Доскоро директорът на Cambridge Analytica Александър Никс се представяше за "гения" зад успешната дигиталната кампания на Доналд Тръмп.
Разкритията на The Guardian и New York Times показаха, че компанията му се е възползвала от достъпа до персоналните данни на около 50 милиона души с профили във Facebook, за да ги обработва за целите на политически кампании без знанието и съгласието на самите потребители.
Никс беше отстранен безславно от поста си на главен изпълнителен директор на Cambridge Analytica след разследване на британския Channel 4, продължило 4 месеца (вижте целия запис в карето).
Репортажът показва как Александър Никс предлага пълен списък с полулегални "услуги" на политически клиенти - провокация към подкуп на конкурентния кандидат, използване на украински проститутки с цел запис на компромати, създаване на мрежи от фалшиви идентичности и сайтове за разпространение на предизборна информация, "която може да не е истина, но да звучи достоверно" и др.
"Използвахме друга организация, която ръководеше много, много успешен проект в държава от Източна Европа. Никой дори не разбра за присъствието им. Внедриха се, свършиха си работата и изчезнаха. Произведоха наистина добър материал. Имаме опит с това", признава Марк Търнбул, директор на политическото звено на Cambridge Analytica пред скритата камера на Channel 4.
Коя е конкретната източноевропейска държава, с която Cambridge Analytica се хвали пред потенциалните си клиенти, не става ясно от записа. Със сигурност обаче има данни, че компанията е работила по предизборни кампании в няколко балкански страни.
Една от връзките на Александър Никс стига и до България.
Бившият главен изпълнителен директор на Cambridge Analytica е пристигнал в София през лятото на 2017 г. в опит да привлече нови клиенти. Посещението му в България се случва само няколко месеца, преди репортерите под прикритие от Channel 4 да запишат описанията на тактиките му.
Посредникът на Никс в София е македонският социолог Никола Спасов.
Македонският Реjтинг и кеймбриджката Analytica
Никола Спасов е комуникационен стратег, известен в Македония като създател на агенцията за проучвания на общественото мнение Реjтинг. Завършил е бизнес администрация в Англо-американския университет в Прага, магистър е по връзки с обществеността и реклама в Университета в Ню Йорк.
От 2007 г. се занимава с политически изследвания в Македония. Част от интересите му включват и анализ на поведението на македонските и албанските потребители във Facebook.
От юни 2016 г. е ръководител на офиса на SCL на Балканите - SCL Group е компанията-майка на Cambridge Analytica (на практика CА e създадена като подразделение на SCL Group за обслужване на политически и партийни клиенти в САЩ).
В интервю за BIRN, Никола Спасов казва, че сътрудничеството му с компанията на Александър Никс започва случайно, благодарение на връзка на бивш колега от университета.
В отговорностите му като ръководител на SCL Balkans влиза управлението на дейността на дружеството в региона на Балканите - контакти с потенциалните клиенти и промотиране на услугите на компанията пред тях.
Активността на SCL Balkans покрива Словения, Хърватска, Босна и Херцеговина, Сърбия, Черна гора, Косово, Албания, родната му Македония и България.
На 17 юли 2017 г. Никола Спасов и Александър Никс посещават София в търсене на нови възможности.
Двамата се снимат в неформална обстановка в ресторант до Народното събрание в София. Спасов публикува фотографията в профила си във Facebook с надписа: "Проучваме бизнес възможностите в България с моя приятел и колега Александър Никс. Проучваме и ресторантите :) Cambridge Analytica расте бързо на Балканите".
По това време македонският социолог не подозира, че снимката с Никс ще се провокира вниманието на медиите към самия него.
"Направих това селфи в София миналата година; бяхме там на среща и обяд с потенциални клиенти, и развивахме партньорска мрежа. Досега съм имал няколко срещи с ръководството на компанията в няколко държави в региона", казва Никола Спасов в интервю за BIRN.
Откакто той сътрудничи на SCL Group, Cambridge Analytica е работила по две предизборни кампании на Балканите, казва Никола Спасов. Той е бил лично ангажиран и с двете поръчки, но твърди, че поради естеството на работата няма право да разкрие кои са били клиентите му и в кои страни се е развивала дейността.
Спасов твърди, че Cambridge Analytica не е работила нито с политически, нито с комерсиални клиенти в Македония.
"Абсолютно никакви незаконни методи не бяха използвани в тези кампании; напротив, бяха изпълнени професионално според най-добрите световни стандарти", казва той пред BIRN.
По време на срещата на Спасов и Никс с неизвестните им потенциални клиенти (юли 2017 г.), в България нямаше непосредствено планирана предизборна кампания. Възможно е преговорите да са засягали по-дългосрочно партньорство с оглед на предстоящите местни и европейски избори (2019 г.) или друг вид услуги по междинни, текущи политически стратегии.
SCL Group се занимава както с кампании за публична информираност, така и с пазарно сегментиране по психографски профили, повишаване на ангажираността на обществото към дадени каузи чрез дигитални кампании и др.
Може да се предположи, че българският клиент е бил достатъчно интересен на Cambridge Analytica, за да изпратят не друг, а главния си изпълнителен директор на преговорите в София през юли 2017.
Само няколко месеца по-късно - през ноември 2017 Никс ще бъде записан от репортерите под прикритие на Channel 4 да представя богатия си опит в "черните" PR-кампании.
