Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как уличните артисти "тролнаха" Холивуд

Стрийт артистите срещу Уайнстийн и съучастниците му. Снимка: Getty
Стрийт артистите срещу Уайнстийн и съучастниците му.

В ресторант в Лос Анджелис седят трима консервативни провокатори, които планират следващата си "стрийт арт" подигравка над либерална знаменитост. Заведението се е превърнало в място за редовни посещения на консерватори, които работят в Холивуд и не споделят политическите си позиции с либералните си колеги заради опасения от възмездие.

"Приятели на Ейб" - затворена група от холивудски консерватори, някога също са се срещали на това място.

Тримата стрийт артисти всъщност често са били забелязвани на срещи на "Приятели на Ейб", където актьори като Том Селек, Гари Синийз, Робърт Дювал, Келси Грамър и Патриша Хийтън охотно разменят сладки приказки с други представители на развлекателната индустрия, които не притежават тяхната слава и богатство.

Единият от стрийт артистите обикновено работи независимо от другите, но наскоро те са се съюзили, за да концентрират усилията си върху Харви Уайнстийн и всички тези, които според тях са позволили хищническото му поведение да продължава десетилетия. Целта им е да заклеймят Холивуд заради неговото "двуличие", твърдят те. Двама от тях имат кариери в бранша, заради които остават анонимни. А анонимността им е повод за атаки от хейтъри.

Единият от тях оправдава тайната, с която пази самоличността си, като отбелязва, че със сигурност би бил уволнен заради много публичните си творби. Те понякога са открити атаки срещу актьори, филми и тв шоута, с които той е свързан в постоянната си работа. Другият е фрийлансър в бранша, който в миналото е създавал интерактивни медийни продукти за Стивън Спилбърг.

Тези тримата са художниците, отговорни за последните атаки срещу Мерил Стрийп чрез постери, на които тя стои до Уайнстийн, а върху лицето й стои текст "Тя знаеше".

Това е препратка към обвиненията, отправени от актрисата Роуз Макгоуън, че Стрийп не е проговорила по-рано срещу опозорения магнат. Стрийп тези дни "грее" във филма "The Post" на Спилбърг, посветен на т.нар. Pentagon Papers.

"Те се включиха в политиката, така че зрителите повече не могат да пренебрегват убежденията им. Те съсипват Холивуд", казва един от стрийт артистите. "Харесвам Стрийп, но тя е оръжие на левицата и ние трябва да се борим с нея", допълва друг.

Постерите със Стрийп бяха отразени в глобален мащаб, включително от телевизионни канали в цяла Америка и Европа. Това е една от редките колаборации на тримата артисти: единият е предложил концепцията с надпис "Аз знаех" в черно и бяло върху лицето на Стрийп и само загатнат образ на Уайнстийн; другият е добавил повече Уайнстийн; а третият е сменил текста на "Тя знаеше" и е направил ивицата през лицето й червена, като отдаване на почит към Барбара Крюгер, първа наложила този тип визия.

Стрийп разпространи изявление, в което отхвърля твърденията на Макгоуън.

"Искам да й кажа, че не знаех за престъпленията на Уайнстийн, не и през 90-те години, когато той й е посегнал, или през следващото десетилетие, когато е извършвал посегателства спрямо други".

В петък сутринта единият от стрийт артистите - Sabo, атакува Стрийп, Уайнстийн и The Post отново и този път добави и Том Ханкс. На пейка на спирка на автобуси край Лос Анджелис той е нарисувал Уайнстийн с протегнати ръце в поза, наподобяваща Чарлтън Хестън като Мойсей в "10-те божи заповеди", с думата "Бог" изписана върху лика му. На друга пейка са нарисувани Стрийп и Ханкс, обърнати с гръб, с добавени надписи. "Аз знаех", казва Стрийп. "Всички ние знаехме," отговаря Ханкс.

Тези анонимни стрийт артисти смятат, че консерваторите не говорят достатъчно открити по социалните теми. Очевидно искат да компенсират това. "Можете да ги преброите на едната си ръка. Те не хващат микрофони и не проповядват открито. Джон Войт изказва мнението си само когато го попитат", казва единият от артистите. Въпреки че тримата признават, че има и изключения. Например, когато Клинт Истуд и Скот Байо говориха на различни Национални републикански конференции.

Двама от артистите често работят в екип и казват, че са финансирани от заможни консерватори, които им плащат между 5000 и 20 000 долара на единична "мисия" като парите винаги преминават през посредници, така че в повечето случаи не са сигурни кой им плаща. Понякога са оставени сами да творят, понякога финансовият източник трябва да даде одобрението си, преди творбата да се появи пред очите на всички.

