През 2011 г. Microsoft Tag предрече, че през 2014 г. мобилните устройства ще са по-използвани за сърфиране в Интернет от персоналните компютри.
Сега, в края на 2013 г., е напълно ясно, че консумацията на онлайн съдържание чрез смартфони и таблети е достигнала абсолютен връх. 63% от собствениците на мобилни устройства влизат през тях в Интернет, а за 21% те са се превърнали в основна точка за контакт с мрежата.
Очертава се настолните компютри да продължат да са най-предпочитани от потребителите и през 2014 г., но е ясно, че смартфоните и таблетите вече са голям играч. За компаниите това вещае големи промени, защото все повече и повече служители спират да са вързани за бюрото си и вече могат да работят буквално отвсякъде, в това число - и в движение. Заедно с удобствата, това поставя нови предизвикателства пред сигурността.
Какви ще са основните тенденции през следващата година?
Работа и сигурност с всяко устройство
Ако нямате BYOD правила (такива, които се отнасят за практиката служителите да работят на собствените си устройства-б.р.), то вече изоставате. Компаниите все по-често поставят софтуер за криптиране и отдалечено изтриване на информация на лични смартфони и таблети или инвестират във виртуални „работни места", които събират важната фирмена информация в защитени файлове.
Границата между работата и личния живот ще намалява и през следващата година, като все повече служители ще отхвърлят задачи вечер или през почивните дни. Мобилните устройства позволяват да сме свързани във всеки един момент и за шефовете това означава, че служителите им са на разположение по всяко време.
Това може да е добра новина, ако работодателите позволяват на подчинените си да бъдат по-гъвкави с работното си време, но е по-вероятно просто да започнем да работим още повече - при това в дни и часове, които преди сме отделяли на най-близките.
Облакът настъпва
Докато компаниите отварят системите си за нови устройства тече и друга тенденция - употребата на облачни технологии расте. Решения като Office 365 ще се превърнат в нормата, тъй като бизнесът вече осъзнава, че спестява много, като плаща ниска месечна такса за различни приложения. Отпадат разходите за собствени разработки и поддръжката им.
Особено успешни ще бъдат тези доставчици на услуги, които могат да работят с всякакви устройства. Те ще са подготвени за ситуация, в която системите им се използват не от настолни компютри, а от смартфони и таблети.
Маркетингът става мобилен
Дори Google признава, че светът на Интернет търсенето се променя. Новият алгоритъм Hummingbird показва каква е ролята на мобилните устройства в наши дни. Потребителите вече са по-склонни да зададат въпрос през мобилно устройство, отколкото да пишат ключови думи и в Google са подготвени да отговорят.
Поради тази причина, компаниите трябва да се запитат какви въпроси би си задал потенциалният им клиент и какво би го довело на сайта им. Съдържанието на страницата трябва да може да отговори напр. на питането за добър водопроводчик или мексикански ресторант в района. Това означава допълнително внимание върху секциите за контакт, които често не са особено добре структурирани.
Приложения за всичко
Инструментите, нужни на една компания днес, вече са други. В един момент, всички имаха офис пакет, мейл клиент и специализирана програма за нуждите на основната дейност. Днес има неизброимо количество приложения, като обикновено те са значително по-евтини от традиционния софтуер.
Тенденцията на преход към мобилни устройства означава, че бизнесът ще става все по-широко скроен по отношение на нужните програми. Много от тях могат да са в облака и така даже и по-малките играчи на пазара ще имат достъп до висококачествени системи - напр. за планиране и организиране на работата.
Телефон за разплащане
С всяка изминала година сме все по-близо до това да оставим портфейлите си вкъщи. Все повече компании превръщат клиентските карти в мобилни приложения, а през 2014 г. се очаква големи играчи на разплащателния пазар като PayPal да си партнират с магазини из цялата страна (подобни услуги вече работят и у нас - б.р.).
За хората зад щанда, новите устройства също ще бъдат доста полезни. С тяхна помощ може да се проверяват наличности в движение или директно да се комуникира с клиенти в по-големи обекти.
Преходът от компютри към смартфони и таблети сам по себе си е революционен, но не по-малки промени трябва да настъпят и в самото мислене на бизнеса. Новите устройства предполагат нов модел на работа, нов модел на комуникация със служителите, нова концепция за работното време и почивните дни, нови стандарти в работата с клиентите и нова стратегия за събирането, обработката и съхранението на данните.
Това не е малък скок и вероятно ще има доста играчи на най-различни пазари, които просто ще се окажат не чак толкова адаптивни.