Когато всички помнеха дългите си персонални номера в ICQ, а Skype още не беше дошъл, за да бъде забравен години по-късно, когато красивата лична страница в MySpace беше лично предизвикателство, съществуваше един грозничък, малко досаден чат клиент.
В mIRC свалките съществуваха, преди тийнейджърите да открият цветния свят на Сладур, Аха и Импулс, а после и на Facebook messenger. Но добрият стар mIRC, за който трябваше да си платиш 50 стотинки за час с интернет в гейм залата, беше бързо забравен.
Изглежда обаче почти 10 години от последния път, когато някой от нас е влизал в каналите #Bulgaria и #Sofia IRC (Internet Relay Chat), технологията отново се връща на сцената с потенциал да стане масова, поне за една конкретна група от хора.
Вместо mIRC, сега е ред на Slack
Той не само изглежда много по-добре от черния екран и шарените букви на предшественика си, но и е предназначен за работа, не за уреждане на мултиплейър игри.
Ако професията ви е свързана с постоянна писмена комуникация, най-вероятно знаете какво е 90% от пощата ви (в която са обединени 3-4 мейл адреса) да е по служебни въпроси, на ден да получавате и изпращате по минимум 30 мейла, да ви отнема около четвърт час, за да откриете точното съобщение, която сте получили преди 4 месеца, а понякога просто да осъзнаете, че всъщност това, което търсите изобщо не е там, а е в Skype, Gtalk, Facebook Messenger или Viber.
А тук-там може да се появи и някой смс с телефонен номер, който е по-добре да запишете на момента или да се молите да запомните на кой от телефоните сте го получили, ако ви потрябва в бъдеще.
Амбициите на #Slack са да приеме в себе си основната част от бизнес комуникацията, ограничавайки пространството в нея само за дадена компания. Иначе казано, когато си в Slack, си комуникираш само и единствено с колегите си.
Факт е, че "мирката" няма да убие "мейла". Най-малкото, за да се регистрираш, приложението ти иска мейл адреса, но за шестмесечното му съществуване не са спирали отзивите на хора, които са започнали да ползват приложението в офиса си и в резултат са намалили значително използването на мейл клиента си.
Slack е създаден случайно
Четирима програмисти се захващат да правят онлайн игра, но понеже са програмисти, вместо да използват някои от съществуващите методи за комуникиране, си правят техен, който да им е по-удобен.
Играта се проваля, но четиримата решават, че ще продължат да използват IRC клиента за офис комуникация си. Нещо повече - превръщат го в нов проект. Поне така разказва в интервю за The Vergе Стюърд Бътърфийлд - човекът, който от 4 години не използва мейл в офиса и който още през 2004 г. продаде за 22 милиона долара Flickr (също започнало като нещо странично, преди да промени фотографията).
Сега Стюърд Бътърфийлд се е заел да улесни работата на всички ни.
"Slack се опитва да разреши проблем, който никой не осъзнаваше, че съществува," казва той.
Засега приложението май се справя успешно.
Тест драйв
Чатът, който оприличихме на mIRC всъщност не само е по-красива версия на познатия клиент, но и е снабден с опции за споделяне на файлове, споделяне на програмен код, търсене по линкове, тайни групи, в които се влиза само с покана.
За да го ползвате трябва или да имате корпоративен мейл адрес към фирмата или да бъдете добавени от създателя на фирмената група. Потребителите на Slack, а и самите му създатели го хвалят с това, че е с много по-добре изградена търсачка. Тя би трябвало да спести онези 15 минути, които отделяме, за да намерим мейл от преди 4 месеца.
В Slack по начало си има заложен чат канал, който да е само за картинки на котки (добре де, за всякакви по-лежерни неща, които си споделят колегите) и това ни дава простичка представа как услугата може да бъде полезна в разграничаването на типовете комуникация.
Представяме си вече и канал, в който се пишат само пароли, качват се празни бланки на документи или такъв, който се използва само за споделянето на телефонни номера. И отделен канал за всеки различен проект.
Освен това приложението е с добре изглеждаща мобилна версия, поддържат се и android и iOS. Като плюс - интегрира се с Google Drive, Twitter, Trello, MailChimp, GitHub и Dropbox, като доста удобно показва информация от тях, а и после търси в съдъжанието на споделените файлове.
Елате повече
За половин година Slack вече се е сдобил с 125 000 потребители, които го използват всеки ден. И повечето от тях прекарват почти 10 часа в комуникация през него. Всичко това без да са инвестирали в реклама досега.
След краткия тест, който проведохме на приложението, за да видим как работи, можем да кажем, че началото е поставено. Нека отбележим, че когато попитахме нашите 2000 последователи в Twitter, никой не каза, че го е изпробвал. А за да е практично, приложението трябва да се използва от всички служители на дадена компания.
Сега основната задача на Бътърфийлд и екипа му е да накарат компаниите да го ползват.