Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Amazon си играят с огъня

Преди ден Amazon представиха 7-инчов таблет, който ще струва 200 долара и носи името Fire Снимка: Getty Images
Преди ден Amazon представиха 7-инчов таблет, който ще струва 200 долара и носи името Fire

Преди година Джеф Безос обясни защо хората би трябвало да използват Kindle в ерата на iPad - защото там няма Angry Birds. "Когато проверих за последно преди няколко дни, най-изтегляното приложение за iPad бе Angry Birds - игра, в която замеряш прасета с птици и те се взривяват," коментира Безос през септември 2010. "Номер едно за Kindle е Стиг Ларшон. Става въпрос за различна публика. Създали сме този продукт за хората, които искат да четат".

Преди ден обаче Amazon представиха 7-инчов таблет, който ще струва 200 долара и носи името Fire. И да, устройството поддържа Angry Birds.

Цената му е над два пъти по-малко от базовия модел iPad 2 на Apple и 7-инчовия таблет HTC Flyer, които се продават за 499 долара. Fire е даже по-евтин от електронния четец с цветен дисплей Nook на веригата книжарници "Барнс енд Ноубъл", който струва $249 и е с далеч по-скромни технологични възможности от него.

Дали и Amazon се примиряват с факта, че хората вече не четат

Това не означава, че Amazon се отказват от хората, които основно искат да четат. Безос представи и нов електронен четец, който се нарича Kindle Touch. Той използа същото плътно "перлено" е-мастило като предишния Kindle.

Но сега потребителите ще имат възможност да прелистват страниците на електронните книги само с едно плъзване на пръста и да пишат чрез сензорна клавиатура, която обикновено ще е скрита, докато те се потапят в творчеството на любимите си автори. Устройството струва 150 долара с мобилната услуга Amazon Whispernet и само $100 за Wi-Fi версията. Продажбите започват на 21 ноември тази година.

Освен това, Amazon представиха и друг Kindle четец, при който страниците се сменят с традиционните странични бутони. Той е по-тънък и по-лек (тежи под 170 грама), защото не разполага с физическа клавиатура. Неговата цена е само 80 долара - и той вече е достъпен на пазара.

Безос не скрива вълнението си по въпроса. "С тази цена той наистина ще разбие всички конкуренти!" споделя той седмица по-рано в Сиатъл, където разкрива детайли за новата си линия продукти. "Никой не очаква да има толкова евтин Kindle!"

Всички нови Kindle устройства с е-мастило разполагат с иновативна функция, наречена X-Ray. Когато изтегляте книга на Kindle, който работи с е-мастило, автоматично получавате втори файл с информация за героите и сюжетите в книгата.

Източниците включват Wikipedia и социалната услуга за книги, собственост на Amazon, която носи името Shelfari. Това е средство, чрез което читателите разбират няколко глави по-рано дали в книгата ще се появи непознат герой.

Войната не е толкова за самото устройство, колкото за медийния продукт в него

Но най-любопитен сред новите продукти безспорно е Fire, защото бележи навлизането на Amazon в ожесточената борба между таблетите. Откакто Стив Джобс представи iPad, много конкуренти - от HP до Samsung - лансираха свои собствени таблети. Въпреки това повечето от тях се провалиха с гръм и трясък, защото никой не е толкова добър, колкото iPad - макар да се продават на еднаква (а в някои случаи дори по-висока) цена.

Заради потресаващо евтиния, малък и дори по-семпъл таблет - и богатата селекция от книги, филми, телевизионни предавания и музика, Amazon изглежда по-обещаващ съперник на Apple. Целта на компанията е не да продава хардуера, а медийното съдържание, което ще бъде достъпно на него.

Amazon има медиен бизнес за 15 милиарда долара, който се разраства постоянно - последната сделка е с гиганта Fox за права върху филми и телевизионни предавания. "Не става въпрос само за книги," обяснява Безос. "Занимаваме се и с музика, игри, софтуер и куп други неща". А ето че сега съществува и платформа, на която потребителите ще слушат тази музика, ще играят на игрите и ще използват приложенията.

Безос възприема Fire като продукт, който може да направи медийните услуги на Amazon (някои от които изостават в сравнение с Apple, Netflix и др.) толкова влиятелни като фактор, колкото Kindle направи електронните книги на компанията.

Той разкрива, че елементите на Fire включват много услуги, които Amazon са изградили в 15-годишната си история. Освен медийни продукти, Fire ще включва и с популярната услуга Amazon Prime (струваща $80 годишно), която дава възможност за безплатна доставка, както и мощната Amazon Web Services инфраструктура, която обслужва много интернет компании, сред които е дори и конкурентът им Netflix.  

Fire е замислен като минималистично устройство за медиа-съдържание

Подобно на Kindle, Fire не е замислен като лъскава примамка за любителите на нови технологии. Липсват му някои характеристики, които са налице при iPad и други таблети - няма камера, GPS или дори 3G, a паметта му е само 8GB.

Въпреки това устройството очевидно е създадено, за да фунцкионира безпогрешно. Безос настоява хората да не гледат на Fire като на отделен продукт, а да го виждат като част от интегрирана медийна услуга. "Точно затова Kindle постигна успех," допълва той.

Както и при оригиналния Kindle, Fire разпознава потребителите чрез регистрацията им в Amazon, и така те са готови да купуват веднага оттам. С тегло от 414 грама, таблетът има размер на кутия за DVD, а 7-инчовият му LCD дисплей е идеален за гледане на филми. Устройството работи с двуядрен процесор TI OMAP 4.

Ако сте един от милионите потребители, които използват Amazon Prime, имате възможност да избирате между разумната (макар и не твърде задоволителна) колекция от 11 000 безплатни филми и телевизионни предавания.

Хората, които закупуват Fire и не са членове на Prime, получават безплатен едномесечен достъп до услугата. Новият софтуер организира и вашата музика, която можете да купите или качите в Amazon чрез облачната музикална услуга на компанията.   

Таблетът на Amazon залага поравно на Android, Flash и популярни игри

Безос е особено горд с бързия уеб браузър на Fire, който неслучайно се нарича "Silk" - подобно на коприната, програмата е "почти невидима, но въпреки това необикновено мощна". Fire използва разработена от Amazon технология, наречена "опосредствано браузване".

Заради модерните датацентрове на Amazon, компанията може да поеме сериозното натоварване на изискващи доста време процеси - като зареждането на уеб страници, преди да изпрати данните до самото устройство.

Това е подкрепено допълнително и от факта, че много популярни сайтове използват облачните услуги на Amazon, което осигурява  още по-голяма ефективост. По този начин Silk работи много по-бързо от браузърите на други таблети.

Не режат ли Amazon клона на Kindle, на който седят

И все пак, представянето на Fire - който ще бъде достъпен на пазара от 15 ноември - ни изправя пред противоречие. Години наред Безос набляга върху предимствата на е-мастилото за четене. А ето че сега представя първото (вероятно от цяла серия) по-тежко устройство на Amazon със задна подсветка. Кое ли ще изберат хората?

Безос има отговор: "Ще си купуват и от двете."

Но ако това наистина се случи, кой би спрял да играе Angry Birds, за да прочете някоя книга на Kindle?

 

Най-четените