Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кредитната карта на Apple - елитен частен клуб или безполезно мобилно приложение

Дали последната иновация на компанията ще стане масова Снимка: iStock
Дали последната иновация на компанията ще стане масова

Вече е факт кредитната карта, плановете си за която Apple обяви през март. Тя е под формата на мобилно приложение и се издава от Goldman Sachs. Първоначално ще е достъпна на тесен кръг потребители с iPhone, избрани на случаен принцип и подписали съгласие да бъдат уведомени, когато картата е налична.

Това прави приложението нещо като елитен частен клуб, в който се допускат само господа с кредитни карти в определен цвят, най-често - такъв на благороден метал. До края на август всеки собственик на iPhone в САЩ би трябвало да може да използва приложението и да кандидатства за одобрение за кредитната карта. Поне така е на теория.

На пресконференцията през март от Apple наблегнаха на все по-богатата си гама от услуги за клиентите си и отказаха да коментират спада в продажбите на смартфони.

Така заедно с кредитната карта изпълнителният директор на компанията - Тим Кук - обяви създаването и на хъб за мобилни игри, нова стрийминг услуга, както и приложение за новини. За да имате достъп до всяка от новите услуги, трябва да сте регистриран потребител на Apple.

При представянето на кредитната карта Тим Кук заяви, че всички имаме нужда от такава, но със сигурност има неща, които могат да се подобрят. Той подчерта, че само за изминалата година през приложението за разплащане на момента - Apple Pay, са преминали над 10 млн. транзакции. Лесно, бързо и изцяло дигитално.

Според Кук обаче неща като престъпленията с кредитни карти и таксите около поддръжката и използването им, които понякога остават незабелязани от клиентите, не са за пренебрегване. Той не пропусна и да отправи критика към платформите за онлайн банкиране, които понякога са трудни за използване и не достатъчно интуитивни.

От кредитната карта на Apple се очаква да промени всичко това.

Притежателите на iPhone влизат директно в приложението и веднага се появява дигитална версия на портфейл. Предвидено е използването на app-a  да е светкавично бързо. От Apple твърдят, че американците само ще трябва да въведат три имена, рождена дата, доходи и последните четири цифри на социалната си осигуровка и за по-малко от минута от Goldman Sachs отговарят дали потребителят е одобрен за картата. За клиентите от Европа към момента не се казва нито дума.

Разбира се, ще има и пластика на Apple. Тя обаче няма да има номер и няма да изисква подпис на гърба си - всички плащания ще могат да бъдат валидирани само през iPhone и неговото лицево разпознаване или пръстов отпечатък. Като се замислим, това всъщност я прави по-скоро талисман под формата на кредитна карта, отколкото истинска кредитна карта, но както и да е. Иначе носи типичния за компанията дизайн - изчистена титаниева плочка, която има единствено чип и логото с нахапаната ябълка.

Още по-странното е, че използването на физическата пластика не носи предимства на потребителя, а напротив - води до различни неустойки. Вероятно това цели да стимулира извършването на плащания през самия смартфон и съответно да принуди повече фирми да приемат разплащане чрез Apple Pay. Журналистът от The Verge - Нилай Пател - споделя, че вече е държал в ръцете си новата кредитна карта.

Той казва, че пластиката е по-дебела от обичайното и не поддържа безконтактни плащания заради специфичния си материал и дизайн.

Пател уточнява, че тя може да се използва, без да държите iPhone в ръката си, но като че ли от Apple искат да минимизират тази вероятност. Дигиталният портфейл предлага редица други дребни екстри като разбивка на разходите и отбелязване на Apple Maps коя покупка къде е направена. Предполага се, че такива детайли ще се използват за по-голяма финансова дисциплина и следене на разходите.

Освен това потребителите могат да получат консултации директно през системата за съобщения iMessage.

Най-важната новина от Apple, е програмата за до 2 процента възвръщаемост от покупките и плащанията, ако те са направени през мобилното приложение. Тази възвръщаемост скача до 3 процента, ако клиентът е пазарувал от услугите на компанията през AppStore или някоя от новите платформи.

От технологичния гигант обаче не споменават друга важна подробност - колко души ще бъдат одобрени, за да се сдобият с въпросните кредитни карти. При така заявените условия в САЩ одобрение за кредитна карта получават само хора с невероятно добър кредитен рейтинг. Тим Кук от своя страна подчертава, че картата ще бъде "лесно достъпна", без да дава повече детайли по темата.

Така че отново е спорно колко масова ще стане една от последните иновации на компанията.

Към момента каквото и да се каже обаче за кредитната карта на Apple, не може да се отрече, че тя е изцяло нов тип продукт. Дали този продукт ще е полезен на потребителите - времето ще покаже.

 

Най-четените