Връзките на Cambridge Analytica с Румъния
SCL Group разполага с още един офис в непосредствено съседство с България - в Букурещ. Изпълнителен директор на румънското подразделение на SCL е Петер Имре, лобист, бивш ръководител на медийния холдинг "Adevarul" и съпруг на дъщерята на румънския външен министър Теодор Мелескану.
Румъния е и една от страните, в които SCL Group твърди, че е повлияла върху изборите - другите споменати в сайта на компанията държави от Европа са Албания, Украйна, Латвия и Италия.
Формално, връзката на Cambridge Analytica със съседната страна датира още от 2012 г., по време на предизборна кампания в Кения. Румънският гражданин Дан Муресан (син на бившия министър на земеделието Йоан Аврам Муресан) работи като експерт от аналитичния екип на бъдещия кенийски президент,... докато не е открит мъртъв в хотелската си стая.
Преди дни британският консултант Рупърт Улф-Мъри, който е работил 17 години в Румъния, разкри, че малко преди парламентарните избори в страната през 2016 г. Cambridge Analytica се е опитвала да го привлече в малък екип към предизборния щаб на Социалдемократическата партия на Ливиу Драгня.
Както СДП, така и ръководството на Cambridge Analytica отричат да са работили заедно по предизборната кампания от преди година и половина.
Рупърт Улф-Мъри обаче твърди, че въпреки всичко е възможно партията да е използвала услугите на CA през фирма-посредник - практика, за която самите мениджъри на британската компания описват като често използван модел пред Channel 4.
Cambridge Analytica made me think about my ethics...https://t.co/hOmGEdmxJs
— Rupert Wolfe Murray (@wolfemurray) March 28, 2018
Точно когато Cambridge Analytica обмисля работа за СДП, щабът на румънските социалисти привлича израелския консултант Асаф Ейсин, който е работил и по успешните кампании на сръбските президенти Томислав Николич и Александър Вучич, както и за словенския премиер Миро Церар.
През септември 2016 г. румънските медии обръщат внимание на промяната в публичното поведение на Драгня след привличането на Ейсин. Три месеца по-късно СДП печели изборите в Румъния с 45,7%.
Не е само Cambridge Analytica
Албанското издание Faktor.Al прави още една връзка между компанията на Александър Никс и Балканите - отново през Румъния. Според изданието "има подозрения, че данните от Cambridge Analytica са използвани от румънската комуникационна фирма Majoritas, която е работила по успешната предизборна кампания на албанския премиер Еди Рама".
Повече конкретни детайли по този въпрос не са представени. Косвени връзки обаче могат да бъдат открити през финансовите отчети за медийните услуги на Републиканската партия в първичните президентски избори в САЩ (публикувани са в сайта на Федералната избирателна комисия).
Majoritas е създадена от румънеца Лучиян Деспою (в момента той е почетен консул на Ел Салвадор в Букурещ).
Компанията на Деспою има подразделение в САЩ - Majoritas USA, която се е занимавала с производство и разпространение на реклами в дигитални медии с парите на няколко независими спонсорски групи - "Keep The Promise" (в подкрепа на Тед Круз), "Restoring American Leadership" и "Tea Party Patriots Citizens Fund".
Общата сума, която Majoritas e получила за дигитални услуги в полза на Републиканската партия, е в размер на малко над 150 000 долара. "Keep the Promise" са платили и около 3,3 милиона долара на Cambridge Analytica за медийно обслужване в подкрепа на кандидатите Тед Круз, Марко Рубио и Доналд Тръмп.
Услугите, които Majoritas предлага, са свързани с обработка и анализ на данни за дигитални кампании, разработване на политически и комуникационни стратегии, политически консултации, управление на кампании, писане на речи, създаване на дигитално съдържание, IT-услуги, обучения и др.
Освен с работата си по предварителните избори в САЩ, Majoritas се асоциира с предизборни кампании в Бразилия, Доминиканската Република, Франция, Гана, Занзибар, Албания, Косово и Сърбия.
Сред лицата, посочени като клиенти на Majoritas, са изброени Еди Рама (Албания), Томислав Николич и Александър Вучич (Сърбия), както и бившият министър-председател Сергей Станишев.
Легално ли е психопрофилирането за политически цели?
На теория - да. Няма нищо укоримо в опитите на политическите партии да опознаят в детайли настроенията на избирателите, за да се опитат да стиковат с тях програмите си и да повлияят на колебаещите се.
Това винаги е било част от политическата игра, много преди да се появят огромни "хранилки" за персонални данни като Facebook, например.
Традиционните социологически изследвания работят на подобен принцип - политическо профилиране според фактори като пол, местоположение, образование, история на политическите нагласи.
Фундаменталната разлика между демоскопските изследвания и това, с което се занимават фирми като Cambridge Analytica, е наличието на изрично съгласие от страна на респондентите и задължителното условие за тяхната анонимност.
Използването на данните от милиони потребители от Facebook за кампанийни цели - без тяхно знание - противоречи на тези две предварителни условия. Дори да не е незаконна, тази практика е крайно неетична.
Още по-сериозно притеснение би трябвало да провокират твърденията на мениджърите на Cambridge Analytica, че могат да "катализират" успешната предизборна кампания с изкуствена компроматна война, подправянето на самоличности, разпространяването на фалшиви или манипулативни новини сред податливи общности и т.н.
Технологиите на социалните мрежи не са първоизточникът на проблема, просто значително улесняват съществуването му. Докато има търсене на подобни услуги, ще има и предлагане.
С когото и да се е срещнал Александър Никс в София, ясно що за оферта е поставена на масата.