и място за разговор за красотата, модата и начина, по който те се променят днес.
Събитието събра експерти, творци и гости, които искат да следват тенденциите, но и да разберат какво стои зад тях.
Сред изложените визии присъстваха както международни брандове, така и български дизайнери. Новите предложения очертаха динамична посока за предстоящата година - с акцент върху индивидуалността и устойчивия подход към стила.
По време на събитието бяха представени модели от новите колекции на MDL, Max Mara, Pinko, Twinset, Self portrait, Liu Jo, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, както и предложения на български брандове от магазин Flowers & Co.
Модният експерт и фотограф Елица Бехар, която има повече от осем години опит в създаването на съдържание, сподели пред водещата Деси Стоянова, че модата се променя не само като тенденции, но и като отношение.
Темата за вътрешната хармония намери своето продължение и в думите на психолога Ани Владимирова, която напомни, че истинската красота идва тогава, когато външният образ е в съзвучие с вътрешното ни състояние.
Големият финал на вечерта обаче беше посветен на международната платформа Feeric Hub. Креативният румънски екип гостува в София, за да представи лично визията си за модата като култура и образование.
Тяхната инициатива FEERIC ON TOUR показа в България колекции на млади дизайнери, които работят с рециклирани материали и иновативни технологии.
А в интервю за Webcafe.bg президентът на организацията Митики Преда споделя, че са избрали страната ни неслучайно.
"България споделя много общо с Румъния, където стартираха Feeric Fashion Week и Feeric Hub. Видяхме силна нужда от повече инициативност и реална подкрепа за студентите по мода. В тази мисия сме подкрепени от NEPI Rockcastle, с които споделяме една и съща визия за бъдещето на модата. Именно чрез тях нашите усилия достигнаха и до България, където Парадайс Център и Сердика Център активно подкрепят и разширяват нашите инициативи", споделя президентът на креативната платформа.
Партньорството с NEPI Rockcastle е двигателят, който позволява на Feeric Hub не само да говори за промяна, а реално да я осъществява, като осигурява на студентите сцена и път за професионално развитие.
"Чрез Парадайс Център и Сердика Център подпомагаме младите таланти да преодолеят предизвикателствата на индустрията чрез образование и видимост. Тази подкрепа превръща проектите на студентите в реални възможности за растеж - възможности, които рядко се появяват в началото на творческия път", казва Митики Преда.
Днес Feeric Hub работи с университети и институции от над 50 държави, изграждайки глобална мрежа за обмен на идеи и култури. В България те вече си партнират с Националната художествена академия, Нов български университет и Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство "Проф. Асен Диамандиев".
Подборът на студентите се основава на препоръки и внимателно проучване на техните концепции, стил и потенциал.
"Нашата сила е в курацията. Ние не просто избираме млади таланти, а подбираме такива, които най-добре въплъщават визията за отговорна и иновативна мода", посочва Преда.
Така Feeric Hub успява да създаде мрежа от млади дизайнери, в която модата се превръща в мисия за устойчивост, осъзнатост и културен диалог. В основата на тази философия стои разбирането, че модата може да бъде двигател на промяна, когато обединява хората около общи ценности.
Именно затова устойчивостта е сред основните акценти в тяхната работа.
Според президента на Feeric Hub съвременната мода е надхвърлила границите на естетиката. Вече е въпрос на отговорност, която трябва да бъде споделена от всички участници в процеса - от производителите до потребителите.
Подобна промяна обаче е възможна именно на малките пазари, където производителите са по-близо до истинските нужди на хората
Ето защо от Feeric Hub вярват, че именно пазар като българския може да бъде двигател на промяната в световната мода.
"Тук общностите са по-свързани, действат по-бързо и по-гъвкаво. В миналото тези общности естествено функционираха кръгово, докато големите марки не нарушиха този баланс. С доминиране в медиите и формиране на потребителското желание, те стесниха пространството за кръгова икономика и пренаписаха правилата", посочва Преда.
Заради тези промени Feeric Hub се стреми да обучава младите дизайнери не само творчески, но и с бизнес умения, които им позволяват да създават устойчиви марки и да се адаптират към реалните условия на пазара.
Оказва се, че повечето творци, които се записват в програмите им, са по-фокусирани върху дизайна, отколкото върху икономическата страна на модата, а това им пречи да изградят продаваема, устойчива марка.
Това предизвикателство ги води към създаването на новата следдипломна програма, която Feeric Hub стартира съвместно с Икономическия факултет в университета "Лучан Блага" в Сибиу. Целта ѝ е да даде на студентите практически знания как да развият и поддържат собствен бранд от самото начало.
Проектът CROPS пресъздава реалния път на един млад дизайнер - от концепцията до продажбата на колекцията.
"Първо създадохме подробен бизнес план, след което разработихме творчески бриф, който ангажира студентите в целия процес. Накрая отворихме Поп-ъп магазин, където символично "продадохме" колекцията. Резултатът доказа, че устойчивостта и печалбата могат да вървят заедно", разказва президентът на организацията.
Същата философия стои и зад Feeric Fashion Week в Сибиу, наречена "най-креативната седмица на модата в света".
"Когато нямахме подиуми, правехме дефилета в трамваи, мелници и църкви. Превърнахме ограниченията пред нас в източник на вдъхновение", споделя Преда.
Тези усилия са забелязани и на международната сцена: Feeric Hub вече участва в глобални форуми като Fashinnovation в Ню Йорк, където представлява Източна Европа сред сто участници.
Същевременно платформата развива партньорства с престижни институции като IED Milan, University of Westminster и ENSAD Paris, които осигуряват достъп до менторства и майсторски класове.
В бъдеще се планира интеграция на AI и блокчейн технологии, за да се предложи повече прозрачност и иновации в модната индустрия.
А на събитието #BeautyTalks в Парадайс Център от Feeric Hub показаха, че модата вече не е просто въпрос на стил. Тя е и дебат за устойчивост, за общности, за бъдеще, което принадлежи на онези, които умеят да виждат красотата в промяната.

