Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Тя беше на върха на славата си, но едно менте Chanel я направи "национален позор" за Корея

Корейците заляха риалити звездат Сонг Джи-а с вълна от гняв, след като разкриха, че тя не е "златна лъжичка" (а само се прави) Снимка: Instagram, Freezia
Корейците заляха риалити звездат Сонг Джи-а с вълна от гняв, след като разкриха, че тя не е "златна лъжичка" (а само се прави)

Само допреди няколко седмици тя беше един от най-известните корейски инфлуенсъри в Instagram и YouTube.

Прясна вълна от нови последователи беше придошла, след като тя се бе превърнала в звездата на популярно дейтинг риалити, където бе събрала вниманието и адмирациите на трима успешни младежи.

С други думи, Сонг Джи-а береше плодовете на успеха си с увереност и амбиции. А след това се появиха първите призиви тя да бъде отменена. Защо?

Защото носи фалшиви дизайнерски дрехи.

Ако подобно нещо на Запад ще се погледне просто като проява на лош вкус и Джи-а би загубила някаква част от последователите си, в Южна Корея това се превърна в пълен скандал, а много от младите корейци показаха изненадващ гняв спрямо 20-годишната инфлуенсърка, който доведе до оттеглянето ѝ от социалните медии.

Откъде дойде цялата тази вълна от критики спрямо младата корейка? И какво всъщност се крие зад гнева на бившите ѝ последователи?

Още преди Single's Inferno - шоуто на Netflix, опитващо се да намира любовта за млади корейци, изоставяйки ги на красив остров в Тихия океан без електричество, Сонг Джи-а има множество последователи.

Нейният живот изглежда бляскав, изпълнен с лукс и удоволствия, а самата тя прилича на порцеланова кукла - една модерна принцеса на свръхконсумеристката Южна Корея.

А когато дойде и самото риалити шоу, тя се превърна в една от звездите му, предизвиквайки сериозен интерес с мистериозното си поведение и множеството си обожатели. Това увеличи многократно последователите ѝ в Instagram и YouTube, като в двете платформи тя е следвана съответно от 3,7 млн. и 2 млн. души.

Така в първа седмица на януари 2022 г. Сонг Джи-а беше на върха на своята слава. След това започна падението.

Някъде по това време се появяват и първите коментари относно нейна блуза с марката Chanel - дрехата има нюанс на розовото, който не отговаря с оригинала на луксозния бранд.

Една блуза менте, която може да сложи край на цялата ти кариера Снимка: Netflix
Една блуза менте, която може да сложи край на цялата ти кариера

Малко по малко започват да се появяват и други дребни детайли за гардероба ѝ - елементи, които не би трябвало да ги има, които са разместени или нещо друго доста дребно, което само най-набитото и запознато око е способно да различи.

Това провокира коментар от инфлуенсърката и тя призна, че някои от дрехите ѝ не са оригинали на брандовете, но тя не е знаела това, а ги е купила, защото ѝ изглеждали "красиви".

Трудно обаче можеш да убедиш онлайн детективите с подобни аргументи, а това доведе и до яростните коментари.

Някои потребители започнаха да ровят още по-назад във видеата и публикациите на Джи-а, стигайки до това да я разпитват за произхода на една или друга дреха и това дали притежава луксозния апартамент, в който живее.

После се появиха няколко стари видеа, в които тя обяснява, че учи мандарин, а междувременно нарича националното корейско ястие кимчи с китайския му термин за мариновани зеленчуци - "пао чай". Реакцията спрямо това беше унищожителна, като мнозина я обвиниха в това, че се е "продала" на големия китайски пазар, а други директно я нарекоха предателка.

Междувременно известните приятели на Джи-а деликатно започнаха да трият общите си снимки с нея, опитвайки се да се дистанцират, за да не погнат и тях гневните фенове.

Така, седмица след първото си извинение, младата корейка публикува второ, в което обявява, че "дълбоко съжалява за действията си" и нарича себе си "жалка".

В крайна сметка това последно видео на публично самоунижение остана единственото нещо в профилите на Сонг Джи-а в Instagram и YouTube, като тя вече не е активна в нито една социална платформа.

И тук идва въпросът - защо е тази толкова остра реакция спрямо нещо толкова тривиално като няколко менте дрехи. Как така само за няколко седмици тази млада жена се превърна от символ на успех в нещо като национален позор?

