Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Срещу $1.1 милиарда Yahoo поглъща Tumblr

Изпълнителният директор на Yahoo Мариса Майер е на финала на преговорите за поглъщането на Tumblr Снимка: Getty Images
Изпълнителният директор на Yahoo Мариса Майер е на финала на преговорите за поглъщането на Tumblr

В сделка, която би извела Yahoo във висшата лига на социалните медии, според последните слухове изпълнителната директорка на Yahoo Мариса Майер е във финалния етап на преговори за поглъщане на стойност $1.1 млрд. с изпълнителния директор на Tumblr Дейвид Карп.

Подробности за преговорите изтекоха в края на миналата седмица чрез AllThingsD, който се хвали от доста време с надеждните си източници в средите на Yahoo. По-късно AdWeek, цитирайки собствени източници, назова сума от около $1.1 млрд. като обсъждана стойност на поглъщането в момента. 

Съвпадение или не, но се твърди, че към същата сума се стреми Tumblr като пазарна оценка за следващото си набиране на капитали

И двете страни остават предпазливи в прогнозите си как ще завършат преговорите. Майре определено е заинтересована от покупката; тя е споделяла, че познава и харесва Tumblr от години.

Сайтът и неговите 107 милиона микроблогове биха добавили поне още 15 милиарда посетители към всеобхватната уеб платформа на Майер. И най-важното, сделката може би ще накара Yahoo да звучи отново модерно и "готино".

Като се има предвид застаряващата аудитория на Yahoo, която е най-големият проблем на компанията с рекламодателите, търсенето на "готини" компании е сред основните приоритети на Майер. Това сигурно донякъде обяснява и защо през март тя предложи $30 млн. на недотам известната стартираща компания Summly, ръководена от харизматичен 17-годишен младеж.

Остава обаче въпросът дали Карп е готов да продава Tumblr - и дали той вярва, че той има по-добро бъдеще като медийна компания без Yahoo

В последните месеци Tumblr не е правил погрешни стъпки, поне що се отнася до инвеститори и маркетинг - и се разраства с бесни темпове. Също така той допада на "горещите" целеви аудитории в технологичния бранш и социалните медии.

Мобилна аудитория, надделяваща над уеб аудиторията? Налице. Реклами в мобилната версия? Налице. Отлични подходящи за споделяне мемета като White Men Wearing Google Glass? Налице. Платформа, толкова "готина", че дори Белият дом да е принуден да се присъедини към нея? Налице.

Сумата от $1.1 млрд. вероятно ще направи Tumblr най-голямата покупка на технологична компания след поглъщането на Instagram от Facebook миналата година - но тази сделка в крайна сметка струваше по-скоро около $715 млн., заради спадащите цени на акциите на Facebook.

Има много причини, поради които съюзът на Yahoo и Tumblr би бил успешен и за двете фирми, въпреки че потребителите не го одобряват

Когато успешна, разрастваща се стартираща компания бъде продадена на утвърден играч, неизбежно има вопли на негодувание. Потребителите няма да харесат "новата" компания. Фирмената култура ще бъде съсипана. Стартиращата компания ще бъде канибализирана и/или ликвидирана от фирмата-майка.

Понякога е точно така, но в случая с покупката от Yahoo на Tumblr, може да се твърди, че всички ще спечелят. Tumblr потребителите, Yahoo потребителите, а и инвеститорите и екипите и на двете компании. Ето пет сериозни причини, пораждащи притеснения у критиците - и защо те може би бъркат.

Yahoo ще съсипят Tumblr с реклами

Tumblr е компания, съществуваща от около 6 години, с $112 млн. инвеститорски средства. Предполага се, че натиск от борда сайтът да стане печеливш е довел до ръст на рекламните приходи от 0 до $13 млн. през 2012, като се очаква те да достигнат $100 млн. през 2013 г.

Иначе казано, без фирма-майка с дълбоки джобове, Tumblr неизбежно ще се наложи да въведе реклами, въпреки че основателят и изпълнителен директор на компанията Дейвид Карп през не толкова далечната 2010-а бе заявил, че рекламите "го карат да му се повдига".

