Кокетният Пловдив жужи с крилете на културна столица на Европа, с тълпите на фестивалните нощи, с бъдещето на античността, но най-важното е друго. Амбиция от по-високо ниво - не туризъм на еднократни дози, а устойчива творческа индустрия.
И тя се развива, по-точно завръща в квартал „Капана", сега придатък-лабиринт на Долната главна улица, където е туптяло занаятчийското и търговско сърце на града. И няма как мястото да е друго, освен някогашната чаршия, взаимствала чара си (и името) от многобройните капанчета по къщи, работилници и складове.
Неслучайно в двойната Нощ на Музеите и галериите Капана беше мравуняк от хора и събития, което със сигурност е добър предвестник за бъдещето. Гаранция дава така дефицитното единодушие сред местната власт, гражданите, живеещите в квартала и артистите от различни поколения. Те разбират, че изкуството не е само за гледане и пипане, а за създаване на работни места.
Търговията в Капана не е преставала през годините, някои занаяти още дават признаци на живот отвъд витрините, там се намират поне два от най-митичните клубове в Пловдив, но в последно време кварталът изпълняваше незаслужената функция на паркинг.
Made in Капана
През април обаче общинската фондация „Пловдив 2019" изтупа прахта с безвъзмездно отдаване на 10 обекта за една година на творци от различни области. Там е фотографската селекция на Галерия „Ластици", студиото за дизайн и архитектура Cache atelie, IT-лекторите от Hackafe, а в 10-тата Нощ на музеите и галериите аудио-визуалната центрофуга Мелформатор откриха ново арт пространство, в което ще споделят опит.
„Фактът, че толкова много креативни идеи могат да битуват една до друга, в непосредствена близост и под егидата на общината, е много положителен. Със сигурност някои от тях ще просъществуват и след срока на спонсориране. Ние постоянно си взаимодействаме и си помагаме - интеракцията се случва по най-оптималния начин", коментира Атанас Динчев, звуков дизайнер на Мeлформатор, които откриха купона за първата Нощ във Военния клуб.
Същото потвърждава и Теменужка Джиджова - Джиджи, която се занимава с приложно изкуство от хартия заедно със сестра си Марина. От няколко месеца двете имат първо ателие, част от кампанията на "Пловдив 2019" - уютното студио GG Sisters. „Ако нещата потръгнат и след една година можем сами да се издържаме, ще останем тук и ще продължим да работим. Пловдив като цяло е артистичен град и ражда таланти, а в Капана концентрацията е особено голяма", казва тя.
Музейно-музикалната Нощ доказа нейните думи и вкара в Капана стотици млади хора, приемници и предаватели на творчески вибрации, които просто бяха Заедно. Визуалните изкуства и hand-made базарът бяха акцентите, но словото им бе достоен съперник с литературните четения и изрисуваната стена от къща на ул. „Загреб" по проекта „Графонетика", събиращ думи от балканските езици.
Триумфът на изкуствата в Капана тепърва започва и вече има свой официален отпечатък - логото на Васил Илиев, победител в конкурса за визуална идентичност на One Desing Week и Absolut. Общината се включи с подмяна на паважа на някои от улиците, както и с идея в Капана да се въведе Синя зона, която да освободи мрежата от улички от капана на автомобилите.
Бъдещето
Истинският смисъл зад всички позитивни трансформации в града на тепетата е именно създаването на културна среда с постоянен интерес, с развит пазар и иновативни практики, която да обогати и развие цялостно Пловдив.
„Проблемът не само тук е, че има хора, които произвеждат такива продукти, но няма пазар, затова в един момент те спират да бъдат контент-генератори. Имайки платежоспособни консуматори, устойчива средна класа, тези неща потръгват. Геополитическата ситуация, размерът на Пловдив, достъпният стандарт на живот и много други фактори предразполагат това да се случи", посочва Атанас.
Освен това, Капана има две огромни предимства - залепен е за Главната улица и е на един подлез разстояние от Стария град, но цените на имотите там са на много по-приемливи цени. В съчетание с нагнетената с идеи атмосфера, не е никак странно, че творци от цялата страна кроят планове за дългосрочно преместване в града на тепетата.
Според Атанас трансформацията на живото изкуството като икономически двигател на Пловдив е естествен процес, който щеше да се случи, със или без победата в конкурса за Европейска културна столица през 2019 г.
„Това е допълнителна инжекция, която много ще спомогне, но движението на IT-индустрията генерира много работни места, има глад за много креативни длъжности, които не са запълнени. Тук се обособява готина и устойчива средна класа - хора, които имат достатъчно средства, за да правят различни неща в свободното си време", изтъква той.
GG Sisters също си представят родния град след пет години като конгломерат между артисти, като средище на културата, което да привлича не само посетители, но и големи имена от съвременното изкуство.
„Виждам Пловдив като още по-развит град, като креативна столица на България или поне втора сила", допълва Атанас, чиито амбиции с Мелформатор нахвърлят размерите на Капана: "Искаме да се занимаваме с клубната култура, да рафинираме и обособим маса от хора, които да имат потребност от продукта, който предлагаме. Искаме да ги научим какво може да бъде, за да може после сами да го търсят - независимо дали от нас или от някой друг".
Тази идеална цел се споделя от новите обитатели на възраждащия се квартал на творческите индустрии. Всичко е в техните ръце. За нас остава просто да влезем в Капана.