Контролът среща контрола. Легендарно взискателната редакторка Ана Уинтур предостави на легендарно взискателната Бионсе да налага своите правила при работата си с легендарния Vogue.
Това е безпрецедентна уговорка, при която септемврийската корица и някои от вътрешните кадри ще бъдат дирижирани и след това подбрани от певицата, а не от редактора.
Бионсе няма да наруши дългогодишната си традиция да избягва стандартните интервюта с журналисти.
Никакви въпроси-и-отговори. Вместо това тя ще напише свои собствени дълги описания към снимките. Това ще бъде най-обемният и внимателно структуриран годишен брой на Vogue. Компромисът е описван като исторически, но всъщност идва като кулминация на една стабилна тенденция - отслабващото господство на старите медийни институции, отстъпващо пред звездите на деня.
Не е трудно да забележим, че списанията със знаменитости започнаха да губят властта си, тъй като известните вече могат сами да оформят имиджа си чрез социалните мрежи. Подобна е ситуацията и в други области. Защо му е на американският президент Овален кабинет, след като си има Twitter?
Публичните фигури придобиха правото да изискват огромни компромиси в редките случаи, в които се стигне до отразяване в медиите. А тези медии изпитват глад за персонажи, за които аудиторията ще говори - като Бионсе, Тейлър Суифт или Дрейк.
Затова понякога звездите предварително одобряват въпросите, които ще им бъдат зададени, или си избират кой да ги интервюира.
Сега една от тях дори сама ще организира фотосесията си и дори няма да има интервю. Случващото се е в противоречие с конвенционалната медийна етика - ако обектът на материала има правото сам да редактира историята си, всякаква надежда за обективност изчезва.
Но по-циничният наблюдател би се запитал каква обективност въобще може да се очаква от модно списание?
Повечето сме достатъчно досетливи, за да знаем, че всички знаменитости се пазарят малко или много. Този път обаче компромисът има специално значение. Бионсе избра за автор на фотосесията си многообещаващия Тайлър Мичел. За първи път в 126-годишната история на Vogue корицата ще е дело на чернокож фотограф.
Причината 23-годишен чернокож фотограф да може да снима корицата на списанието е властта, която Бионсе е упражнила. Със сигурност ангажиментът ще изстреля към върха кариерата на Мичел, който е завършил Нюйоркския университет миналия септември.
По-рано тази година Бионсе и съпругът й Джей Зи запазиха Лувъра, за да снимат клипа си, а Кендрик Ламар спечели наградата "Пулицър".
Случващото се със септемврийския Vogue само доказва как чернокожите звезди започват да се оформят в компактен, но влиятелен елит. Расизмът е добре известна черта на модния свят. От 2003 до 2013-а британският Vogue няма нито една чернокожа корица. А сега Бионсе поема юздите на списанието като доказва, че с натрупването на достатъчно сила и богатство дори и най-неравностойната система може да поддаде.
Какво ще се случи с тази новопридобита власт?
"Vogue казва, че слабото е красиво", пее Бионсе през 2013-а в песента си "Pretty Hurts". В парчето тя изобличава болезнените ефекти от стандартите за красота, които биват налагани на жените.
Много критици обаче намират певицата за лицемер, защото самата тя се стреми всячески да отговаря на тези стандарти. Все пак едно свое интервю тя беше казала, че обядът й се състои от четири резенчета краставица.
Може би септемврийският брой на Vogue ще дойде като дръзко изявление, каквото беше "Lemonade" през 2016-а. Може да се окаже и просто поредната промоция на линията спортни облекла на Бионсе.
От значение е, че каквото и да стане, ще е по идея на певицата и на никой друг...