Значи ли това, че Yahoo ще съсипят изживяването на Tumblr с куп реклами? Абсурд. Yahoo се нуждае от Tumblr, за да остане "чист" и за да поддържа основните си потребители доволни. Yahoo има много свързани, разчитащи на реклама страници, които да лансира за Tumblr общността, и куп нови видео-предложения, които ще дойдат с възхода на интерактивното видео.

Това, което Yahoo очаква от Tumblr, е силно ангажираната и способна да курира съдържание потребителска база. Сделката с Yahoo вероятно дори ще защити Tumblr потребителите от потопа от реклами, които в противен случай биха били неизбежни. Тоест и двете страни печелят.

Yahoo се нуждае от културата на Tumblr

Безспорно това е факт. За разлика от поглъщането на Summly, което реално бе наемане на екипа - а основателят Ник Д'Алойзио все още е в гимназията - Yahoo получава интелигентен, ангажиран лидер и реален визионер в лицето на Дейвид Карп.

Карп в рамките на сделката остава ангажиран задълго, поне за 4 години, със силни стимули за него да разраства Tumblr под корпоративното покровителство на Yahoo. Yahoo се нуждаят от млади, технологични лидери, социални умения, и страст към съдържанието и общността. Yahoo със сигурност имат огромна нужда от Карп - и така го получават в екипа си. Няма как това да е минус.

Yahoo имат кофти история с поглъщанията

Критиците бързат да изтъкват настоящото състояние на Flickr, когато твърдят, че поглъщането на Tumblr обрича компанията на провал. Историците се връщат дори още по-назад и изтъкват неприятната ситуация с Geocities - популярна в зората на уеб общност, която Yahoo купиха, поддържаха известно време и накрая закриха.

Но Yahoo под ръководството на Мариса Майер не е същото старо Yahoo. Майер бе достигнала статута на почти рокзвезда в Google - и самата тя е била свидетел на немалко успешни и провалили се поглъщания. Резонно е да приемем, че тя наистина знае какво да НЕ прави.

Също така има слухове за нови сериозни промени към по-добро при Flickr - в който доста хора от технологичния бранш призовават Майер да влее нови сили и инвестиции. Не е изключено да се случи.

И поне засега изглежда, че Майер наистина ще остави Карп да ръководи Tumblr шоуто както прецени за добре, така че общността да продължава да функционира безпроблемно.

Yahoo плащат твърде много за Tumblr

Отговорът на това твърдение е прост... нищо подобно. Tumblr миналия месец имаха 184 милиона уникални посетители и 12.1 милиарда посещения според статистика на Quantcast. Доходите са скромни, но пък Карп досега никога не се е концентрирал върху доходите. Той винаги е бил ориентиран към потребителите и продукта - точно това, от което има нужда Майер.

И всъщност Tumblr са едни от най-успешните в мобилния бранш фирми - като водят пред Facebook и Yahoo. Внасянето на повече мобилност в Yahoo със сигурност ще е основен аспект на поглъщането на Tumblr. С покупката от Facebook на Instagram за $1 млрд. не толкова отдавна, $1.1 млрд. за общност с мащабите на Tumblr звучи направо като изгодна сделка.

Yahoo ще "прочистят" съдържанието в Tumblr 

Tumblr потребителите са в лека паника, че Yahoo ще дойде и ще започне да се държи като новия шериф в града. Като цяло, част от нещата, които блогърите в Tumblr обичат да правят, може да бъдат възприети от адвокатите на Yahoo като нарушение на авторски права.

Потребителите изтъкват като потенциални проблеми с интелектуалната собственост общността Fandoms в Tumblr и GIF анимациите от филми. Да не забравяме, че някъде далеч на заден план има и доста сериозен брой страници с порно в Tumbr.

Yahoo обаче вече са демонстрирали, че ще оставят Карп да решава сам накъде да вървят нещата - и доколкото много сериозна част от договора му за следващите 4 години залага на растеж на броя потребители, има резон той да е поискал известна автономия, за да развива марката Tumblr.

Да се надяваме, че го е и получил...

 

Най-четените