Дойдат ли избори, социолозите пощуряват. За тези тон даде Мира Радева, вдъхновила новата научна методология "Една жена каза" - по израза на колегата й Кольо Колев.
Първо се появи социологическо проучване, на което Радева потвърди, че е подизпълнител, а поръчката - презокеанска, в което ГЕРБ беше на 14% пред БСП. След отпора, който получи, социоложката се отрече от данните и ги обяви за манипулирани от изданието, което ги е публикувало - в. "Преса".
Поредният скандал раздели отново гилдията. И вместо да се говори по същество кой им поръчва и съответно финансира проучванията (на всички тях), ги насъска срещу МБМД. Но утре може да е "Медиана", Галъп интернешънъл, Сова Харис...
Сега се обвиняват един друг, изтъквайки кой колко пъти е познал. Изстрелват сензационни прогнози с една единствена цел - да формират, а не да проучат общественото мнение.
Политически пиар, прикрит зад "научно изследване".
А принципът "Една жена каза" успешно синтезира дълбокото блато, в което са затънали българските изследователи на общественото мнение. Не защото не знаят как се правят изследвания, ами... криза е, времената са тежки, а някои партии са особено платежоспособни.
Иначе повечето социолози не очакваха Георги Първанов да стане президент, игнорираха влизането на РЗС в 41-ото НС и почти проспаха "Атака" на парламентарните избори през 2005 г.
За тези избори отчетниците на общественото мнение паднаха още едно стъпало. Бродят из тв студия и гадаят ли, гадаят.
Най-забавното е, че в деня след изборите всички социолози - както и всички политици, се държат като победители. Всеки се смята за познал електоралното поведение на българите. Едни хора, които ни говорят за малки апокалипсиси и големи победи, но от това не следва нищо. Кой помни? Едни хора казаха...