Макар онлайн потребителите да я обвиняват в това, че ощетява трудолюбиви дизайнери и накърнява стойността на марките, които носи, проблемът се крие в нещо друго - сериозното усещане за социална пропаст между бедни и богати в Южна Корея.

И по-скоро във факта, че Сонг Джи-а се прави на нещо, което не е - богата принцеса.

Сонг Джи-а посвещава целия си публечен профил на идеята за мода и лукс, а когато част от дрехите ѝ се оказват ментета, това събуди вълна от гняв у феновете Снимка: Instagram, Freezia
Сонг Джи-а посвещава целия си публечен профил на идеята за мода и лукс, а когато част от дрехите ѝ се оказват ментета, това събуди вълна от гняв у феновете

"Всъщност най-голямото престъпление, за което се твърди, беше, че тя беше фалшива - и че се преструваше на нещо, което не е. Това беше въпросът, който непрекъснато се повдигаше отново и отново", казва Се-Уонг Ку, редактор на корейския сайт Exposé, цитиран от "Би Би Си".

Ако за своите некорейски фенове младата жена е била просто поредният луксозен инфлуенсър, за корейците нейната онлайн персона представлява нещо повече - "златна лъжичка".

С този термин в страната наричат онези деца на богати родители, които не са се сблъсквали никога с проблемите на "простосмъртните". Определението произлиза от израза "роден със сребърна лъжичка в устата", отнасящ се за деца от привилегировани семейства. Така в Южна Корея той придоби значение на онези деца от единия процент на най-богатите граждани на страната.

За да се илюстрира по-добре социалното разделение в Южна Корея, съществува и друг термин - "мръсните лъжички" - деца от по-бедни семейства, които трябва да оцеляват в съвременното свръхкомерсиализирано общество на страната.

Именно идеята, че Сонг Джи-а принадлежи към малкото и много ексклузивно общество на "златните лъжички", разгневява потребителите. Хората я следват, защото смятат, че е златна лъжичка, обяснява Ку.

Самата тя никога не е твърдяла, че е наследница на богато семейство, като в едно свое интервю от юли 2021 г. отрича този етикет да е валиден за нея. Тя обаче признава тогава, че е израснала в комфортно заможно семейство.

Но като инфлуенсър тя изгражда своя профил именно на базата на луксозна естетика. Така корейските ѝ фенове предположиха, че тя е богато момиче, а тя не ги е и поправяла.

Затова според доцент Мишел Хо от Националния университет на Сингапур, специалист по социални изследвания за ролята на жените, когато са видели ментетата, хората са се почувствали измамени.

Причината е, че съществува сериозна фиксацията върху тази привилегированост, с която се ползват "златните лъжички". Отваряйки личния си живот за последователите си, тя им позволява да изживяват собствените си фантазии чрез нея.

Според местните журналисти големият "грях" на младата корейкиа е, че не е автентична. Реалната причина обаче се крие в самото корейско общество. Снимка: Instagram, Freezia
Според местните журналисти големият "грях" на младата корейкиа е, че не е автентична. Реалната причина обаче се крие в самото корейско общество.

Подобен феномен не е нелогичен в днешното общество, където много млади хора са обезверени за собствените си възможности за успех и изкачване по социалната стълбица.

В Южна Корея обаче тежестта на социалното неравенство е дори още по-голяма, като мнозина там вярват, че вече определящото за успех в живота не е колко трудолюбиво работиш или дори кой университет си завършил, а какъв е произходът ти и кои са родителите ти.

"Сега сме в момент, в който някои хора наистина вярват, че Корея не предлага социална мобилност. Единственият начин да бъдеш заможен е да имаш богати родители или да се ожениш за пари. И в резултат на това много хора се стремят да се присламчат към поколението на "златните лъжички", чийто живот изглежда толкова лесен", обяснява Ку.

С други думи - в това да следваш богати момичета като Джи-а има нещо като един сладък мазохизъм, в който се опитваш да изживяваш лукса, удобството и спокойствието, които богатството дава, през нейните снимки, сторита и видеа.

Така, когато се е разкрило, че тя не е "златна лъжичка", цялата тази магия се е сринала. А това е довело и до този диспропорционален гняв.

А Сонг Джи-а е трябвало да научи този урок по трудния начин - славата може да създава мечти, но може и да ги разбива.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените