Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Влогърът, който продаваше хотдог на улицата, а днес е "пенсионер" с 55 милиона долара в сметката

PewDiePie е човекът, който направи революция в YouTube Снимка: Getty Images
PewDiePie е човекът, който направи революция в YouTube

Всеки човек, който някога е използвал YouTube дори само няколко пъти, би трябвало да знае какво е PewDiePie. Или по-скоро кой е PewDiePie.

За тези, които са живели досега в пещера или не са използвали интернет, говорим за човека, който буквално направи революция в YouTube и стана един от първите символи на влогърството и модерното днес "инфлуенсване".

С над 111 милиона последователи в YouTube 33-годишният швед, чието истинско име е Феликс Шелберг, e създател на един от най-популярните канали в най-голямата мрежа за споделяне на видеосъдържание.

Той се превърна в един от първите герои на младото поколение днес, намерило новите си герои в лицето на влогъри и инфлуенсъри, които да следи с интереса, с който преди това техните родители са следвали риалити предаванията.

Всичко при него започва през вече далечната 2010 г. с простички клипове как коментира, докато играе игри като Minecraft, Call of Duty или хорърът Amnesia: The Dark Descent, а постепенно хобито му да качва видеа се превръща в работа. Дори напуска университета, за да може изцяло да се отдаде на заниманието си.

Родителите му не приемат избора му и отказват да го издържат, така че на младия швед се налага да финансира ранните си видеоклипове, като продава хотдог на улицата, както и разпечатки от неща, които сглобява на Photoshop.

"Бях толкова срамежлив тогава", спомня си Шелберг в интервю за The Rolling Stone "Беше много странно да седя сам в стаята и да говоря на микрофон. Беше нечувано за онова време и никой не го правеше."

Само че малко по малко феновете започват да нарастват, привлечени от специфичното му чувство за хумор, начина на водене и комуникацията на живо със зрителите, която създава усещане за лично отношение.

Така събира 2 милиона последователи за по-малко от две години във време, в което все още никой не е чувал за думата влог.

Феновете и популярността привличат спонсори, а с тях идват и парите. PewDiePie постепенно започва да спира с игрите и експериментира с различно съдържание, отговарящи на разширената аудитория.

Клиповете му включват различни неща като традиционни влогове с коментари по разни теми или комедийни шоута. Прибавя и необходимата доза драма. PewDiePie прави трикове като например този да наеме мъж от индийски произход, който държи табела "Смърт на всички евреи".

Заради въпросната случка шведският влогър губи договор с Disney и след това обявява, че клипът му е "изваден от контекста".

Toва само придава допълнителна доза драматичност на скандала - любимият на милиони тийнейджъри влогър се сблъсква с мейнстрийм медиите и е лишен от корпоративен договор. Феновете му дори вярват, че медиите нарочно нападат любимеца им, за да трупат популярност на негов гръб.

Така популярността на PewDiePie скача до небесата, a той не се притеснява да я поддържа с някое и друго случайно расистко или хомофобско подмятане в своите видеа, което да разбуни духовете.

След това бе битката за титлата "Крал на YouTube" с индийскийския музикален лейбъл T-Series на местната звезда Бушар Кумар.

По това време каналът на T-Series и този на PewDiePie имат по около 80 милиона последователи, а прогнозите сочат, че на индийците няма да им отнеме много време, за да станат първи. Така шведът записва две песни, изпълнена с нападки към неговите конкуренти и стартира кампания за трупане на нови абонати.

От своя страна Кумар го обвинява в расизъм и дори завежда съдебно дело за сваляне на двете песни от платформата на YouTube. Ситуацията почти излиза извън контрол, когато терористът от Крайстчърч, който уби 51 души при нападение срещу две джамии в Нова Зеландия, завършва свое видео в социалните мрежи с призив към хората да последват PewDiePie в YouTube.

Отговорът на Шелберг е, че е отвратен от случилото се и изразява съболезнования към близките на пострадалите.

Така приключва и битката с T-Series. Съдът се произнася в полза на индийците, като достъпът до двете песни е блокиран в Индия. Самата битка в крайна сметка е загубена от Шелберг, тъй като днес лейбълът го води с над 100 милиона абонати.

Той обаче е вече над тези неща.

През 2020 г. обявява, че се "пенсионира", макар че това не е точният термин. Просто вече не качва толкова редовно съдържание в YouTube и в скорошно видео обяснява и каква е била причината за решението му.

"Просто искам да правя YouTube по начина, по който го правех, когато започнах - за забавление", обяснява той. "Не го направих, за да изградя толкова голям канал. В момента се опитвам да се съсредоточа върху това, което е забавно в YouTube."

А може пък просто вече да е натрупал достатъчно пари, така че да не му се налага да "работи" и действително да качва в мрежата каквото му харесва, без да го интересува толкова дали то ще бъде гледано или не. Според различни информации в пика на кариерата си е изкарвал по 15-20 милиона годишно чрез YouTube и различни други договори. Сега състоянието му се оценява на около 55 милиона долара.

Което е напълно достатъчно, за да прави каквото си иска, включително да се премести да живее за постоянно в Япония заедно със съпругата си Марсия. Това се случва през пролетта на тази година и от тогава насам почти всички негови видеа са свързани с адаптирането му към новия начин на живот в Азия.

По собствените му думи това, което най-много му харесва там, е, че никой не го разпознава на улицата.

"Никога не съм търсил внимание. Тук мога да си сваля гарда, когато съм навън", обяснява Шелберг в Q&A сесия в канала си."Честно казано това е една от причините да ни допада Япония. Тук никой не знае кои сме. Колкото и да обичам да се срещам с вас, момчета, това също ми харесва."

И поне не му се налага вече да продава хотдог.

---
Присъединете се към групатa Webcafe.bg във Facebook за свежи истории през целия ден:

   

Най-четените