След като терорист застреля 49 души в гей клуб в Орландо миналата година, стрийт артистите са създали комбиниран "гадсдънов флаг". Върху него е изобразена както класическата змия с надпис "Не ме настъпвай", така и цветовете на дъгата на ЛГБТ общността с изписан текст "#ShootBack". Знамената са позиционирани из целия Западен Холивуд.

"Кметът прекара остатъка от деня в изказвания като 'Този постер не отразява нашите ценности', но във всички коментари в медийните публикации, появили се по темата, хомосексуални мъже и жени казваха, че са съгласни с нас и че планират да си купят оръжие", твърди единият от стрийт артистите.

Друга творба, която е привлякла много внимание, е представлявала образ на Барак Обама до американското знаме, но с разкъсване в средата, което да разделя Обама от звездно-раирания флаг, и текст: "Съзнателна раздяла".

Това е фраза, популяризирана от Гуинет Полтроу, когато тя се раздели със съпруга си Крис Мартин. Плакатите се появиха в квартала на Полтроу през 2014 - в деня, в който тя проведе кампания за набиране на средства за Обама в дома си.

Третият от групата стрийт артисти е донякъде изключение от неписаното правило за анонимност. Той сам финансира акциите си и след това продава версии на въпросния стрийт арт на своя уебсайт. Представя се с псевдонима Sabo. Тъй като си изкарва прехраната като фрийлансър, той не се опасява от възмездие на работното си място, нито дори от визити от органите на реда.

През 2014 Sabo е поставял постери край мястото на кампанията за набиране на средства от Полтроу - и определя актрисата като "Дрон на Обама". Впоследствие той пише в Twitter: "Би било адски жалко, ако някой се обади да съобщи за човек с пушка в района тази вечер" и после пише пак "Боже, надявам се да направиш зомбитата истински и първото, което се върне за живот, да е Осуалд". Когато бива предупреден, че ще го посетят двама агенти от секретните служби, той се подготвя като поставя тапети на апартамента си с думата "Осуалд", след което заснема на видео срещата с агентите и я качва в YouTube. На тази среща на стрийт артистите присъстващите обсъждат стратегията си.

Идеята на Sabo е да създадат фалшиви кутии за мляко със снимката на Мат Деймън върху тях като изчезнало лице, препратка към отсъствието на актьора от премиерата на Downsizing.

Деймън каза, че отсъствието му се е дължало на семейни причини. Консервативните медии в САЩ обаче писаха, че е било заради опасения от негативни реакции след интервю в Business Insider, където той защити мъжете в Холивуд, които според него са невинни по обвинения в сексуален тормоз. Деймън не отговори на молби от медиите за коментар, което се случва често, когато знаменитост присъства в стрийт арт акции.

Едно от изключенията е, когато Sabo атакува Джими Кимъл, като го нарича "ревльо" в стрийт арт по пейки из целия Лос Анджелис. В този случай Кимъл отговори като се снима седнал на една от пейките и показващ среден пръст на Sabo, след което изпрати снимката до The Hollywood Reporter. Постерите, които се поставят на пейките на автобусните спирки, са старателно манипулирани така, че да изглеждат като реални реклами, и обикновено се поставят около 3 часа сутринта, след като баровете в Лос Анджелис вече са затворили и потенциалните свидетели вече не обикалят по улиците.

В редки случаи Sabo е превземал цели билбордове, например когато добави образа на сенатора Ал Франкен към билборд, рекламиращ The Greatest Showman, така, че да изглежда сякаш сенаторът опипва Зендая, която участва във филма. Франкен впоследствие подаде оставка заради обвинения, че е опипвал жени.

Sabo е бивш командир на танк, който е избрал псевдонима си от английската дума "sabot" - тип снаряд, изстрелван от танково оръдие.

Той има доста почитатели в консервативните политически кръгове и твърди, че е знаел предварително, че ветеран от американската армия ще обвини Франкен в сексуални посегателства, затова и е синхронизирал акцията си с билборда спрямо обвинението.

Sabo казва, че наема други да му помагат да поставя творбите си из целия град в ранните утринни часове преди изгрев слънце. Двама от тях са му помагали за акцията с билборда с Франкен като са използвали 8.5-метрова стълба, купена за Sabo от близкия му приятел Майло Янопулос. "Имам един безумец, който работи за мен и не се нуждае от подсигуряващи въжета, а другият не знаеше къде да се закачи с въжетата си", спомня си той.

Sabo е стоял отвън и е наблюдавал работата им в продължение на няколко часа въпросния ден. Наблюдавал е и как хората реагират на билборда. Бил е там, когато е пристигнал ТВ екип, и дори е удостоил репортерите с интервю. Снимал и работниците, които дошли, за да възстановят оригиналната визия на билборда.

Консерваторите планират още едно "превземане" на билборд. И тримата стрийт артисти обмислят акции за церемонията на 7 януари по връчване на "Златните глобуси", както и предаваната по телевизията церемония по раздаване на "Оскарите" на 4 март.

Най-четените